Galerie Věda a umění hostí pod názvem Božská moudrost, Boží příroda intelektuálně podnětnou mezinárodní putovní výstavu reflektující rosenkruciánské hnutí – nábožensko-filozofický proud, vzešlý na počátku 17. století z prostředí německého protestantismu a pokračující v různých podobách až do naší současnosti. Jádrem výstavy je soubor historicky unikátních a umělecky cenných rosenkruciánských knižních pramenů ze sbírky pořádající instituce – Bibliotheca Philosophica Hermetica v Amsterdamu. Výstavu v sídle Akademie věd ČR na Národní třídě v Praze je možné shlédnout do 29. června.

Magic Carpets je mezinárodní evropská platforma na podporu začínajících umělců, působících v oblasti sociálně angažovaného a společensky odpovědného umění (umění ve veřejném prostoru, komunitní umění, performance, dokumentární divadlo, online umění). ​K jejím členům patří Nadace Prague Biennale, která na přelomu května a června uspořádala v Praze festival Magic Carpets 2019 - Kompilace skutečností. Jednou z hlavních událostí festivalu byla místně specifická multimediální instalace v bazénu bývalých karlínských kasáren.    

Ve čtvrtek 30. května zahájila galerie Maldoror výstavu, prezentující tvorbu Oldřicha Hamery z období posledního roku. Pro znalce a obdivovatele umělce, proslulého především strukturální grafikou a monotypem, byla tato událost opravdovým zjevením, neboť odhalila dosud neznámou a radikálně novou podobu jeho díla. Na vernisáži byla konečně představena již dlouho očekávaná monografie Oldřicha Hamery z pera Evy Čapkové, která je rovněž kurátorkou aktuální výstavy i autorkou textu zdařilého katalogu. Expozici v Galerii Maldoror (Přemyslova 9, Praha 2, otevřeno ve středu až sobotu v 13.-18. h) je možné navštívit do 22. června.

Na Zelený čtvrtek zahájila Národní galerie Praha výstavu Josef Šíma: Cesta k Vysoké hře, mapující Šímovu tvorbu od počátků k době působení ve skupině Le Grand Jeu (1927-33), jejímž zakládajícím členem se v Paříži usazený český umělec stal. Stejnojmennou expozici představila na přelomu loňského a letošního roku Moravská galerie v Brně. Její rozšířenou pražskou verzi můžete navštívit ve Valdštejnské jízdárně do 28. července.

Je velkým povzbuzením, že i v současnosti, kdy nás oficiální umění zaplavuje jednak podbízivou popkulturou jednak agresivními ideologiemi, stále tvoří umělci, kteří nacházejí inspiraci v pozorování přírody a v promýšlení jejího řádu a jejích věčných rytmů. O tom, že pokora vůči stvořenému světu, nemusí vést k popisnému realismu, natož k imitaci skutečnosti, se můžete přesvědčit návštěvou výstavy Oldřicha Tichého, která probíhá do 18. května v galerii CREARS v Rožnově pod Radhoštěm.

Národní knihovna otevřela v Galerii Klementinum neobvyklou expozici nabízející pohled na historii a současnost svobodného zednářství v českých zemích. Autory výstavy i zapůjčiteli většiny exponátů jsou členové Lóže Národ, jedné z nejstarších dosud aktivních zednářských společností v Čechách, která právě slaví sté výročí svého založení. Výstavu s názvem Lóže Národ. Svobodné zednářství očima svobodných zednářů můžete navštívit do 19. května.

Neobvyklý úhel pohledu na otázku původu abstraktního umění otevřela mnichovská galerie Lenbachhaus na přelomu roku 2018 a 2019. Výstavou pod názvem Weltempfänger představila dílo tří umělkyň – Georgiany Houghton, Hilmy af Klint a Emmy Kunz, které inspirovány medijní kresbou dospěly nezávisle na vlivu uměleckých avantgard k abstraktnímu projevu.

Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze otevřelo v Domě U Černé Matky Boží pod názvem Jan Blažej Santini Aichel. Geometrie posvátného prostoru neobyčejnou výstavu věnovanou velkému tvůrci sakrálních staveb v Čechách i na Moravě, který byl současně nejoriginálnějším představitelem evropské barokní architektury v záalpské oblasti. Vynikající expozici, bohatou na architektonické výkresy, fotografie exteriérů a interiérů i trojdimenzionální modely staveb, můžete shlédnout do 15. září.

Městské muzeum v Nové Pace připravilo výstavu s názvem Jan Švankmajer - práce na papíře a několik objektů. Expozice Švankmajerova díla poodhaluje souvislosti mezi fantazijním světem umělcových představ a krajinou Novopacka s jejími nalezišti zkamenělin a polodrahokamů i s její tradicí blouznivců a spiritistů. Výstava v Suchardově domě v Nové Pace trvá do 14. dubna.  

Zatím největší samostatná výstava Michala Škapy (nar. 1978) Babylon, konaná ve Ville Pellé 21. 11. 2018 – 27. 1. 2019, představila díla, která vznikla v posledním roce a půl. Škapa (aka Tron) umělecky vyšel ze streetartové scény nastupující v 90tých letech minulého století. Inspirace městem, jeho obyvateli, písmem jako svébytným vzkazem – barevnou šifrou v ulicích, je v jeho dílech stále přítomna. Stejně jako vrstvení a prolínání struktur, barev, motivů a materiálů. 

Pod názvem Re:konstrukce probíhá v Galerii Villa Pellé rozsáhlá výstava malíře Patrika Hábla, představující výběr z umělcovy tvorby několika posledních let. Expozice, připravená ve spolupráci s kurátorem Radkem Wohlmuthem, současně vstupuje do architektury vily, proměňuje její interiér a inscenuje v něm prostorové buňky ovládané malbou. Výstavu, která by zájemcům o současnou malbu určitě neměla uniknout, je možné navštívit do 5. dubna.

Na slavnostním večeru v pražském Obecním domě byly v neděli 3. února byly vyhlášeny výsledky celostátní soutěže Grafika roku, hodnotící každoročně v několika kategoriích grafická díla vytvořená v daném roce. Na úvod ceremoniálu byla udělena Cena Vladimíra Boudníka za rok 2018 Lence Vilhelmové. Součástí večera bylo zahájení výstavy Grafika roku 2018 i komorní expozice laureátky Boudníkovy ceny. Obě výstavy v Obecním domě je možné navštívit do 27. února.

Muzeum Českého krasu v Berouně připravilo výstavu Dantom Bohema, která představuje grafiky a akvarely Tomáše Šmejkala a komponované fotografie Daniela Kreissla. Tvorba obou autorů poukazuje na vztah člověka k přírodě, od níž se v dnešní přetechnizované době čím dál více vzdalujeme místo toho, abychom se k ní znovu snažili přiblížit. Výstava Dantom Bohema v Muzeu Českého krasu v Berouně trvá do 15. dubna, její paralelně probíhající pražskou verzi lze navštívit v Akademickém klubu 1. LF UK ve Faustově domě na Karlově náměstí ve dnech 5.- 28. února.

V říjnu 2018 jsme formou krátké zprávy informovali o první prezentaci nově objevené výtvarné techniky – magnetické malby. Událostí těchto dnů je první pražská výstava Evy Čapkové, otevřená pod názvem Magnetické malby a grafiky v Galerii Maldoror. To je nám příležitostí, abychom přinesli podrobnější informace o umělkyni a jejích zcela netradičních, zato výsostně inspirativních výtvarných technikách. Výstavu v Galerii Maldoror můžete navštívit  do 9. února (Přemyslova 9, Praha 2, otevřeno ve středu až sobotu v 13.-18. hodin).

Je znám jako malíř světla a stínů, prchavých počitků, ale i archetypálních symbolů a nadsmyslové zkušenosti. Do Francie odešel v roce 1920 a následujícího roku se usadil v Paříži. Výstava Cesta k Vysoké hře mapuje ranou tvorbu Josefa Šímy od brněnských počátků do první poloviny třicátých let a vůbec poprvé přibližuje českému publiku Šímovo působení v pařížské skupině Le Grand Jeu. Výstava v Místodržitelském paláci Moravské galerie v Brně, připravená kurátory Petrem Ingerlem a Annou Pravdovou, trvá do 24. února.

Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem otevřela komorní retrospektivu malíře Mikuláše Medka (1926-1974). Čestným hostem slavnostní vernisáže výstavy dne 6. prosince byla Dr. Eva Kosáková-Medková, historička umění a umělcova dcera. Průřez dílem představitele abstraktní malby a informelu evropského významu a jedné z největších osobností českého umění 20. století můžete shlédnout do 10. února 2019.

Národní galerie Praha představuje výstavu, mapující vliv francouzské Bretaně na české umění v období přibližně sta let do poloviny 20. století, kdy komunistický režim spustil železnou oponu a nadlouho zamezil dalším cestám českých umělců za francouzskou inspirací. V rámci společného projektu s Musée départemental breton byla expozice realizována v menším rozsahu již letos v létě v bretaňském Quimperu. Výstavu, nazvanou Bonjour, Monsieur Gauguin: Čeští umělci v Bretani 1850-1950, je možné navštívit v Paláci Kinských do 17. března 2019.

V širokém spektru v současnosti probíhajících výstav zvláštní postavení zaujímají expozice malířů, kteří na českou výtvarnou scénu vstupovali v šedesátých letech minulého století a kteří se po období stagnace v letech padesátých stali průkopníky opětovného propojení českého umění s evropskou moderní malbou. Jedním z nich je i Zdeněk Rybka, známý nejenom ranými figurativními obrazy a krajinami dovedenými abstrahováním k hranicím minimalismu a geometrického tvarosloví, ale i tvorbou experimentální: objevem tak zvaných elektrografií, grafických záznamů elektrostatických polí rozšiřujících odkaz rayogramů z dob avantgardy.

Stručným, ale intenzivním exkurzem do díla malířky a grafičky Dany Puchnarové je komorní výstava v Galerii Navrátil v Praze-Karlíně. Její koncepce a rozvržení do dvou místností galerie respektuje a současně akcentuje výrazný předěl, který pro autorčin myšlenkový vývoj i umělecký projev znamenal rok 1964. Výstavu připravil galerista Miloslav Navrátil a úvodním slovem při vernisáži zahájil historik umění Vlastimil Tetiva. Expozici, připomínající letošní osmdesáté narozeniny umělkyně, je možné navštívit ve všední dny do 14. prosince.

Muzeum umění Olomouc představuje pod názvem Rozlomená doba 1908–1928. Avantgardy ve střední Evropě výstavu moderního středoevropského umění v období dvacetiletí velkých historických, společenských i kulturních proměn. Velkorysá expozice byla realizována ve spolupráci s Mezinárodním centrem kultury v Krakově, Galerií města Bratislavy a Janus Pannonius muzeem v Pécsi. Výstava v Olomouci trvá do 27. ledna 2019. Poté se v průběhu následujícího roku představí v obměněné formě postupně v Krakově, Bratislavě a Pécsi.