Galerie Věda a umění hostí pod názvem Božská moudrost, Boží příroda intelektuálně podnětnou mezinárodní putovní výstavu reflektující rosenkruciánské hnutí – nábožensko-filozofický proud, vzešlý na počátku 17. století z prostředí německého protestantismu a pokračující v různých podobách až do naší současnosti. Jádrem výstavy je soubor historicky unikátních a umělecky cenných rosenkruciánských knižních pramenů ze sbírky pořádající instituce – Bibliotheca Philosophica Hermetica v Amsterdamu. Výstavu v sídle Akademie věd ČR na Národní třídě v Praze je možné shlédnout do 29. června.

Magic Carpets je mezinárodní evropská platforma na podporu začínajících umělců, působících v oblasti sociálně angažovaného a společensky odpovědného umění (umění ve veřejném prostoru, komunitní umění, performance, dokumentární divadlo, online umění). ​K jejím členům patří Nadace Prague Biennale, která na přelomu května a června uspořádala v Praze festival Magic Carpets 2019 - Kompilace skutečností. Jednou z hlavních událostí festivalu byla místně specifická multimediální instalace v bazénu bývalých karlínských kasáren.    

Ve čtvrtek 30. května zahájila galerie Maldoror výstavu, prezentující tvorbu Oldřicha Hamery z období posledního roku. Pro znalce a obdivovatele umělce, proslulého především strukturální grafikou a monotypem, byla tato událost opravdovým zjevením, neboť odhalila dosud neznámou a radikálně novou podobu jeho díla. Na vernisáži byla konečně představena již dlouho očekávaná monografie Oldřicha Hamery z pera Evy Čapkové, která je rovněž kurátorkou aktuální výstavy i autorkou textu zdařilého katalogu. Expozici v Galerii Maldoror (Přemyslova 9, Praha 2, otevřeno ve středu až sobotu v 13.-18. h) je možné navštívit do 22. června.

Ve dnech 24.5. – 26. 5. 2019 se v Brně konal Animefest 2019, setkání fanoušků anime (japonského animovaného filmu) a mangy (japonského komiksu). Brněnské výstaviště tak i letos hostilo tuto nejstarší ­– a zároveň také největší – akci zaměřenou na japonskou popkulturu u nás. Letošní ročník Animefestu byl již šestnáctý v řadě a svým návštěvníkům nabídl pestrý program v podobě nejrůznějších přednášek, projekcí, workshopů a soutěží.

Letos tomu bude právě sto let, co se 29. září 1919 v Mistříně u Kyjova narodil Vladimír Vašíček, jeden z nejvýraznějších představitelů naší abstraktní malby druhé poloviny 20. století. Jeho charakteristický výtvarný projev se vyznačuje neobyčejnou energií spontánních linií a nelomených barev, spějící k osobitému kompozičnímu řádu. Sté jubileum umělcova narození připomíná výstava na Nové radnici v Brně i náš příspěvek s ukázkami malířského díla a jeho reflexe v řadách výtvarných teoretiků.

Otázka o podstatě umění zneklidňovala Josefa Váchala po celý život, což se otisklo do jeho rozsáhlého literárního díla i korespondence. Většina těchto stop má fragmentární, subjektivní a ironický charakter. Výjimkou je přednáška O umění, rukopis pravděpodobně z roku 1934, která představuje reflexi relativně ucelenou, objektivní a seriózní, byť nepostrádající nezbytnou dávku váchalovského sarkasmu. Odtud vybíráme dvanáct postřehů, které si bezmála sto let po svém vzniku uchovaly udivující aktuálnost.

Od čtvrtka 16.5 do neděle 19.5. proběhl v Mnichově již desátý veletrh současného umění STROKE. Založili jej bratři Marco a Raiko Schwalbeovi s cílem vyvést umění z etablovaných galerií a přiblížit ho k člověku. Podle vlastních údajů je STROKE s více než 180.000 návštěvníky za posledních sedm let vedoucím festivalem soudobého umění v Německu. Cílem tohoto veletrhu mladého umění a subkultury je nabízet cenově dostupná díla z oblasti street art, urban art, digitálního umění a designu.

V průběhu celého května je k vidění výstava akrylů Veroniky Lacinové na úřadě městské části Praha 7. Vernisáž proběhla 24. dubna 2019 za početné účasti. Autorka je členkou Skupiny F, komunity výtvarníků se zkušeností s duševním onemocněním.

Je příznačné, že na padesáté výročí úmrtí Josefa Váchala, umělce-solitéra mířícího vždy autenticky vlastní cestou a často proti hlavnímu proudu, si žádná z oficiálních muzejních a galerijních institucí nevzpomněla. Jediným projevem piety se tak stalo otevření výstavy v poněkud stísněných prostorách soukromého knihkupectví a antikvariátu Trigon v Praze-Holešovicích. Skrovnou, zato ryze váchalovskou, výstavu čtrnácti současných tvůrců inspirovaných umělcovým odkazem můžete navštívit do 4. července.

V rámci Týdne umění (22. 4. - 28. 4. 2019) se Galerie MeetFactory představila coby "Veřejný dům":  25. 4. 2019  otevřela divákům i běžně nedostupné prostory atelierů současných rezidentů. Zárověň proběhly dvě vernisáže výstav. České autorky Mileny Dopitové: Příště u vás a bývalých rezidentek Meetfactory Michal Baror a Amalia Vargas: Bite the Bullet.