Prvním inspiračním zdrojem umění byla příroda a prvními malířskými nástroji přírodní objekty. Vzpomeňme na prehistorické malby, kde podložkou byly stěny jeskyní a nástrojem uhlík či hlinky. Jaký však byl význam a funkce minerálů v pozdějších dějinách umění? Zkusme pootevřít dveře do říše minerálů a podívejme se, co byly tak zvané „malující kameny“ a jak s nimi člověk zacházel.

Termín art brut (umění v syrovém stavu) označuje širokou škálu spontánních uměleckých projevů, neovlivněných kulturním kontextem, dobovými konvencemi a zpravidla ani výtvarným školením. Typickými autory art brut jsou psychicky nemocní lidé, spiritisté nebo osoby, žijící v určité kulturní izolaci. Tento proud má od přelomu 20. století silnou tradici také v českých zemích a dílo Anny Zemánkové (1908-1986) je celosvětově známé a respektované.

Roman Karel, malíř z vnitřní nutnosti

Výstava malíře z vnitřní nutnosti, ryzího umělce-samouka Romana Karla (1964), je dalším z řady důkazů, že autentická současná tvorba, kterou v poslední době bolestně postrádáme v našich prestižních výstavních institucích, dosud nevymřela. Pouze se přestěhovala z center do regionálních galerií. Galerie Jiřího Jílka v Šumperku odvádí v tomto smyslu obdivuhodnou a vytrvalou práci po dobu více než dvaceti let. Malby Romana Karla můžete uvidět do neděle 3. listopadu.

Galerie Arthouse Hejtmánek v pražské Bubenči představuje od 20.9. do 13.10.2019 pod názvem Veris / Paris výstavu z rozsáhlé pozůstalosti díla českého malíře Jaroslava Verise (1900 – 1983). Mimořádně všestranný umělec s pohnutým životním osudem byl souputníkem a přítelem Pabla Picassa, Marca Chagalla, Františka Kupky a Paula Kleea. Přátelil se také s Františkem Tichým, Toyen, Otokarem Kubínem, Františkem Muzikou a Zdeňkem Burianem.

Villa Pellé patří od 25. září do 24. listopadu 2019 čárám a archetypům v nejnovějších dílech výtvarníka Lukáše Musila, dříve známého pod pseudonymem MUSA. Pod názvem Azajtókzáródnak! (z maďarského: “Kérem vigyázzanak, Az ajtók záródnak!” – Pozor, dveře se zavírají!) představuje Galerie Villa Pellé umělcovu tvorbu z posledních čtyř let.

Pod názvem Pro kamna ke Špačkovi se skrývá výstava dvou renesančních uměleckých řemesel – hrnčířství a kamnářství, kterou Muzeum hlavního města Prahy otevřelo v Domě U Zlatého prstenu. Chloubou expozice je renesanční keramika a kamnové kachle z dílny mistra Adama Špačka, která byla odkryta při archeologickém průzkumu v Truhlářské (dříve Hrnčířské) ulici. Výstava je k vidění až do 29. března 2020.

Zakladatelka PET-artu Veronika Richterová vystavuje v Galerii Millennium

Sochařka Veronika Richterová s oblibou využívá nalezené použité materiály, zejména plasty. Její aktuální výstava v pražské Galerii Millennium pod názvem Nakoupeno v Japonsku představuje převážně trojrozměrné objekty vyrobené specificky z japonských obalových materiálů. Výstavu, která Vás pobaví, můžete shlédnout do neděle 6. října.

Anonymní autor článku Kniha jako umělecké dílo na portálu iUmění propaguje nákupy vzácných knih s investičním motivem. Přitom staví do jedné roviny produkci bibliofilských nakladatelství (Aulos, Teapot) a limitované luxusní edice dominantních nakladatelských domů (Taschen, Euromedia, Albatros). Příčinou záměny může být buď neznalost, anebo – pravděpodobněji – záměrná manipulace s fakty. Vyjasněme si jednou provždy podstatný rozdíl mezi autentickou uměleckou knihou a průmyslově vyráběným knižním fetišem pro snoby.

Výstava Český a římský král Václav IV. v Císařské konírně Pražského hradu představuje české gotické umění tzv. krásného slohu na přelomu 14. a 15. století. Současně připomíná kontroverzní osobnost krále Václava IV., který zaostal daleko za svým otcem po stránce morálních zásad, vladařské odpovědnosti i politických schopností, nikoli však jako stavebník, mecenáš a milovník umění. Výstava zahájená 16. srpna, v den 600. výročí panovníkova úmrtí, trvá do 3. listopadu.

V dnešní době konzumního hédonismu je naprosto nepředstavitelné, aby někdo zcela podřídil svůj život hromadění uměleckých knih. A přece historicky nedávno žil v Čechách člověk, který po celých pětatřicet let sám pro sebe tiskl krásné knihy v primitivních podmínkách své domácnosti. Jmenoval se Josef Portman a byl úředníkem a později knihovníkem v Litomyšli. Výstava Mánie Josefa Portmana, kterou pořádá Městská galerie Litomyšl v Domě U Rytířů do 8. září, představuje podivuhodný soukromý ráj – uměleckou sbírku a vydavatelský odkaz tohoto svérázného a v mnohém kontroverzního milovníka umění.