Koncem května Národní galerie znovu otevřela pro veřejnost Salmovský palác na Hradčanech mimořádnou výstavou ZENGA – japonské zenové obrazy ze sbírky Kaeru-an. Unikátní sbírku japonské zenové malby a kaligrafie daroval Národní galerii před třemi lety nizozemský umělec a sběratel Felix Hess. Výstavu Zenga, patrně první reprezentativní ukázku japonských zenových obrazů u nás, můžete navštívit do 4. prosince 2022.
Zenové obrazy jsou současně uměleckým projevem i reflexí zenové meditace. Ačkoli kořeny zen buddhismu sahají do Číny 5. a 6. století, v Japonsku toto učení dosáhlo rozmachu podstatně později – teprve koncem 12. století. Pro zenovou malbu i kaligrafii je typická čistota stylu a úspornost tvaru. Zároveň však ctí originalitu provedení i filozofické pozadí zenu a hloubku myšlenek. Ve své podstatě je zenový obraz osobní meditací autora, zaznamenanou na papír tuší několika mistrovsky úspornými tahy štětcem. Má tedy hodnotu nejen estetickou, ale i filozofickou a duchovní.
Obr. 2. Akino Kódó: Zenová žába ze sbírky Kaeru-an, 1931 |
Obr. 3. Pohled do expozice výstavy Zenga v Salmovském paláci |
Aktuální výstava v Salmovském paláci představuje pouze zlomek rozsáhlé sbírky Kaeru-an (Z žabí chýše). Dar Felixe Hesse zahrnuje celkem úctyhodných 526 děl z 15. – 20. století. Jedná se převážně o závěsné svitky, obsahuje však i keramické předměty nebo párový paraván. Kurátorky výstavy Markéta Hánová a Jana Ryndová se rozhodly prezentovat sbírku nikoli chronologicky, ale podle tematických okruhů. Některé návštěvníky možná zarazí architektonické a grafické řešení výstavy, pojaté nezvykle minimalisticky. Jeho záměrem je respektovat výrazovou úspornost, formální jednoduchost a těsné sepětí s přírodními prvky, které jsou pro zenové umění příznačné. Celá expozice je navíc potemnělá a nasvícená velmi úsporně, neboť svitky je třeba chránit před denním světlem. Působením slunečního světla totiž papír tmavne, tuš naopak bledne a samotný svitek postupně podléhá zkáze.
Obr. 4. Takeda Mocugai: Daruma jako mistr bojových umění, 1800-38 |
Obr. 5. Daikaku Senppó: Slunce vycházející nad Fudži, polovina 18. století |
Ve výstavních sálech jsou umístěna sedátka vybízející návštěvníka k usednutí, zklidnění a meditaci. Zvukový doprovod, zahrnující tóny japonské flétny šakuhači, zvuky zurčení vody a žabího kvákání, dotváří atmosféru zvoucí k intenzivnímu prožití přítomného okamžiku. Nezvyklé pojetí expozice, šero a rozličné linoucí se zvuky nemusí vyhovovat naladění každého návštěvníka, někoho mohou dokonce rozptylovat či rušit. Pokud však na výstavu Zenga v Salmovském paláci dorazíte s otevřenou myslí, můžete zde prožít nevšední umělecký i duchovní zážitek.
Text: Lucie Šimánková
Foto: Národní galerie Praha