Galerie hlavního města Prahy připravila v zámku Troja výstavu dvou českých sochařských osobností: Čestmíra Sušky a Michala Škody. Koncepce výstavy nazvané Suška – Kameny / Škoda – Objekty vychází ze společného zájmu obou umělců o redukované geometrické tvary a hledání inspirace v bezprostředním okolí. Důležitým tématem výstavy je rovněž interakce díla s prostorem. Tvorba Michala Škody je téměř výhradně určena pro interiér, zatímco rozměrnější díla Čestmíra Sušky nalezneme v zahradách zámku Troja. Výstava je pro veřejnost otevřena do 30. října 2022.
Obr. 2. Pohled do výstavy Suška – Kameny / Škoda – Objekty, práce Čestmíra Sušky |
Obr. 3. Čestmír Suška: Kamenná vzducholoď (2005 – 2009), pískovec |
Čestmír Suška (nar. 1952, Praha) je výraznou osobností současného českého sochařství. V letech 1987–1991 byl členem výtvarné skupiny Tvrdohlaví. Je také zakladatelem sochařského a výtvarného Studia Bubec, které od roku 2000 působí v Praze–Řeporyjích. Čestmír Suška pracoval z nejrůznějšími materiály (sádra, keramika, kámene, sklo, dřevo), avšak veřejnosti je především znám díky dílům pro veřejný prostor, která vytvořil prořezáváním plášťů kovových cisteren. Výstava v Trojského zámku reflektuje etapu Suškovy tvorby, při které se soustředil na práci s kamenem. V zahradách jsou umístěna rozměrnější díla z kamene, v interiéru pak menší objekty, vytvořené převážně z fragmentů mramoru. Poměrně dominantním motivem procházejícím Suškovou tvorbou je kříž v různých podobách. Symbolika kříže je pojata mnohoznačně a nechává velký prostor pro fantazii diváka.
Obr. 4. Pohled do výstavy Suška – Kameny / Škoda – Objekty, práce Michala Škody |
Obr. 5. Pohled do výstavy Suška – Kameny / Škoda – Objekty, práce Michala Škody |
Michal Škoda (nar. 1962, Tábor) působí vedle své umělecké činnosti jako dlouholetý kurátor v Domě umění v Českých Budějovicích. Ve své autorské tvorbě se věnuje tvorbě objektů, pro které je typické minimalistické pojetí tvaru a tmavá barva na povrchu objektu. Většina Škodových děl je ponechávána bez názvu, patrně se záměrem neomezovat návštěvníkovu fantazii při výkladu jejich symboliky a skrytých významů. Vystavené objekty připomínají často na první pohled ukázky futuristické architektury, ačkoliv autor sám se vůči tomuto kontextu ohrazuje. Kontrastu černé a bílé využívá Škoda i ve svých pracích na papíře, které jsou v expozici rovněž zastoupeny.
Obr. 6. Michal Škoda: Bez názvu IV (2022), kombinovaná technika |
Obr. 7. Čestmír Suška: Černý kříž (2022), mramor |
Výstava Suška – Kameny / Škoda – Objekty je setkáním dvou sochařských individualit, které i přes odlišné zaměření tvorby (pro interiér / exteriér) nalézají společné tvůrčí paralely, například v zájmu o prostor a prázdno. Svým redukovaným tvaroslovím a temnou barvou mohou Škodovy objekty působit na diváka až odosobněným dojmem. Naopak Suškovy „kameny“ v zahradách zámku Troja na sebe poutají pozornost nejen svými úctyhodnými rozměry, ale také svou imaginativní silou, která často nepostrádá osobitý emocionální náboj. K výstavě byla vydána katalogová publikace, obsahující mimo jiné i rozhovory s oběma umělci.
Text a foto: Lucie Šimánková