Výstava Magnetická přitažlivost v Městské výstavní síni v Hořovicích je první reprezentativní přehlídkou umělecké tvorby Evy Čapkové, zahrnující především díla vytvořená s využitím principu magnetismu. Nezaměnitelné magnetické grafiky a malby a rovněž pozoruhodné monotypy Evy Čapkové můžete vidět v sedmi výstavních sálech na Starém zámku v Hořovicích do soboty 24. června 2023.
Název Magnetická přitažlivost, který malířka a grafička Eva Čapková zvolila pro svou první velkou sólovou výstavu, má význam nejen metaforický, ale i doslovný. V přeneseném smyslu znamená zaujetí a vášeň pro abstraktní výtvarný projev, plně osvobozený od konvencí realistického zobrazení a rozvíjející se v duchu tzv. neformální abstrakce (informelu). V doslovném významu pak odkazuje ke skutečnému magnetismu – obecně známému fyzikálnímu fenoménu, který je současně všední i záhadný. Tajemství magnetismu přitahovalo umělkyni natolik, že vynalezla inovativní postupy, jak magnetická pole zviditelnit a jejich estetické kvality využít pro realizaci výtvarných záměrů. Díky těmto objevům se magnetické siločáry staly rozpoznávacím znakem, charakterizujícím grafickou i malířskou tvorbu této autorky.
Obr. 2. Eva Čapková: Z cyklu svědci, 2023, magnetická malba, 100x80 cm |
Obr. 3. Eva Čapková: Z cyklu svědci, 2023, magnetická malba, 80x80 cm |
Eva Čapková, pocházející z moravského městečka Konice, žije a tvoří již bezmála 20 let v Bavorsku. Vystudovala výtvarné umění na Palackého univerzitě v Olomouci, kde byla mimo jiné studentkou Ondřeje Michálka a Dany Puchnarové. Roku 2004 odešla do Mnichova, aby pokračovala studiem dějin umění na Ludwig-Maximilians Universität v Mnichově, které později završila získáním doktorského titulu. Téma doktorské disertace – Vladimír Boudník – způsobilo obrat v jejím dalším životním i uměleckém směřování. Během přípravy disertační práce se seznámila s grafikem Oldřichem Hamerou, někdejším Boudníkovým žákem a jediným jeho opravdovým následovníkem. Ten zasvětil Evu Čapkovou do tajů strukturální grafiky a dalších netradičních grafických metod a současně ji povzbudil k hledání originálního způsobu vlastního uměleckého vyjádření.
Obr. 4. Eva Čapková: Souznění, 2022, magnetická malba a papírovina, 80x80 cm |
Obr. 5. Eva Čapková: Prolínající se hovory, 2022, magnetická malba a papírovina, 80x80 cm |
Šťastný podnět, aby mladá umělkyně vyzkoušela techniku magnetické grafiky, vzešel rovněž od Oldřicha Hamery. Mezi všemi grafickými objevy legedárního Vladimíra Boudníka má tato technika specifické postavení, neboť na rozdíl od obdivované a široce přejímané aktivní, a zejména strukturální grafiky nenašla za umělcova života žádné pokračovatele. Na principu magnetismu umělec vytvořil za svého života pouze několik málo grafických listů a po jeho předčasné smrti v roce 1968 upadla metoda v zapomnění. Teprve o půl století později, v roce 2016, se podařilo Evě Čapkové náročným a trpělivým experimentováním jeho postup nejen znovuobjevit, ale také zdokonalit. Použití elektromagnetů nahradila permanentními magnety, což ji umožnilo vytvářet komplexní magnetická pole nejrůznějších tvarů. Brzy poté metodu úspěšně transponovala i do oboru malby a uvedla tak do života zcela originální techniku – magnetickou malbu.
Obr. 6. Eva Čapková: Z cyklu Svědci, 2023, magnetická malba, 80x80 cm |
Obr. 7. Eva Čapková: Z cyklu Svědci, 2023, magnetická malba, 80x80 cm |
V posledních letech se vedle tvorby magnetických grafik a maleb zabývá Eva Čapková intenzivně také monotypem. Rovněž k disciplíně přistupuje umělkyně netradičně a s mimořádnou invencí. Do barvy nanesené na tiskové desce rozptyluje jemné krůpěje rozpouštědla, které se difúzí šíří v barevném filmu a vytvářejí fascinující obrazce. Tyto jemné, bohatě se větvící struktury, odborně nazývané fraktály, se vyznačují mimořádnou imaginativní silou. V závislosti na své vizuální zkušenosti a vlastní představivosti v nich divák může spatřovat mechy, kapradiny a jinou vegetaci, dramatická panoramata alpských horských masívů či divoce rozeklané mořské fjordy. Podobně jako v případě magnetismu se jedná o důmyslné zviditelnění spontánně probíhajícího fyzikálního procesu.
Obr. 8. Eva Čapková: Bez názvu, 2018, magnetická grafika, 285x190 mm |
Obr. 9. Eva Čapková: Zříceninový mramor I, 2021, monotyp, 411x294 mm |
Když se na počátku šedesátých let francouzský filozof Roger Caillois zamýšlel nad dominantním uměleckým proudem své doby (informelem), dospěl k závěru, že soudobí abstraktní umělci vstoupili do hájemství přírody a začali soupeřit s přírodou. Současně konstatoval, že v tomto souboji umění s přírodou obvykle prohrává, neboť tvořivá síla přírody je velkolepá, nikdy se neopakující a nevyčerpatelná. Přitom však podcenil lidský důmysl a zcela přehlédl možnost, že umělec dokáže přírodu ve službách umění zaměstnat a pro svůj tvůrčí záměr využije estetické kvality přírodních struktur. Může to udělat takovým způsobem, že do své tvorby zapojí specifický fyzikální proces, jemuž pouze nastaví počáteční a koncové podmínky a nechá jej probíhat spontánně. A to je právě podstatný princip, který spojuje zdánlivě zcela nesouvislé tvůrčí metody Evy Čapkové, jakými jsou magnetické malby a fraktálové monotypy.
Obr. 10. Eva Čapková: Bez názvu, 2021,magnetická grafika a monotyp, 411x294 mm |
Obr. 11. Eva Čapková: Bez názvu, 2021,magnetická grafika a monotyp, 411x294 mm |
Originální a mnohostrannou tvorbu Evy Čapkové charakterizuje neotřelý abstraktní projev, chuť a odvaha k experimentu, inventivní propojování starých a nových materiálů a metod i soustředěné úsilí a vytrvalost, které jsou pro nalézání neprochozených cest v umění stejné důležité jako prvotní intuice. Právě pro tyto vlastnosti je Eva Čapková svébytnou tvůrčí osobností a důstojnou pokračovatelkou svých velkých dvou učitelů – Vladimíra Boudníka a Oldřicha Hamery.
Text: Jiří Bernard Krtička (úvodní projev na vernisáži výstavy)
Foto: Daniel Kreissl (1-8), Jiří Bernard Krtička (9-11)
Video: Videozáznam z vernisáže výstavy (Starý zámek, Hořovice, 5. 5. 2023)
Více o technice magnetické grafiky a malby: Eva Čapková: Tajemství magnetické malby