Pod názvem To nejstarší z evropské grafiky připravila Národní galerie Praha v grafickém kabinetu Schwarzenberského paláce komorní výstavu představující vzácné rané grafické tisky z její sbírky. Expozice ve zkratce nastiňuje vývoj evropské grafiky v průběhu 15. století, kdy došlo k rozmachu tohoto uměleckého oboru. Výstavu můžete navštívit do 27. listopadu 2022.
Obr. 2. Švábský (?) mistr 15. století: Ukřižování v rostlinném orámování (kolem 1450), kolorovaný dřevořez |
Obr. 3. Salcburský nebo bavorský grafik 15. století: Kristus Bolestný (kolem 1440- 1450), částečně kolorovaný dřevořez |
Výstava To nejstarší z evropské grafiky mapuje tři hlavní oblasti, kterým se grafici v 15. století věnovali: devoční grafiku (1450 – 1480), ilustrace v tištěných knihách (2. pol. 15. století) a počátky volné grafiky (2. pol. 15. století). Devoční grafika patří k nejstarším zachovalým projevům evropské grafické tvorby. Jednalo se o díla s náboženskou tematikou, která byla tištěna na volné listy (jednolisty). Tyto jednolisty sloužily pro osobní potřebu majitele a jeho zbožnost. Vznikaly technikou dřevořezu nebo kovořezu, umělci při jejich tvorbě často vycházeli ze starších obrazů, ovšem tehdejší nedokonalá technika tisku zapříčinila, že výjevy musely být pro tisk pečlivě stylizovány.
Ilustrace se v tištěných knihách objevují přibližně od 70. let 15. století, kdy tištěné prvotisky knih získávají obrazový doprovod - grafické práce. V expozici je možné spatřit dvě dobové knihy, které ukazují oblíbenost tehdejších cestopisů (Putování do Svaté země) a reakci na ně – výtisk, který se snaží obsáhnout dějiny světa (Liber chronicarum). Volná grafika se rozvíjí v podstatě souběžně s ilustracemi knih. Rozšíření mědirytu coby nové techniky na konci 15. století znamená pro tvorbu grafiky možnost vytvářet daleko jemnější a detailnější kresby. Popularitu mědirytu dokládá i překvapivě kvalitní dobová kopie díla Israhela van Meckenema, který se přímo na mědiryt specializoval. Celou výstavu pak uzavírá Umučení deseti tisíc křesťanů od Albrechta Dürera.
Obr. 4. Michael Wolgemut, Wilhelm Pleydenwurff: Pohled na město v Makedonii, ilustrace z knihy Liber chronicarum Hartmanna Schedela (1493), dřevořez |
Obr. 5. Albrecht Dürer: Umučení deseti tisíc křesťanů (1496 – 1498), dřevořez |
Výstava To nejstarší z evropské grafiky prezentuje nejen vzácné jednolisty (dřevořezy a tzv. šrotové tisky), ale ve zkratce i vývoj grafické tvorby během 15. století. Expozice představuje významná díla, která předznamenávají raný vývoj grafického umění. Seznamuje tak diváka s několika důležitými milníky, které umělci museli zdolat, aby povýšili grafickou tvorbu na mistrovskou úroveň.
Text: Lucie Šimánková
Foto: Národní galerie Praha (1), autorka (2-5)