Galerie hlavního města Prahy připravila výstavu Eriky Bornové pod názvem Šílenství je stráž noci. Ačkoli je Erika Bornová známá spíše jako sochařka, hlavní část výstavy tvoří autorčiny malby a práce na papíře, kterými se zabývá v posledních letech. Výstavu je možné navštívit v Colloredo-Mansfeldském paláci do 31. října 2021.
Přestože se Erika Bornová (nar. 1964) věnovala studiu malířství na Akademii výtvarných umění v Praze v 80. letech, svou uměleckou cestu si našla a ve známost vstoupila spíše jako sochařka. Od devadesátých let je těžištěm její tvorby především sochařská práce, při které využívá hlavně polystyren, ale i další méně typické materiály (peří nebo rybí šupiny apod.). Není bez zajímavosti, že v názvu výstavy Šílenství je stráž noci je obsažen přímý odkaz na tvorbu R. M. Rilkeho, významného německy píšícího lyrického básníka přelomu 19. a 20. století. Verš z Rilkeho díla Kniha hodinek ovšem není jedinou spojnicí mezi Bornovou a tímto básníkem. Oba ve své tvorbě určitým způsobem reflektují komplikovaný vztah člověka k sobě samému, rozporuplnost a rozpolcenost lidského bytí, tenkou hranici mezi bláznovstvím a genialitou… Tato témata prostupují zejména vystavenou obsáhlou sérii autoportrétů Eriky Bornové, která čítá přes šedesát děl. Autoportréty vznikaly v době, kdy se Bornová potýkala s částečnou ztrátou zraku.
Erika Bornová: Autoportrét |
Erika Bornová: Autoportrét |
Další významnou část výstavy tvoří velkoformátové malby, které zobrazují život jakéhosi fantaskního světa – rostliny a vodní tvory, jejichž podoba podněcuje lidskou fantazii a působí dojmem, že je na malbě zachyceno cosi lidskému oku běžně neviditelného. Tato díla jsou jistě výsledkem autorčina zájmu o přírodu, ale zároveň je lze chápat i jako balancování na tenké hranici mezi realitou a fantazií. Ač tyto výjevy působí spíše jako něco, co pochází z mikrosvěta, jsou přeneseny na velké formáty - největší dílo Bornové zastoupené na výstavě měří sedm metrů na délku. V závěrečné části expozice návštěvníka čekají dvě volně související sochařské instalace Alma a její muži a Rilke a jeho ženy, kde je znovu akcentována významová rovina názvu výstavy a pozornost vztažena Rilkeho osobnost.
Erika Bornová: Vodní bytosti |
Erika Bornová: Rostliny |
Kurátorka výstavy Martina Pachmanová připravila pro návštěvníky výstavy ucelený vhled do malířské tvorby Eriky Bornové z poslední doby a představuje ji jako uměleckou osobnost vládnoucí imaginací na jedné straně a sklonem k polemice o rozpolcenosti vlastního já na straně druhé. V nakladatelství Kant vychází u příležitosti výstavy kniha s názvem Šílenství je stráž noci, která obsahuje nejen texty kurátorky, ale též příspěvky Otto M. Urbana. Jedná se o již druhou publikaci tohoto nakladatele věnovanou Bornové, první byla retropektiva její tvorby nazvaná Křehké monumenty z roku 2016.
Text a foto: Lucie Šimánková
Fotografie z výstavy: