Podpořte násNewsletter Inzerujte u nás

  • English (UK)
  • Výstavy
    • Probíhající výstavy
    • Probíhající a budoucí výstavy
    • Budoucí výstavy
    • Všechny výstavy
  • Galerie
    • Tuzemské výstavní galerie
    • Zahraniční výstavní galerie
  • Publicistika
    • Zprávy
    • Recenze
    • Rozhovory
    • Téma
    • Umělci
    • Knihy
    • Varia
  • Události
  • Skupina F
  • Videa
  • Ke stažení
  • O nás
  • Newsletter
  • Inzerujte u nás
  • Podpořte nás
  • Výstavy
    • Probíhající výstavy
    • Probíhající a budoucí výstavy
    • Budoucí výstavy
    • Všechny výstavy
  • Galerie
    • Tuzemské výstavní galerie
    • Zahraniční výstavní galerie
  • Publicistika
    • Zprávy
    • Recenze
    • Rozhovory
    • Téma
    • Umělci
    • Knihy
    • Varia
  • Události
  • Skupina F
  • Videa
  • Ke stažení
  • O nás
  • Newsletter
  • Inzerujte u nás
  • Podpořte nás
  • Domů
  • Publicistika
  • Recenze

Patrik Hábl: Utajené krajiny, zastřené portréty 

28. prosince 2022

Výstava Rozpuštěné obrazy v Galerii Art Concept představuje vůbec poprvé reprezentativní výběr z obrazů vytvořených originální autorskou technikou vymývané malby. Utajené krajiny a zastřené portréty alchymického mága současné české malby Patrika Hábla můžete vidět v malé výstavní síni pražského Mánesa do 20. ledna 2023.

habl01

Obr. 2. Patrik Hábl: Imaginativní krajina, 2018-19, akryl, plátno

habl02

Obr. 3. Patrik Hábl: Krajina v noci, 2018, akryl, plátno 

Tvorbu Patrika Hábla charakterizuje zaujaté a konsekventní experimentování s technologií malby, jehož cílem je odhalovat stále nové estetické kvality, které jsou výsledkem spolupůsobení inovativní metody a  fyzikálních procesů v ní obsažených. Rozsáhlá výstava Tělo obrazu, uspořádaná v roce 2020 Oblastní galerii Vysočiny v Jihlavě, byla svého druhu přehlídkou nejdůležitějších Háblových originálních technik: malby válcem, vytrhávané malby či vymývané malby. Současná komorní expozice v Galerii Art Concept je první umělcovou výstavou, prezentující výlučně díla vytvořená metodou vymývané malby.

habl03

Obr. 4. Patrik Hábl: Temná krajina, 2018, akryl, plátno 

habl04

Obr. 5. Patrik Hábl: Krajina s mraky, 2018-19, akryl, plátno 

Vystavená díla reprezentují oba stěžejní tematické okruhy Háblovy tvorby - krajiny a portréty, v jejichž průniku se nachází méně častý námět postavy v krajině. Série semiabstraktních  “krajinomaleb” z let 2016 až 2019 vychází z autorových konkrétních prožitků krajin, vizuálně transformovaných použitou technologií. Imaginace diváka může v obrazech nalézat nejen krajiny s vysokým či nízkým horizontem a oblačností v nejrůznějších podobách, ale i průhledy do hlubin podmořského světa či do vesmírného prostoru. Technika vymývané malby dává vzniknout škále monochromních odstínů a charakteristickým jemným strukturám.  Série “krajinomaleb” je konfrontována s obrazy ženských polopostav, vytvořených v roce 2022.  Tyto portréty, kde použitá technika vedla k setření a znejasnění detailů, mohou evokovat podoby osob, vynořující se v konturách z mlhy vzpomínek.

habl05

Obr. 6. Patrik Hábl: Černá zahrada, 2018-19, akryl, plátno 

habl06

Obr. 7. Patrik Hábl: Velká poutnice v krajině, 2018, akryl, plátno, dřevěná deska

V čem spočívá podstata metody vymývané malby? V její první fázi provádí umělec víceméně běžným postupem malbu akrylem na plátno. Před zaschnutím barev následuje druhá fáze, zahrnující vymývání obrazu vodou ze stříkací pistole a sušení plátna horkým vzduchem. Účinek druhé fáze je extrémně citlivý na zvolené podmínky procesu vymývání. Pro uspokojivý výsledek je zvláště důležité zahájit a zastavit proces vymývání ve správném okamžiku, přičemž rozhodnutí závisí na úsudku umělce, opírajícího se o předchozí zkušenosti. Při povrchní úvaze se technika vymývání může zdát samoúčelným efektem či dokonce aktem devalvujícím hodnotu primární malby. Ve skutečnosti jde o cílevědomý postup, v němž autor záměrně předává část kontroly fyzikálním procesům (rozpouštění, srážení a schnutí částeček barvy), aby dosáhl specifické finální podoby obrazu. Zjednodušeně lze říci, že umělec se vzdává kontroly nad malbou v detailu, ale rozhoduje o výsledném charakteru obrazu nastavením celé řady parametrů (hustota barvy při primární malbě, okamžik zahájení a ukončení vymývání, způsob jeho provedení, doba a intenzita sušení). 

habl07

Obr. 8. Patrik Hábl: Portrét I, 2022, akryl, plátno 

habl08

Obr. 9. Patrik Hábl: Portrét II, 2022, akryl, plátno 

Technika vymývání malby se zrodila z experimentu, jehož cenou bylo přijetí značné míry rizika, včetně rizika úplného znehodnocení primární malby, k němuž na počátku také skutečně docházelo. Je vhodné zde zmínit vlastní slova Patrika Hábla: “Dobrou malbu lze vymýváním snadno zničit, naopak nikdy nelze špatnou malbu vymýváním zachránit.” Jeho “vymývané obrazy” tak můžeme chápat v kontextu invenčních uměleckých přístupů, které usilují o porozumění vnitřním procesům v malbě obsaženým, vnášejí nové estetické kvality do současné malby a naznačují nevyčerpatelné možnosti jejího budoucího vývoje.

Text: Jiří Bernard Krtička
Foto: Galerie Art Concept

  • současná malba
  • krajinomalba
  • portrét
  • Patrik Hábl
  • experimentální malba
  • Galerie Art Concept

Podobné články

  • Nikdo už nechce to depresivní baroko... Rozhovor s Patrikem Háblem

  • Roman Karel, malíř z vnitřní nutnosti

    Roman Karel, malíř z vnitřní nutnosti

  • Malíř Patrik Hábl se v Galerii Villa Pellé představuje Rekonstrukcí

Dolákova 536/24, Praha 8
Tel. +420 777 800 383

Číslo účtu: 1035370305/5500

Copyright © 2021 České galerie.
Všechna práva vyhrazena! výstavy

Naši partneři

Podpořte nás

Nastavit cookies

 

vystavnik