Výstava Rozpuštěné obrazy v Galerii Art Concept představuje vůbec poprvé reprezentativní výběr z obrazů vytvořených originální autorskou technikou vymývané malby. Utajené krajiny a zastřené portréty alchymického mága současné české malby Patrika Hábla můžete vidět v malé výstavní síni pražského Mánesa do 20. ledna 2023.
Obr. 2. Patrik Hábl: Imaginativní krajina, 2018-19, akryl, plátno |
Obr. 3. Patrik Hábl: Krajina v noci, 2018, akryl, plátno |
Tvorbu Patrika Hábla charakterizuje zaujaté a konsekventní experimentování s technologií malby, jehož cílem je odhalovat stále nové estetické kvality, které jsou výsledkem spolupůsobení inovativní metody a fyzikálních procesů v ní obsažených. Rozsáhlá výstava Tělo obrazu, uspořádaná v roce 2020 Oblastní galerii Vysočiny v Jihlavě, byla svého druhu přehlídkou nejdůležitějších Háblových originálních technik: malby válcem, vytrhávané malby či vymývané malby. Současná komorní expozice v Galerii Art Concept je první umělcovou výstavou, prezentující výlučně díla vytvořená metodou vymývané malby.
Obr. 4. Patrik Hábl: Temná krajina, 2018, akryl, plátno |
Obr. 5. Patrik Hábl: Krajina s mraky, 2018-19, akryl, plátno |
Vystavená díla reprezentují oba stěžejní tematické okruhy Háblovy tvorby - krajiny a portréty, v jejichž průniku se nachází méně častý námět postavy v krajině. Série semiabstraktních “krajinomaleb” z let 2016 až 2019 vychází z autorových konkrétních prožitků krajin, vizuálně transformovaných použitou technologií. Imaginace diváka může v obrazech nalézat nejen krajiny s vysokým či nízkým horizontem a oblačností v nejrůznějších podobách, ale i průhledy do hlubin podmořského světa či do vesmírného prostoru. Technika vymývané malby dává vzniknout škále monochromních odstínů a charakteristickým jemným strukturám. Série “krajinomaleb” je konfrontována s obrazy ženských polopostav, vytvořených v roce 2022. Tyto portréty, kde použitá technika vedla k setření a znejasnění detailů, mohou evokovat podoby osob, vynořující se v konturách z mlhy vzpomínek.
Obr. 6. Patrik Hábl: Černá zahrada, 2018-19, akryl, plátno |
Obr. 7. Patrik Hábl: Velká poutnice v krajině, 2018, akryl, plátno, dřevěná deska |
V čem spočívá podstata metody vymývané malby? V její první fázi provádí umělec víceméně běžným postupem malbu akrylem na plátno. Před zaschnutím barev následuje druhá fáze, zahrnující vymývání obrazu vodou ze stříkací pistole a sušení plátna horkým vzduchem. Účinek druhé fáze je extrémně citlivý na zvolené podmínky procesu vymývání. Pro uspokojivý výsledek je zvláště důležité zahájit a zastavit proces vymývání ve správném okamžiku, přičemž rozhodnutí závisí na úsudku umělce, opírajícího se o předchozí zkušenosti. Při povrchní úvaze se technika vymývání může zdát samoúčelným efektem či dokonce aktem devalvujícím hodnotu primární malby. Ve skutečnosti jde o cílevědomý postup, v němž autor záměrně předává část kontroly fyzikálním procesům (rozpouštění, srážení a schnutí částeček barvy), aby dosáhl specifické finální podoby obrazu. Zjednodušeně lze říci, že umělec se vzdává kontroly nad malbou v detailu, ale rozhoduje o výsledném charakteru obrazu nastavením celé řady parametrů (hustota barvy při primární malbě, okamžik zahájení a ukončení vymývání, způsob jeho provedení, doba a intenzita sušení).
Obr. 8. Patrik Hábl: Portrét I, 2022, akryl, plátno |
Obr. 9. Patrik Hábl: Portrét II, 2022, akryl, plátno |
Technika vymývání malby se zrodila z experimentu, jehož cenou bylo přijetí značné míry rizika, včetně rizika úplného znehodnocení primární malby, k němuž na počátku také skutečně docházelo. Je vhodné zde zmínit vlastní slova Patrika Hábla: “Dobrou malbu lze vymýváním snadno zničit, naopak nikdy nelze špatnou malbu vymýváním zachránit.” Jeho “vymývané obrazy” tak můžeme chápat v kontextu invenčních uměleckých přístupů, které usilují o porozumění vnitřním procesům v malbě obsaženým, vnášejí nové estetické kvality do současné malby a naznačují nevyčerpatelné možnosti jejího budoucího vývoje.
Text: Jiří Bernard Krtička
Foto: Galerie Art Concept