Stage Garden Gallery Crears představuje výběr z tvorby Ivany Štenclové, osobité autorky současné střední generace. Své ústřední téma, kterým je portrét, lidská hlava a figura, Štenclová pojednává z originální perspektivy, za použití netradičních materiálů a neobvyklými postupy. Výstavu pod názvem Volná sestava můžete navštívit v Stage Garden Gallery Crears v Rožnově pod Radhoštěm do 27. ledna 2024.
Výstava Volná sestava představuje tvorbu Ivany Štenclové, dlouhodobě se věnující výtvarné práci v různých technikách a materiálech. Pro její dílo je typické mnohovrstevnaté tvůrčí nasazení. Umělkyně dokáže bravurně kombinovat tradiční výtvarné materiály, jakož i lepenku, plexiskla, překližku, dráty, plech, makulaturu reklamních tiskovin atd. Pro autorku je příznačné, že na její tvorbu je možné nahlížet jako na symbiózu znovu-zpřístupňování širokého spektra původních i nově se formujících vizuálních esencí. Ty se nám divákům za určitých okolností mohou jevit jako pevné, koherentní, finální vizuální architektury tvarů a příběhů.
Obr. 2. Ivana Štenclová: Sestry, 2023, akryl, karton |
Obr. 3. Ivana Štenclová: Tramontana, 2023, akryl, karton, sololit |
Klíčovým aspektem tvorby Ivany Štenclové je také způsob, jakým pracuje s obsahem svých děl. Ty jsou často odvozeny ze složitých kontextů, aby nám na okamžik představily svět jako soubor jednotlivých subjednotek, vibrujících kolem základních významových os. Při dalším zkoumání však tyto subjednotky přecházejí do komplexního celku, který nám poskytuje vizuální vhled do reality jako pole synchronicity.
Obr. 4. Ivana Štenclová: Epidermis I, 2023, akryl, papír, plátno, překližka |
Obr. 5. Ivana Štenclová: Volná sestava, 2023, akryl, překližka |
Štenclová nabízí svému divákovi koncept nového archiváře. Podle autorky vizuální archivář překonává tradiční hierarchii pravd a smyslu. Místo toho se stává nomádem, který se usazuje na diagonální linii a odkrývá to, co se z jiné perspektivy nedá postřehnout. V rámci tohoto přístupu se Štenclová stává archeologem, který proměňuje dokumenty v monumenty a definuje v archívu specifické jednotky, série a vztahy. Pracuje s konceptem archivu, nejen ve smyslu uchovávání paměti, ale také jako prostředkem pro zkoumání množství interpretací a významů. Její díla jsou tak archivem emocí, vzpomínek a materiálních stop minulosti, které jsou transformovány a přeřazeny ve vizuální architektury, jež odkazují k širším sociálním a kulturním kontextům.
Obr. 6. Ivana Štenclová: Rest I, 2020-23, akryl, překližka |
Obr. 7. Ivana Štenclová: Kruhová, 2020, akryl, překližka |
Výstava Volná sestava tak nabízí návštěvníkům jedinečnou příležitost nahlédnout do autorčiny umělecké praxe a zároveň se zamyslet nad otázkami spojenými s transformací minulosti v současných vizuálních strukturách. Je to fascinující průnik umění, filozofie a archeologie, který otevírá nové perspektivy vnímání reality. Aby takovéto vnímání reality mohlo vytvářet stálé vazby, které by nebylo možné analyzovat bez ztráty vizuálních informací, je nutné, aby se schopnost člověka rozumět obrazům a myslet v nich stále zdokonalovala. Není jiné cesty než být s obrazy ve spojení, být jim na blízku, vidět je, myslet v nich. Z tohoto spojení pak vyplývá takové lidské vědomí světa, které je suverénním vědomím emancipovaným i empatickým.
Text: Tomáš Koudela
Foto: Stage garden Gallery Crears