Výstavou Na vlně exprese představuje Galerie Toyen sondu do tvorby pětice současných českých umělců mladé a střední generace. Expresivní výtvarný jazyk spojuje malby a sochy Pavla Šmída, Marka Nenutila, Jakuba Hubálka, Andrey Baštýřové a Jana Herese. Zajímavou výstavu, kterou připravil kurátor Miroslav Krupička, můžete navštívit v Galerii Toyen v Praze 3 do 30. září 2023.
Pavel Šmíd (nar. 1964), který absolvoval AVU v ateliéru malby Jiřího Sopka, působí na české výtvarné scéně od devadesátých let jako výrazný solitér. Na jeho plátnech často nalezneme alegorickou výpověď o něčem, co není vidět na první pohled, jakýsi obraz za obrazem. Figurální obrazy, které Pavel Šmíd tvoří v poslední době, jsou inspirovány fotografiemi, rodinnými nebo náhodně nalezenými. Pro aktuální výstavu byla vybrána díla z cyklu sportovních motivů.
Obr. 2. Pavel Šmíd: Švédská bedna II, 2021, olej na plátně |
Obr. 3. Jakub Hubálek: Sculpture, 2023, olej na plátně |
Jakub Hubálek (nar. 1983) studoval kresbu v ateliéru Jitky Svobodové. Jeho černobílá plátna mohou na první pohled připomenout koláž z fotografií, která nepozorovaně přechází do malby. Pro Hubálkovu tvorbu je typické balancování na hraně mezi expresivní gestickým projevem na jedné a detailní malbou inspirovanou fotografií na druhé straně. Napětí mezi těmito dvěma protipóly je zdrojem zvláštního neklidu, který je pro jeho díla příznačný.
Jan Heres (nar. 1992) absolvoval AVU v ateliéru malby Michaela Rittsteina. Významný vliv na Heresovu tvorbu měla stáž v Indonésii, která jej inspirovala k novému přístupu k práci s barvami, jež se v jeho současných malbách staly nositelkami emocí. Vedle nápadné, až iritující barevnosti je pro umělcovu tvorbu typická výrazná stylizace. Jan Heres se kromě malby věnuje také tvorbě soch.
Obr. 4. Jan Heres: Berkser, 2023, akryl na plátně |
Obr. 5. Andrea Baštýřová: Psokůň před velkolepým oranžovým akvarelem, 2021, akvarel na plátně |
Andrea Baštýřová (nar. 1990) je rovněž studovala v ateliéru kresby Jiřího Petrboka. Jejím oblíbeným expresivním námětem jsou „pseudoplyšáky“, jakési zmutované hračky, které vytváří prostřednictvím různých výtvarných technik (malba, fotografie, kresba, instalace i sochy). Příkladem pseudoplyšáka, který se v Galerii Toyen objevuje nejen na obrazech, ale i jako sochařský objekt, je "psokůň". Rozměrné plátno s motivem "psokoně" je malováno nezvyklou technikou – akvarelem. Postmoderní výtvarný projev Andrey Baštýřové nepostrádá prvky parodie či hororu.
Marek Nenutil (nar. 1978), který své akademické výtvarné vzdělání nedokončil, žije a tvoří v Ostravě. Věnuje se poměrně širokému spektru výtvarných disciplín (malba, ilustrace, grafika, instalace, asambláže aj.). Pro jeho malířskou tvorbu je charakteristické absurdní prostředí, práce se silnou černou linkou a figury zachycené ve zvláštních nebo vypjatých situacích. Soustředí se zejména na zachycení skutečností, které jsou nějakým způsobem temné či přímo tragické. Katastrofické vize, násilí i nenávist, osamělost a smutek - to vše je pro Nenutila silným nosným tématem. Divákovu pozornost zaujmou jak jeho barevné malby zobrazující mouchy, tak černobílá plátna s fantastickými absurdními náměty.
Obr. 6. Marek Nenutil: Secret Life, 2020, olej na plátně |
Obr. 7. Marek Nenutil: Raiders, 2021, olej na plátně |
Přes limitovaný výběr autorů, který je nepochybně diktován omezeným prostorem galerie, je výstava Na vlně exprese zajímavým náhledem na expresivní projevy v tvorbě současných umělců mladé a střední generace. Je zřejmé, že v době překotného vývojě společnosti, plného absurdních situací a konfliktů a s nimi souvisejících pocitů úzkosti a odcizení, jsou expresivní tendence v umění stále podnětné a relevantní.
Text a foto: Lucie Šimánková