Národní galerie Praha poodhaluje taje starých grafických listů a s nimi spojenou historii sběratelství na výstavě Grafiky s rodokmenem: Poklady starých grafických sbírek ve Schwarzenberském paláci. Zvláštností expozice je pozornost věnovaná vlastnickým záznamům na rubových stranách grafických listů, které normálně zůstávají návštěvníkům galerií utajeny. Zajímavou výstavu v grafickém kabinetu Schwarzenberského paláce můžete navštívit do 13. února.
Počátky sběratelství grafických listů spadají do období renesance a jsou spojeny s tehdejší vzdělaneckou elitou, tedy šlechtici a učenci, kteří vytvářeli první grafické sbírky. Tyto kolekce bývaly nejen uchovávány jako volné listy, ale často také vlepovány do vázaných alb a zařazovány do knihoven. V expozici je k vidění několik takových exemplářů unikátních alb z raného novověku – nutno podotknout, že se jedná o vzácnou příležitost, kdy si je veřejnost může prohlédnout, protože historická alba grafických listů jsou předmětem uměleckých výstav jen vzácně.
Obr. 2. Sběratelské album s vlepeným grafickým listem (Romeyn de Hooghe: Plenění vesnice, ilustrace z knihy Advis fidelle aux veritables Hollandois…, 1673, lept) |
Obr. 3. Sběratelské album grafik a kreseb jako připomínka z cest (Franz Sweighoffer: Pohled na hrad Peutelstein u Ampezza, 1830, kresba perem a štetcem) |
Další poměrně specifickou skupinu sběratelů grafických listů tvořili umělci, kteří grafiky využívali jako zdroj inspirace či přímo jako předlohu pro vlastní díla. Není proto neobvyklé najít na zadních stranách grafických listů důkazy o kopírování vyobrazeného výjevu. Pomocí jehly, kterou vynalézavý umělec označil klíčové body výjevu, a rudky, kterou tyto obrysové body na rubu listu spojil, byl snadno vytvořen podklad pro obkreslení a zkopírování motivu, např. postavy andělíčka, ve správných proporcích a kompozici.
Obr. 4. Mistr s kostkou: Hrající si putti (1530 - 1560), mědiryt |
Obr. 5. Mistr s kostkou: Hrající si putti (zadní strana - fotografie) |
Svědectví o historii starých grafických listů podávají různé sběratelské značky, které nejčastěji nalezneme na rubové straně listu. U celé řady exponátů je proto vedle originálu vystavena i fotografie rubové strany díla, doplněná výkladem sběratelských značek a dalších zajímavých prvků, které se zde nacházejí. Na rubové straně lze odhalit nejen bývalé vlastníky díla z řad významných osobností, ale například také již zmíněné stopy po kopírování výjevu v malířských dílnách.
Text: Lucie Šimánková
Foto: Národní galerie Praha (1), autorka (2-5)