Podpořte násNewsletter Inzerujte u nás

  • English (UK)
  • Výstavy
    • Probíhající výstavy
    • Probíhající a budoucí výstavy
    • Budoucí výstavy
    • Všechny výstavy
  • Galerie
    • Tuzemské výstavní galerie
    • Zahraniční výstavní galerie
  • Publicistika
    • Zprávy
    • Recenze
    • Rozhovory
    • Téma
    • Umělci
    • Knihy
    • Varia
  • Události
  • Skupina F
  • Videa
  • Ke stažení
  • O nás
  • Newsletter
  • Inzerujte u nás
  • Podpořte nás
  • Výstavy
    • Probíhající výstavy
    • Probíhající a budoucí výstavy
    • Budoucí výstavy
    • Všechny výstavy
  • Galerie
    • Tuzemské výstavní galerie
    • Zahraniční výstavní galerie
  • Publicistika
    • Zprávy
    • Recenze
    • Rozhovory
    • Téma
    • Umělci
    • Knihy
    • Varia
  • Události
  • Skupina F
  • Videa
  • Ke stažení
  • O nás
  • Newsletter
  • Inzerujte u nás
  • Podpořte nás
  • Domů
  • Publicistika
  • Zprávy

Florálie – Umění v objetí květin

Zprávy
27. května 2022
Václav Jirásek: Květomluv, 1992, bromostřírná černobílá fotografie

Florálie, poměrně ambiciózní výstavní projekt dvou pražských institucí (Artinbox Gallery, Museum Montanelli), představuje díla s námětem květin v široké škále jeho významů, vybraná z převážně současné tvorby českých i zahraničních umělců. Koncem dubna zahájilo Museum Montanelli pod názvem In Sacrificio Florum (V objetí květin) první část výstavy, která bude přístupná do 18. září 2022.

Od počátku kulturních dějin je květina pojmem nesoucím mnohoznačný symbolický význam. Bývá spojována především s půvabem, krásou a vůní, se sluncem a životní energií, se zrozením, růstem a smrtí a konečně také s nadějí na vzkříšení a nový život. Ústředním tématem výstavy Florálie je květ jako věčný zdroj umělecké  imaginace a jeho zobrazení v široké škále výtvarných médií a technik.  V expozici si návštěvníci výstavy mohou prohlédnout nejen malby, kresby a grafiku, ale také experimentální díla (výšivky, koláže), fotografii, videoart, objekty, ukázky sklářské, designové a šperkové tvorby.

Christina Bardram Kompozice s květinami olej na plátně

Obr. 2. Christina Bardram: Kompozice s květinami, olej na plátně

Erika Bornová Rostliny 2020 olejový pastel na papíře

Obr. 3. Erika Bornová: Rostliny, 2020, olejový pastel na papíře 

Pro současné umělce neslouží florální námět výlučně k zobrazení ideálu přírodní krásy. Mnohem častěji je prostředkem k reflexi subjektivních prožitků a představ. Společným jmenovatelem těchto projekcí je intenzivní zapojení umělecké imaginace, vynášející na povrch překvapivé významy a nečekané souvislosti. Imaginace je mocnou tvůrčí silou spojující rafinované vize surrealistů se spontánními projevy neškolených tvůrců art brut.  Jedna z místností výstavy zahrnuje více bizarních a neobvyklých exponátů a připomíná tak malý kabinet kuriozit. Nepřehlédnutelná je práce Františka Skály, kde rostlina není námětem díla, ale  materiálem k jeho vzniku. Jedná se o nasvícenou vitrínu s pitoreskními hlavami, vytvořenými z vyschlé mořské řasy kelp.

Petr Nikl Orchidej 2020

Obr. 4. Petr Nikl: Orchidej, 2020

Martina Niubo Aviatici kombinovaná technika 2004

Obr. 5. Martina Niubo: Aviatici, 2004, kombinovaná technika

Přestože koncepce výstavy přesahuje časové i místní hranice, výrazně převládají díla současných českých tvůrců, známých i méně známých: Erika Bornová, Kurt Gebauer, Patrik Hábl,  Veronika Holcová, Petr Nikl, Jaroslav Róna, Dalibor Smutný, Jan Švankmajer  a mnozí další. Výběrově jsou zastoupeni i nežijící autoři, vedle Aléna Diviše zejména dvě čelné představitelky syrového umění (art brut) Cecílie Marková a Anna Zemánková. S mediumním charakterem jejich projevu podivuhodně korespondují výsostně imaginativní kresby autora současné střední generace Jana Híska. Motivu květu se chápou umělci k metaforickému vyjádření rozličných postřehů o světě a lidském údělu.  Nechybí ani metafora narození a smrti, pomyslný koloběh života rostlin i člověka. Ženské téma které je mimo jiné akcentováno netradičními vyšívanými obrazy  (Daniela Mikulášková).

Zemankova drobne kresby

Obr. 6. Anna Zemánková: Bez názvu, 70. léta, pastel, propiska, papír

hisek hnizdo

Obr. 7. Jan Hísek: Hnízdo, 2019, tuš, papír, 97x65 cm

Tematickým výstavním projektem Florálie se kurátorky Nadia Rovderová a Terezie Zemánková pokusily  uvést v dialog díla různých období, individuálních stylů a projevů, realizovaná v odlišných médiích a různými technikami. Přestože se při takto širokém pojetí nevyhnuly zařazení některých umělecky slabších děl, záměr byl ve své podstatě naplněn a návštěvu výstavy lze rozhodně doporučit. Zvláštní uznání si zaslouží již samotná volba univerzálního a archetypálního tématu květin v dnešní přeideologizované a konfliktní době. S tématem květin se pojí rovněž idea vítězství života nad smrtí. Podle Nadii Rovderové vznikla nosná myšlenka projektu již před lety a její nynější realizaci podnítila světová pandemie covidu, která vyzvedla potřebu naděje a pozitivně laděné výstavy.

Text:  Lucie Šimánková, Jiří Bernard Krtička
Foto: Museum Montanelli (1-5), Jiří B. Krtička (6), Martin Polák (7)

  • současné umění
  • MuseumMontanelli
  • přírodní náměty

Podobné články

  • Artinbox Gallery

    Artinbox Gallery

  • Art brut Luboše Plného zaplavilo tři patra v DOXu

    Art brut Luboše Plného zaplavilo tři patra v DOX-u

  • Sbírka rozpustilé magie Jaroslava Vožniaka v Museu Kampa

Dolákova 536/24, Praha 8
Tel. +420 777 800 383

Číslo účtu: 1035370305/5500

Copyright © 2021 České galerie.
Všechna práva vyhrazena! výstavy

Naši partneři

Podpořte nás

Nastavit cookies

 

vystavnik