Florálie, poměrně ambiciózní výstavní projekt dvou pražských institucí (Artinbox Gallery, Museum Montanelli), představuje díla s námětem květin v široké škále jeho významů, vybraná z převážně současné tvorby českých i zahraničních umělců. Koncem dubna zahájilo Museum Montanelli pod názvem In Sacrificio Florum (V objetí květin) první část výstavy, která bude přístupná do 18. září 2022.
Od počátku kulturních dějin je květina pojmem nesoucím mnohoznačný symbolický význam. Bývá spojována především s půvabem, krásou a vůní, se sluncem a životní energií, se zrozením, růstem a smrtí a konečně také s nadějí na vzkříšení a nový život. Ústředním tématem výstavy Florálie je květ jako věčný zdroj umělecké imaginace a jeho zobrazení v široké škále výtvarných médií a technik. V expozici si návštěvníci výstavy mohou prohlédnout nejen malby, kresby a grafiku, ale také experimentální díla (výšivky, koláže), fotografii, videoart, objekty, ukázky sklářské, designové a šperkové tvorby.
Obr. 2. Christina Bardram: Kompozice s květinami, olej na plátně |
Obr. 3. Erika Bornová: Rostliny, 2020, olejový pastel na papíře |
Pro současné umělce neslouží florální námět výlučně k zobrazení ideálu přírodní krásy. Mnohem častěji je prostředkem k reflexi subjektivních prožitků a představ. Společným jmenovatelem těchto projekcí je intenzivní zapojení umělecké imaginace, vynášející na povrch překvapivé významy a nečekané souvislosti. Imaginace je mocnou tvůrčí silou spojující rafinované vize surrealistů se spontánními projevy neškolených tvůrců art brut. Jedna z místností výstavy zahrnuje více bizarních a neobvyklých exponátů a připomíná tak malý kabinet kuriozit. Nepřehlédnutelná je práce Františka Skály, kde rostlina není námětem díla, ale materiálem k jeho vzniku. Jedná se o nasvícenou vitrínu s pitoreskními hlavami, vytvořenými z vyschlé mořské řasy kelp.
Obr. 4. Petr Nikl: Orchidej, 2020 |
Obr. 5. Martina Niubo: Aviatici, 2004, kombinovaná technika |
Přestože koncepce výstavy přesahuje časové i místní hranice, výrazně převládají díla současných českých tvůrců, známých i méně známých: Erika Bornová, Kurt Gebauer, Patrik Hábl, Veronika Holcová, Petr Nikl, Jaroslav Róna, Dalibor Smutný, Jan Švankmajer a mnozí další. Výběrově jsou zastoupeni i nežijící autoři, vedle Aléna Diviše zejména dvě čelné představitelky syrového umění (art brut) Cecílie Marková a Anna Zemánková. S mediumním charakterem jejich projevu podivuhodně korespondují výsostně imaginativní kresby autora současné střední generace Jana Híska. Motivu květu se chápou umělci k metaforickému vyjádření rozličných postřehů o světě a lidském údělu. Nechybí ani metafora narození a smrti, pomyslný koloběh života rostlin i člověka. Ženské téma které je mimo jiné akcentováno netradičními vyšívanými obrazy (Daniela Mikulášková).
Obr. 6. Anna Zemánková: Bez názvu, 70. léta, pastel, propiska, papír |
Obr. 7. Jan Hísek: Hnízdo, 2019, tuš, papír, 97x65 cm |
Tematickým výstavním projektem Florálie se kurátorky Nadia Rovderová a Terezie Zemánková pokusily uvést v dialog díla různých období, individuálních stylů a projevů, realizovaná v odlišných médiích a různými technikami. Přestože se při takto širokém pojetí nevyhnuly zařazení některých umělecky slabších děl, záměr byl ve své podstatě naplněn a návštěvu výstavy lze rozhodně doporučit. Zvláštní uznání si zaslouží již samotná volba univerzálního a archetypálního tématu květin v dnešní přeideologizované a konfliktní době. S tématem květin se pojí rovněž idea vítězství života nad smrtí. Podle Nadii Rovderové vznikla nosná myšlenka projektu již před lety a její nynější realizaci podnítila světová pandemie covidu, která vyzvedla potřebu naděje a pozitivně laděné výstavy.
Text: Lucie Šimánková, Jiří Bernard Krtička
Foto: Museum Montanelli (1-5), Jiří B. Krtička (6), Martin Polák (7)