Pražská Pragovka Gallery zve na výstavu současného umění nazvanou Pole v množném čísle / Velká voda. Na ploše více než 1100 m2 jsou představeny práce 33 umělců, kteří se zapojili do vloni vyhlášené výzvy. Expozice představuje nová média, konceptuální i experimentální díla a přitahuje divákovu pozornost nejen k nejrůznějším vizím budoucnosti, ale i k obsahu našeho vědomí a otázkám identity v digitálním světě. Výstavu můžete navštívit do 25. srpna 2022.
Výstava Pole v množném čísle přináší veřejnosti výsledky otevřeného open callu, jehož hlavním tématem byly digitální stopy a pojetí morfických polí odkazující k dílu Ruperta Sheldrakea. Samotný název „Pole v množném čísle“ neznamená úplný a vyčerpávající výčet všech možných polí, ale spíše odkazuje na nejrůznější teoretické reflexe pojmu pole v díle současných umělců. Výstavy je tematicky rozdělena na tři hlavní celky, které jsou prezentovány v přízemí (Alternativní modely budoucnosti, Mycelium, Disonance) a volně navazující expozici Velká voda umístěnou v prostoru The White Room ve druhém patře. Pod taktovkou hlavní kurátorky výstavy Lucie Nováčkové byly tyto tematické okruhy zpracovány vlastními realizačními týmy.
Alternativní modely budoucnosti – spekulativní výzkum uměním
Společným jmenovatelem děl prezentovaných v sekci Alternativní modely budoucnosti má být posthumanismus. Větší váhu něž umělecká invence zde mají moderní technologie. Díla Andrey Uváčikové (jejich konečnou podobu) si například zobrazíte pouze na displeji svého chytrého telefonu až po načtení příslušného QR kódu. Alternativní modely budoucnosti pracují s virtuální realitou a digitálním světem, který nás obklopuje a prostupuje do našich životů. Většina děl zde vystavených proto balancuje na hraně srozumitelnosti a vizí (mnohdy pouze alternativní) budoucnosti.
Andrea Uváčiková: Z cyklu Digitální pole, 2022 |
Kamila Ženatá: Mycelium (série), 2021-2022, olej a akryl na plátně |
Mycelium
Ačkoli sekce Mycelium tvoří hlavní těžiště výstavy v Pragovce, část tohoto výstavního projektu byla již na letos jaře prezentována v prostoru Gumárny v Čáslavi. Projekt Mycelium se paralelně zabývá vláknitou strukturou podhoubí a lidským vědomím chápaným ve smyslu matrixu. Opět zde hrají důležitou roli technologie, např. videoinstalace a 3D virtuální realita. Není jistě náhodou, že celý prostor věnovaný Myceliu je temný a vládne zde příšeří, ze kterého vystupují jen nasvícené objekty a tušené souvislosti mezi nimi. Nalezneme zde rozměrnou experimentální instalaci z textilních vláken nebo umělecký pokus o propojení hudby a vizuálního symbolu v podobě grafického zpracování akordů (po naskenování QR kódu je možné si dané akordy přehrát).
Disonance
Název třetí sekce Disonance je inspirován Festingerovou teorií kognitivní disonance a jeho koncepce patrně odkazuje k myšlenkovým obratům, které mohou vést ke změně chování nebo postojů. Nová média se zde potkávají např. s tarotovými kartami ve snaze o umělecké propojení virtuální, fyzické i zcela imaginární reality.
Velká voda
Projekt Velká voda, který je umístěn v The White Room, souvisí s hlavním tématem výstavy jen velmi volně, pokud vůbec. Jedná se o prezentaci studentských a absolventských děl z Ateliéru nových médií FDULS na ZČU v Plzni vzniklých pod vedením Vladimíra Merty. Mertův kurátorský výběr je pestrý a očividně klade důraz na experimentální povahu děl více než na cokoli jiného, takže výsledek působí poněkud nesourodě. Velká voda je spíše živelným shlukem děl autorů nejmladší generace než koncepčně utvořeným souborem.
Madgalena Šlajchová: Mycelium vědomí 1 / Přijímač, 2022, instalace |
Jana Babincová, Pavla Zábranská: Akord (detail), 2022, instalace |
Nejméně nápadnou částí výstavy, která ovšem prorůstá celou budovou a výstavními prostory, je projekt Spóry autorky Kashi Potrohosh. Tyto drobné site-specific instalace z textilních materiálů připomínající spóry, podhoubí a plísně sice úzce souvisí s výstavní sekcí Mycelium, ale zasahují do vnitřního i vnějšího prostoru galerie. Rozšiřují tak „pole“ působnosti výstavy až za hranice výstavního sálu.
Pokud bychom měli na výstavu Pole v množném čísle / Velká voda nahlédnout s kritickým odstupem, je nepopiratelným faktem, že se jedná o projekt, kde moderní technologie, nová média a interakce s nimi hrají zásadní roli. Výstava je založena především na diváckém zážitku z uměleckých experimentů a testování toho, do jaké krajnosti lze v tomto směru zajít. Vize budoucnosti, které nám Pragovka Gallery představuje v této silně konceptuální esenci, upozorňují na rostoucí roli moderních technologií nejen v současném umění, ale i ve společenském prostředí, v němž zanechávají nesmazatelnou digitální stopu.
Text a foto: Lucie Šimánková