Galerie kritiků představuje prostřednictvím výstavy nazvané Tušová malba dnes díla čtyř soudobých českých umělců společně s díly čestných hostů, jimiž jsou Zdeněk Sklenář (in memoriam) a čtyři umělkyně, které pocházejí z Japonska a jsou členkami Sdružení kaligrafie HATAI. Společným pojítkem mezi nimi je jejich aktivní tvůrčí zájem o kaligrafickou tvorbu a asijskou tušovou malbu. Výstava potrvá do 1. srpna 2021.
Ač má tušová malba své původní kořeny v Číně, toto umění se od 13. století rozšiřuje i v Japonsku společně s učením zen buddhismu. V souvislosti se zenovou naukou získává na oblibě a popularitě minimalistický trend zobrazování podstaty díla ve volných náznacích s důrazem na jednoduchost a harmonii kompozice. Důležitou roli tedy hraje nejen vlastní podoba linie, která je určena mimo jiné i poměrem tuše a vody, kterým umělec naplní štětec (čím více husté tuše, tím tmavší tón linie), ale i prázdný prostor výjevu. Ten se stává důležitým a plnohodnotným kompozičním prvkem, se kterým se v tradici tušové malby pracuje až do dnešní doby.
Obr. 2. Shoun Takagi: The only one Earth, 2021 |
Obr. 3. Karyu Watanabe: A Swift Horse, 2020 |
Obr. 4. Kyoen Inoue: The Milky Way, 2021 |
Nepočítáme-li litografii Zdeňka Sklenáře z roku 1962 nazvanou Arcimboldo II, jež našla své čestné místo v úvodu výstavy, kurátorka výstavy Vlasta Čiháková Noshiro zvolila početně vyrovnané česko-japonské zastoupení soudobých tvůrců – po čtyřech českých (Karel Adamus, Patrik Hábl, Jiří Straka, Petra Vitásková) a po čtyřech japonských autorech (Kyoen Inoue, Kyokuho Ota, Shoun Takagi, Karyu Watanabe). Silné sepětí s Asií je patrné u všech vystavujících autorů z Čech. Ať už se jedná o motiv hory přímo inspirovaný cestou do Asie v případě Patrika Hábla, jenž dále experimentuje s technikami, popřípadě díla znalce čínské kultury Jiřího Straky a Petry Vitáskové, která studovala japonskou kaligrafii v Tokiu. Větrné básně Karla Adamuse jsou výtvarnou reflexí povětrnostních podmínek, pojednanou tradiční technikou tušové malby.
Obr. 5. Jiří Straka: Triptych, 2021 |
Obr. 6. Karel Adamus: Southeast Wind Poem, 2007 |
K výstavě byl vydán katalog, který obsahuje základní informace o tušové malbě sumi-e, stručné představení vystavujících autorů a výňatek z textu o japonském básníkovi Bašóovi z pera Ivo Hucla. Reprodukce vybraných děl jsou v katalogu doplněny básněmi, které dokreslují atmosféru výtvarných děl a umocňují jejich poetiku.
Výstava Tušová malba dnes je jedním z řady výstavních projektů plynoucích z plodné česko-japonské spolupráce mezi Galerií kritiků a japonskou Asociací orientálního kaligrafického umění, díky níž bylo možné například v roce 2017 uspořádat výstavu nazvanou Posvátná hora Fudži a další výstavy systematicky mapující tušovou malbu u nás i v Japonsku.
Text a foto: Lucie Šimánková
Fotogalerie z výstavy: