Výstavou Čiré vědomí představuje pražská galerie Hollar grafická díla Naděždy Synecké. Její abstraktní tvorba má meditativní charakter a odráží bohatý vnitřní život umělkyně, ovlivněný zájmem o východní filozofii, astronomii a přírodní vědy. Výstavu je možné navštívit do 31. července 2022.
Naděžda Synecká (23. 8. 1926 – 11. 9. 2021) je osobnost spjatá s Prahou, kde žila i tvořila. V letech 1946–50 studovala grafiku na Akademii výtvarných umění v ateliéru prof. Vladimíra Silovského. Od počátku šedesátých let byla členkou SČUG Hollar a od roku 2000 též členkou Nového sdružení abstraktních malířů Praha. Vystavovala svá díla pravidelně doma i v zahraničí. Za svou tvorbu získala celou řadu ocenění, mimo jiné i cenu Grafika roku (celkem 4x).
Naděžda Synecká: Brána, barevný lept |
Naděžda Synecká: Labyrint, barevný lept |
Naděžda Synecká se aktivně zajímala o filozofii, historii, duchovní literaturu, astronomii a přírodní vědy a pravidelně cvičila jógu. Není proto překvapivé, že se její aktivní duchovní život zrcadlí v jejím grafickém díle. Symbolika základních tvarů (kruh, elipsa) je přirozeně provázána s dalším důležitým a častým motivem – světlem, které autorka chápe především v jeho filozofickém významu. Název výstavy Čiré vědomí odkazuje právě na duchovní východisko a meditativní charakter tvorby Synecké.
Zásadní pro tvorbu Naděždy Synecké byla spolupráce s tiskařem Milanem Dřímalem, který na základě svých řemeslných znalostí pomáhal tvůrčí invence Synecké realizovat. Právě neustálé experimentování s cílem propojit životní filozofii s vlastní tvorbou (a zapojování intuice do procesu tvoření výtvarného díla) dovedlo autorku od zobrazování reálných témat až k abstrakci, která se později stává její hlavní doménou. Postupně také od tradičních grafických technik (zejména barevný lept) přešla k poměrně neobvyklé kombinované technice spočívající v dokreslování tisků pastelkami. Kresbou se vždy snaží podtrhnout vizuální účinek vytištěného díla.
Naděžda Synecká: Stoupání vzhůru, barevný lept |
Naděžda Synecká: Odlesk, kombinovaná technika (tisk, kresba) |
Výstava Čiré vědomí je ohlédnutím za převážně abstraktní tvorbou umělkyně a poctou její neúnavné snaze experimentovat a nalézat nezvyklé výtvarné prostředky v oboru grafiky. Dílo Naděždy Synecké je ustavičnou meditací nad smyslem vlastní existence, hledáním plného vnímání a prožívání. Její aktuální výstava v Hollaru může být divákovi impulsem k hledání našeho „čirého vědomí", kterým zkoumáme a interpretujeme umělecká díla, stejně jako meditativním zastavením v dnešní nestálé době.
Text: Lucie Šimánková
Foto: Galerie Hollar