V prostoru tří poschodí a 24 ateliérů Vysoké škola uměleckoprůmyslové v Praze probíhá ARTSEMESTR – přehlídka semestrálních prací studentů. Od 30. ledna do 3. února je v celé budově UMPRUM na Palachově náměstí volný vstup denně mezi 10. a 18. hodinou.
“Snažíme se narušit stereotyp umělce jako individualisty, který krásnými věcmi zahlcuje svět. Umělec už není klasický krasoduch, ale poznává svět stejně jako výzkumníci v jiných oblastech,” říká rektor Jindřich Vybíral. Škola rozvíjí spolupráci s aplikační sférou, tedy užitím prací studentů v průmyslovém odvětví. Nově došlo k uzavření memoranda s Českou národní bankou, Škoda Transportation, Svazem průmyslu a Státní tiskárnou cenin. Na toto téma bude zahájena výstava Přihraj v Západočeské galerii v Plzni dne 19. 3. 2020. V květnu proběhne mezinárodní hodnotící panel o výzkumných projektech.
Katedra volného umění má pět ateliérů, jimž při semestrálních pracích nejsou určeny závazné úkoly či náměty děl. Dána je i tzv. mediální volnost, takže například v ateliéru sochařství nenajdeme jedinou klasickou sochu, což odpovídá současnému trendu oboru. Studenti si však dobrovolně zvolili společné téma “Sebepéče a přátelství”. Zabývají se například neodbytným pocitem nutnosti produktivity, vztahem k přírodě či klimatickou krizí.
Ateliér průmyslového designu se zabývá klasickými nástroji denní potřeby, jako jsou nůžky a žehličky. “Snažíme se porozumět, jak vrátit obyčejným věcem kvalitu a trvalost, abychom si jich mohli vážit, tak jako předchozí generace,” řekl docent Ivan Dlabač. Ve spolupráci s Ivou Knobloch má vzniknout dokonce trvalá expozice UMPRUM v Uměleckoprůmyslovém museu.
Katedra architektury se zaměřila na projekt podnikatele Pavla Blažka, který ve Vídni přestavuje starou průmyslovou pekárnu na centrum inovací a kreativity. Jeden z návrhů si pohrává s architekturou včelích úlů a odlišnými schopnostmi včel vnímat barvy. Pojmenoval jej Továrna na med.
První architektonický ateliér se zabývá moderním využitím cihel, k čemuž však mohou sloužit tři ikonické homole starých kladenských pecí. Studenti zkoumají limity materiálu, schopnost vytvářet klenby a jiné útvary.
Grafický redesign, tvorba písma a časopisecké ilustrace novin Deník N jsou námětem spolupráce dvou ateliérů.
Při zpracování keramiky a porcelánu vycházeli studenti ze zpracování textu vlastního manifestu, k němuž vytvořili výtvarné dílo. Mezi provoláními se objevují tituly jako Podlehněte roztomilosti, Buďte zmatení, nebo Figurální comeback - netopte se v abstrakci.
Stánky s občerstvením - jednoduché, praktické, rozložitelné a mobilní. Velká koule jako poutač stánku s knedlíky. Sety nádobí, mimo jiné pro bistro specializované na prodej syrečků. Projekt Krabice vychází ze zadání vytvořit užitný předmět, který je možné složit do krabice.
Ateliér písma ve třetím patře zpracoval semestrální úkol, který je v režimu utajení. Kromě toho tu můžete vidět třeba tisk nápisů na jeansové oblečení.
Ateliér hostujícího umělce funguje každý půlrok s jiným zahraničním pedagogem.
Autor: Michal Štingl
Foto: Petra Panská