Německá malířka představuje soubor Mythos Europa v pražském Museu Montanelli a chystá se do dalších metropolí. Při návštěvě výstavy odpověděla na otázky o motivech jejích představ a obrazů.
Německá malířka představuje soubor Mythos Europa v pražském Museu Montanelli a chystá se do dalších metropolí. Při návštěvě výstavy odpověděla na otázky o motivech jejích představ a obrazů.
Ve vašich obrazech se vyjevují historická dramata i obavy o budoucnost. Jaký máte názor na současné dění?
Přes všechno co Evropu rozděluje bychom neměli ztratit hodnoty, které nás spojují. Hádání mezi autoritami je často nestydaté. Měl by se podporovat zdravý diskurs a to nikoliv konkurenčně, ale ve prospěch národů. To my lidé, kteří chceme žít v míru, silně postrádáme.
Jaké významy přikládáte zvířatům, která se ve vašich obrazech objevují?
Ty obrazy, které přicházejí v mé fantazii, mám před očima a tak je maluji. Krokodýl je ztělesnění agrese, opice jsem já, slon je symbol míru. Hadi jsou něco nevypočitatelného, ale jsou velmi inteligentní a vědí jak proklouznout. Další zvířata, jako třeba žirafa, nemusí mít jasný důvod. U Indiánů jsou zvířata symbolem vnitřních hodnot člověka. Říkali, že když zemře jeden druh zvířete, tak umře i nějaká vlastnost v nás. Proto mi leží velmi na srdci ochrana přírody.
Nejsou tedy jednoznačnými symboly dobra a zla?
Něco zlého v sobě nese něco dobrého a to je katalizátor situace. Had má v sobě jed, který současně může sloužit jako lék. Všechno je duální.
V Praze vystavujete poprvé. Jak vás inspiruje?
Jsem šťastná, že tu mohu vystavovat. Praha a Vídeň jsou symboly staré Evropy, v obou je přítomný západ i východ. Když chceme pracovat na budoucnosti Evropy, tak musíme zvládnout a zpracovat i její minulost.
Kde mohou návštěvníci díla ze souboru Mythos Europa dále vidět?
V červenci začíná výstava v německé Stadthalle města Görlitz, připravuje se Berlín. Začátkem příštího roku se chystá v renomovaných prostorách ve Vídni a uvažuji o dalších aktivitách v Praze. V dalších letech navštíví i jiné evropské země.
K výstavě Mythos Europa vychází v těchto dnech katalog. Také v něm se objevuje poselství, že proti rozdělování stojí velké množství společných hodnot. Museum Montanelli cíleně hledá umělce s určitou společenskou tématikou a názory, které konvenují s humanistickým myšlením. “Imponoval mi její styl, odhodlanost a neúnavný pocit, že musí tvořit,” uzavírá majitelka muzea Dadja Altenburg-Kohl.
Antoinette se po uměleckých studiích v Berlíně a Lipsku učila od mistra Bernharda Heisiga. Věnovala se technikám scénografie a nástěnné malby. Pozornost veřejnosti získala na výstavě portrétů v Berlíně roku 2003. Stala se představitelkou tzv. lipské školy a časopis Artinvestor ji řadí na seznam umělců následujících odkaz prof. Gallowaye. V roce 2012 získala Umělecké ocenění německé společnosti pro psychoanalýzu.