Nadace Mucha Fundation pořádá reprezentativní přehlídku díla světově proslulého českého secesního umělce Alfonse Muchy. Soukromá nadace, založená a řízená umělcovým vnukem Johnem, opatruje díla v majetku Muchových potomků a představuje největší světovou sbírku jeho děl. Výstavu s názvem Mucha, rodinná sbírka, pořádanou ve spolupráci se Senátem České republiky, můžete navštívit ve Valdštejnské jízdárně v Praze do 31. prosince 2022.
Obr. 2. Alfons Mucha: Madona v liliích, 1905, olej a tempera na plátně |
Obr. 3. Alfons Mucha: Autoportrét, 1899 |
Alfons Mucha (1860-1939) proslul zejména jako umělecká osobnost, která vtiskla typickou estetiku francouzské secesi (Art Nouveau). Klíčovým momentem jeho úspěchu se stala spolupráce se Sarah Bernhardtovou, velmi slavnou hereckou hvězdou té doby. Mucha tvořil (nejen pro Bernhardtovou) mimořádně populární litografické plakáty, ale věnoval se i návrhům kostýmů, jevištních dekorací, knižních a časopiseckých obálek. Navrhoval také nábytek a šperky. Po pobytu ve Spojených státech a návratu do vlasti (v roce 1910) soustředil své síly na vytvoření cyklu Slovanská epopej, souboru dvaceti monumentálních pláten na mýtické téma společných dějin slovanských národů.
Obr. 4. Ozdoba živůtku s přívěsky, navržená A. Muchou a vyrobená Georgesem Fouquetem, Paříž, 1900 |
Obr. 5. Alfons Mucha: Příroda, patinovaný bronz a malachit, cca 1900 |
Výstava je koncipována jako retrospektivní. Návštěvník postupně prochází příběhem Muchova života po jednotlivých etapách (např. rodina a dětství na jižní Moravě, studia v Paříži, přátelství s Paulem Gauguinem a Augustem Rodinem, pobyt v Americe, tvorba Slovanské epopeje), které jsou vždy pečlivě dokumentovány nejen uměleckými díly, ale i náčrtky, reklamními předměty a dobovými fotografiemi. Alfons Mucha je představen nejen ve spojení s důležitými milníky svého života, ale i se svými uměleckými názory a ideály. Přehlídku Muchovy celoživotní tvorby tak můžeme sledovat v kontextu jeho teoretického uvažování.
Obr. 6. Alfons Mucha: Snění (1898) |
Obr. 7. Alfons Mucha: Zodiac (1896) |
Vedle slavných divadelních a reklamních plakátů jsou v expozici nejpočetněji zastoupeny další litografické listy a cykly na volné, zpravidla alegoricky pojednané téma. Zvláště zajímavý je čtyřdílný alegorický cyklus Roční doby (1896), který je prezentován spolu s původními pastelovými studiemi. Návštěvník se dále setká s Muchovými olejomalbami, ukázkami secesních šperků a bronzovou bustou Příroda. Výstava dokumentuje rovněž Muchovy realizace v architektuře, především výmalbu Primátorského sálu Obecního domu (1911) a návrh vitraje Počátky křesťanství (1928-30) pro Novou arcibiskupskou kapli katedrály sv. Víta. Monumentální cyklus Slovanská epopej (1910-1928) je prezentován velkoplošnou projekcí. Připomenuty jsou rovněž některé Muchovy kuriozitní umělecké aktivity, jako návrhy prvních bankovek pro nově vzniklou Československou republiku nebo insignie a rituální předměty pro zednářské lóže.
Obr. 8. Pohled do expozice s Muchovými návrhy vitraje Počátky křesťanství |
Obr. 9. Alfons Mucha: Vitraj Počátky křesťanství,1931, katedrála sv. Víta |
Perlou výstavy je alegorická bronzová ženská busta La nature (Příroda), která pochází z doby kolem roku 1900 a je veřejně vystavena vůbec poprvé. Jiným unikátem z rodinné sbírky Muchovy nadace jsou tři pozdní olejomalby, nazvané Věk rozumu, Věk moudrosti a Věk lásky. Jedná se o studie k nikdy nerealizovanému monumentálnímu triptychu, který se měl stát duchovním odkazem idealisticky smýšlejícího umělce lidstvu. S odstupem více než osmdesáti let od autorovy smrti je zjevné, že Alfons Mucha zůstává zapsán v paměti lidstva mnohem více jako jeden z největších tvůrců secesního stylu, mistr ideálních ženských tváří, lomených pastelových barev a elegantních dekorativních forem.
Text: Lucie Šimánková
Foto: autorka (2,4,5,8), www.mucha.eu (1,3,6,7), katedrála sv. Víta - virtuální prohlídka (9)
Více o Alfonsi Muchovi: Výstava Lóže Národ poodkrývá tradici i přítomnost zednářských lóží