ArtshopPodpořte násInzerujte u nás

  • English (UK)
  • Výstavy
    • Probíhající výstavy
    • Probíhající a budoucí výstavy
    • Budoucí výstavy
    • Všechny výstavy
  • Galerie
    • Tuzemské výstavní galerie
    • Zahraniční výstavní galerie
  • Publicistika
    • Zprávy
    • Recenze
    • Rozhovory
    • Téma
    • Umělci
    • Knihy
    • Varia
  • Události
  • Skupina F
  • Videa
  • Newsletter
  • O nás
  • Artshop
  • Inzerujte u nás
  • Podpořte nás
  • Výstavy
    • Probíhající výstavy
    • Probíhající a budoucí výstavy
    • Budoucí výstavy
    • Všechny výstavy
  • Galerie
    • Tuzemské výstavní galerie
    • Zahraniční výstavní galerie
  • Publicistika
    • Zprávy
    • Recenze
    • Rozhovory
    • Téma
    • Umělci
    • Knihy
    • Varia
  • Události
  • Skupina F
  • Videa
  • Newsletter
  • O nás
  • Artshop
  • Inzerujte u nás
  • Podpořte nás
  • Domů
  • Publicistika
  • Zprávy

Alfons Mucha – nejen mistr secesního ornamentu

Zprávy
18. listopadu 2022

Nadace Mucha Fundation pořádá reprezentativní přehlídku díla světově proslulého českého secesního umělce Alfonse Muchy. Soukromá nadace, založená a řízená  umělcovým vnukem Johnem, opatruje díla v majetku Muchových potomků a představuje největší světovou sbírku jeho děl. Výstavu s názvem Mucha, rodinná sbírka, pořádanou ve spolupráci se Senátem České republiky, můžete navštívit ve Valdštejnské jízdárně v Praze do 31. prosince 2022.

 162 madona v liliích

Obr. 2. Alfons Mucha: Madona v liliích, 1905, olej a tempera na plátně

 mucha 01.d355c884

Obr. 3. Alfons Mucha: Autoportrét, 1899

Alfons Mucha (1860-1939) proslul zejména jako umělecká osobnost, která vtiskla typickou estetiku francouzské secesi (Art Nouveau). Klíčovým momentem jeho úspěchu se stala spolupráce se Sarah Bernhardtovou, velmi slavnou hereckou hvězdou té doby. Mucha tvořil (nejen pro Bernhardtovou) mimořádně populární litografické plakáty, ale věnoval se i návrhům kostýmů, jevištních dekorací, knižních a časopiseckých obálek. Navrhoval také nábytek a šperky. Po pobytu ve Spojených státech a návratu do vlasti (v roce 1910) soustředil své síly na vytvoření cyklu Slovanská epopej, souboru dvaceti monumentálních pláten na mýtické téma společných dějin slovanských národů.

 127 ozdobazivutkusprivesky

Obr. 4. Ozdoba živůtku s přívěsky, navržená A. Muchou a vyrobená Georgesem Fouquetem, Paříž, 1900

 01 příroda

Obr. 5. Alfons Mucha: Příroda, patinovaný bronz a malachit, cca 1900

Výstava je koncipována jako retrospektivní. Návštěvník postupně prochází příběhem Muchova života po jednotlivých etapách (např. rodina a dětství na jižní Moravě, studia v Paříži, přátelství s Paulem Gauguinem a Augustem Rodinem, pobyt v Americe, tvorba Slovanské epopeje), které jsou vždy pečlivě dokumentovány nejen uměleckými díly, ale i náčrtky, reklamními předměty a dobovými fotografiemi.  Alfons Mucha je představen nejen ve spojení s důležitými milníky svého života, ale i se svými uměleckými názory a ideály. Přehlídku  Muchovy  celoživotní tvorby tak můžeme sledovat v kontextu jeho teoretického uvažování.

mucha 11.c50bc8a6

Obr. 6. Alfons Mucha: Snění (1898)

mucha 08.3eae107b 

Obr. 7. Alfons Mucha: Zodiac (1896)

Vedle slavných divadelních a reklamních plakátů jsou v expozici nejpočetněji zastoupeny další litografické listy a cykly na volné, zpravidla alegoricky pojednané téma. Zvláště zajímavý je čtyřdílný alegorický cyklus Roční doby (1896), který je prezentován spolu s původními pastelovými studiemi.  Návštěvník se dále setká s  Muchovými  olejomalbami, ukázkami secesních šperků a bronzovou bustou Příroda.  Výstava dokumentuje rovněž Muchovy realizace v architektuře, především výmalbu Primátorského sálu Obecního domu (1911) a návrh vitraje Počátky křesťanství  (1928-30) pro Novou arcibiskupskou kapli katedrály sv. Víta. Monumentální cyklus Slovanská epopej (1910-1928) je prezentován velkoplošnou projekcí. Připomenuty jsou rovněž některé Muchovy kuriozitní umělecké aktivity, jako návrhy prvních bankovek pro nově vzniklou Československou republiku nebo insignie a rituální předměty pro zednářské lóže.

pohled do expozice vitráž

Obr. 8. Pohled do expozice s Muchovými návrhy vitraje Počátky křesťanství

printscreen vitráž mucha

Obr. 9. Alfons Mucha: Vitraj Počátky křesťanství,1931, katedrála sv. Víta

Perlou výstavy je alegorická bronzová ženská busta La nature (Příroda), která pochází z doby kolem roku 1900 a je veřejně vystavena vůbec poprvé. Jiným unikátem z rodinné sbírky  Muchovy nadace jsou tři pozdní olejomalby, nazvané Věk rozumu, Věk moudrosti a Věk lásky. Jedná se o studie k nikdy nerealizovanému monumentálnímu triptychu, který se měl stát duchovním odkazem idealisticky smýšlejícího umělce lidstvu. S odstupem více než osmdesáti let od autorovy smrti je zjevné, že Alfons Mucha zůstává zapsán v paměti lidstva mnohem více jako jeden z největších tvůrců secesního stylu, mistr ideálních ženských tváří, lomených pastelových barev a elegantních dekorativních forem.

Text: Lucie Šimánková
Foto: autorka (2,4,5,8), www.mucha.eu (1,3,6,7), katedrála sv. Víta - virtuální prohlídka (9)
Více o Alfonsi Muchovi: Výstava Lóže Národ poodkrývá tradici i přítomnost zednářských lóží

  • Valdštejnská jízdárna
  • litografie
  • secese
  • Alfons Mucha
  • vitraj

Podobné články

  • Výstava Lóže Národ poodkrývá tradici i přítomnost zednářských lóží

  • Francie není jenom Paříž. Čeští umělci v Bretani

    Francie není jenom Paříž. Čeští umělci v Bretani

  • František Kupka a zrození abstrakce

Dolákova 536/24, Praha 8
Tel. +420 777 800 383

Číslo účtu: 1035370305/5500

Copyright © 2021 České galerie.
Všechna práva vyhrazena! výstavy

Naši partneři

Podpořte nás

Ochrana osobních údajů

Nastavit cookies

 

vystavnik