Galerie Crears v Rožnově pod Radhoštěm představuje na výstavě Alchemy tvorbu mladého malíře Tomáše Jetely. Jeho figurativní projev, směřující k osobitosti, nezapře poučení v expresivní linii evropské moderní malby. Výstava Tomáše Jetely probíhá současně v obou sídlech Galerie Crears – v pavilónu do 4. června a ve vile do 23. července 2022.
Tomáš Jetela (1986) studoval v letech 2005–2011 na Akademii výtvarných umění v Praze malbu a grafiku u profesorů Michaela Rittsteina a Jiřího Lindovského. V roce 2008 absolvoval studijní pobyt na Universidad Complutense de Madrid ve Španělsku. Roku 2008 obdržel ocenění Arte emocion. V roce 2013 se stal vítězem Ceny kritiky za mladou malbu. Tomáš Jetela vystavuje doma i v zahraničí a je zastoupen v mnoha soukromých a institucionálních sbírkách.
Obr. 2. Tomáš Jetela: Filozof, 2020, olej a koláž na plátně, 150x100 cm |
Obr. 3. Tomáš Jetela: Juliette, 2022, olej a koláž na plátně, 170x120 cm |
Umělcovu tvorbu komentuje kurátor Tomáš Koudela: „V malbě Tomáše Jetely jsou identifikovatelné výrazné vizuální akcenty odkazující k robustním kresebným formám a expresivním malířským gestům hlásících se ke středoevropskému výtvarnému modernismu. Estetický fundament je však v Jetelově tvorbě ukotven v hlubinách času ještě dávnějších. Je nepochybně tím, o čem bychom mohli říci, že jeho cena spočívá ve vizuálním účinku, jehož koncepce je rozvrhem objektu pro oko. Autor s tímto dědictvím pracuje vědomě jako s jedním z mnoha výrazových konceptů a svižně jej konfrontuje s řadou dalších autentických malířských rejstříků.
Obr. 4. Tomáš Jetela: Cuckoo II, 2021, olej na plátně, 200x180 cm |
Obr. 5. Tomáš Jetela: Špinavé prádlo, 2022, olej a koláž na plátně, 135x125 cm |
Jetelův dynamický výtvarný projev a obrazová zkratka se nevyhýbá erotickým kontextům, které výsledný vizuální spektákl ladí v koláž, rozkládající a rozsévající se do všech stran, rekonstruující a krystalizující se v nazíraném a nazřeném. Jetelovo bifurkativní malířské gesto hledá a nachází v každém jednom ze svých obrazů obraz výsledný, jenž je nejen rozmontovanou historií a manipulovanou přítomností, ale i prekonceptem času, jehož hybridní výraz vibruje v existenciálách a metadatech budoucnosti. (Srovnej G. Didi-Huberman: Před časem. Brno: Baris a Principal, 2000, s. 121.)“
Obr. 6. Tomáš Jetela: Malíř, 2022, olej na plátně, 180x130 cm |
Obr. 7. Tomáš Jetela: Slunečný den, 2021, olej a pěna na plátně, 170x120 cm |
Autor: Jiří Bernard Krtička s použitím kurátorského textu Tomáše Koudely
Foto: Galerie Crears
Video: Vernisáž výstavy Alchemy