Na výstavě Nové zahrady představuje Galerie Hollar nejnovější tvorbu vynikajícího současného grafika Ondřeje Michálka. V kolekci vybraných prací převažují stylizované přírodní náměty, pojednané osobitou autorskou technikou na bázi akvatinty. Expozici je možné navštívit do 22. května 2022.
Ondřej Michálek je jednou z předních osobností současné české grafiky, erudovaným znalcem grafických technik a respektovaným výtvarným pedagogem, který již přes tři desetiletí působí na Univerzitě Palackého v Olomouci. V roce 2016 vydal encyklopedii Magie otisku, svého druhu jedinečné a odborníky vysoce oceňované kompendium, shrnující současný stav znalostí v oboru umělecké i reprodukční grafiky. Od roku 2018 je předsedou redakční rady mezinárodní revue o současné grafice, umění knihy, tisku a papíru Grapheion. Za celoživotní přínos grafickému umění mu byla udělena Cena Vladimíra Boudníka za rok 2019.
Obr. 2. Ondřej Michálek: Nezadržitelný růst, 2021, akvatinta, 995x695 mm |
Obr. 3. Ondřej Michálek: Tanec II, 2022, akvatinta, 695x995 mm |
Pro tvorbu Ondřeje Michálka je charakteristické soustředěné zkoumání výrazového potenciálu jednotlivých grafických technik a cílevědomé využití jejich specifických kvalit pro realizaci konkrétního výtvarného záměru. Tam, kde umělec naráží na limity tradičních metod, pokračuje kombinováním klasických technik nebo nalézáním vlastních autorských postupů. Zatímco v období osmdesátých a devadesátých let a na počátku století se umělec věnoval zejména technice linorytu, dřevořezu a autorským postupům, od roku 2010 se jeho zájem upíná zvláště k technice akvatinty ve spojení se suchou jehlou a vlastními inovacemi.
Obr. 4. Ondřej Michálek: Nečekaná úroda, 2021, akvatinta, 995x695 mm |
Obr. 5. Ondřej Michálek: Neznámé plody III, 2021, akvatinta, 695x995 mm |
Výstava Nové zahrady v Galerii Hollar, připravená kurátorkou Olgou Badalíkovou, představuje průřez grafickou tvorbou Ondřeje Michálka z posledních let. Ještě v nedávné době převládaly v jejím tvarosloví geometrické prvky, od lineárních znaků a lineárně stylizovaných objektů po architektonické prostorové konstrukce. Připomeňme série Znaky v krajině, Akvadukty, Nové domy, ale také první práce z dosud neuzavřeného cyklu Nové zahrady, kde jsou větve stromů stylizovány do podoby náhodně zřetězených znaků. V současném výběru diváka na první pohled zaujme dominance organických tvarů (Nečekaná úroda, Neznámé plody, Nezadržitelný růst ad.), odrážející významný tvaroslovný posun v umělcově projevu.
Obr. 6. Ondřej Michálek: Záhony a sklizené plody, 2022, akvatinta, 500x700 mm |
Obr. 7. Ondřej Michálek: Dobývání vrcholů, 2022, akvatinta, 695x995 mm |
Třebaže v Michálkově autorské variantě akvatinty se uplatňuje digitální technika, je třeba zdůraznit její dílčí a omezenou roli v rámci celého tvůrčího procesu. Východiskem je klasická kresba, ve specifických případech spíše malba štětcem, které nepochybně vděčí za svůj původ již zmíněné organické tvary. Ta je potom přenesena na tiskovou desku digitální technologií, jejíž součástí je unikátní autorská metoda digitálního rastru. Následuje leptání matrice a její tisk jako při metodě klasické akvatinty. Na počátku i v závěru tvůrčího procesu tak hraje rozhodující roli nenahraditelná práce umělcových rukou.
Obr. 8. Ondřej Michálek: Ohňostroj I, 2019, akvatinta, 695x995 mm |
Obr. 9. Ondřej Michálek: Ohňostroj II, 2022, akvatinta, 500x700 mm |
Náměty Michálkových grafických listů jsou vždy prosté senzace a patosu. Vycházejí z přemýšlivého pozorování přírody, krajiny i civilizačního prostředí, které je někdy menší jindy významnější měrou posunuto a ozvláštněno autorovou svěží imaginací. Jejich barevnost je obvykle monochromní, ve zbývajících případech minimalistická. V některých listech lze postřehnout i jemný intelektuální humor. Dílo Ondřeje Michálka, v němž se autenticita uměleckého výrazu pojí s originalitou technického provedení a naprostou profesionální poctivostí, přitahuje navzdory své neokázalosti stálý obdiv a respekt milovníků grafického umění.
Text: Jiří Bernard Krtička
Foto: Ondřej Michálek
Další čtení o Ondřeji Michálkovi: Grafika roku 2019 – Cena Vladimíra Boudníka putuje na Moravu