Galerie Villa Pellé pořádá pod názvem Levitace výstavu aktuální tvorby Lubomíra Typlta, jednoho z nejuznávanějších představitelů současné české malby. Expozici, sestávající z několika tematických okruhů a představující reprezentativní průřez Typltovou tvorbou posledních let, můžete navštívit ve Ville Pellé do 13. srpna 2023.
Lubomír Typlt (1975) patří k nepřehlédnutelným osobnostem v současné střední generaci českých malířů. V roce 1997 absolvoval studium oboru ilustrace na VŠUP v Praze u prof. Jiřího Šalamouna. Poté krátce studoval malbu na VUT v Brně u prof. Jiřího Načeradského. Intenzivně se zajímal o současnou německou malbu a roku 1998 byl jako jeden z prvních uchazečů českého původu přijat na věhlasnou Kunstakademii v Düsseldorfu. Studium na této prestižní instituci u profesorů Markuse Lüpertze, Gerharda Merze a A. R. Pencka mělo zásadní význam pro jeho následující uměleckou dráhu.
Obr. 2. Lubomír Typlt: Starostlivá, 2022, olej na plátně |
Obr. 3. Lubomir Typlt: Levitace, 2022, olej na plátně |
Pro tvorbu Lubomíra Typlta je charakteristická především zásadní role barvy, která se uplatňuje jako autonomní, svrchovaný a nosný výrazový prostředek. Intenzivní a svobodně volené odstíny barev, které na plátnech jako by explodují ve zdánlivě spontánních, ve skutečnosti však promyšlených kontrastech, dodávají jeho dílu velkou vnitřní dynamiku a typické expresivní či fauvistické vyznění. Příznačný je rovněž metaforický úhel pohledu, s nímž Typlt na svých plátnech zobrazuje všední předměty a každodenní výjevy. Podíl má na tom představivost hnaná do krajnosti, inspirace osobními prožitky i reflexe stavu společnosti.
Současná výstava ve Ville Pellé představuje šest hlavních námětových okruhů, mezi nimiž se pohybuje Typltova tvorba posledních let: Velké matky, Levitantky, Mladíci, Jedinci, Pláč a Metastroje. Námět Velké matky vychází ze hry s proporcemi – s nadměrně velkou figurou dospělé ženy a s křehkými postavami dívek ve vzájemné interakci. Mladíci jsou námětem znázorňujícím různě početnou skupinu chlapců, živě pozorujících tajemný objekt společného zájmu, který se v malbě projevuje jako skrytý zdroj světla. Všechny figury na scéně jsou variantami jednoho typu štíhlé chlapecké postavy, zobrazené pouze v odlišných postojích s různými výrazy a gesty. Zásvětní a magické působení námětu autor umocňuje užíváním nerealistických barev a znepokojivých barevných kontrastů.
Obr. 4. Lubomír Typlt: Operace, 2023, olej na plátně |
Obr. 5. Lubomír Typlt: Smutný kluk, 2022, olej na plátně |
Námět Levitace, který dal jméno celé aktuální výstavě, představuje skupinu dívčích postav, stejného typu, jaký známe ze série Velké matky, tentokrát ovšem uspořádaných do kruhu a společně se vznášejících nízko nad propastí. Podobně jako na obrazech Mladíků je magická a jinotajná působivost výjevu vystupňována silně expresivní barevnou kompozicí. Výstava emočně graduje v námětovém okruhu Pláč, zobrazujícím hlavy plačících mimin. Naléhavost obrazové výpovědi je umocněna nejen expresivitou barev, ale i zdvojením motivu na každém z obrazů. Znázornění neutišitelného dětského křiku, gradované až psychedelickými barevnými tóny, dává tušit cosi temného a zneklidňujícího.
Obr. 6. Lubomír Typlt: Žlutý pláč I, 2022, olej na plátně |
Obr. 7. Lubomír Typlt: Žlutý pláč II, 2022, olej na plátně |
Zcela osobitou součást výstavy představuje oddíl Metastroje, kde pozornost diváka okamžitě upoutá kinetický objekt, zvolna rotující kolem svislé osy a připomínající svou konstrukcí pouťový kolotoč. Na rotujícím pětiúhelníkovém rámu je zavěšeno pět staromódních bicyklů, v jejichž vidlicích jsou namísto kol s drátěným výpletem upevněny rozevřené červené deštníky. Kinetický objekt Kolotoč doplňuje trojice maleb se stejným námětem: bicykly s deštníky místo kol, opouštějící pevnou zemi a prorážející si cestu mezi mraky. Jestliže soubor Pláč je středem expozice z emočního aspektu, pak soubor Metastroje představuje její vyvrcholení z hlediska zobrazené absurdity.
Přítomnost něčeho skrytého, tajemného a zneklidňujícího, někdy až vyloženě temného, je společným jmenovatelem, který dílo Lubomíra Typlta stmeluje a různé náměty navzájem propojuje. Levitantky si zakrývají obličeje svými vlasy, podvědomě cítíme zlověstný vítr, který dramaticky vzdouvá jejich šaty, tajemná propast vede neznámo kam. Záhadný zdroj světla, kolem kterého živě rokují mladíci, není vnějšímu pozorovateli nikdy odhalen. Podobně metastroje se pohybují po obloze neznámou silou a za nejasných důvodů směřují k cíli, který zůstává divákovi skrytý a obestřen záhadou.
Obr. 8. Lubomír Typlt: Kolotoč, 2023, kinetický objekt (detail) |
Obr. 9. Lubomír Typlt: Sluneční bicykly v šedé, 2022, olej na plátně |
Pro svůj nezaměnitelný osobní styl i bravurní provedení maleb zaujímá dnes Lubomír Typlt respektované místo mezi českými umělci střední generace. Nápadná je také důslednost, v dobrém smyslu až posedlost malbou, s níž autor opakovaně zpracovává každý svůj námět v řadě variant, lišících se navzájem pouze určitým formálním posunem, jako by se snažil dobrat optimálního a definitivního způsobu jeho provedení. Typlt zkrátka náleží k dosud početným malířům, jejichž tvorba vychází z opravdové vnitřní nutnosti a přináší estetické uspokojení jak divákovi, tak samotnému tvůrci. Podobně jako pochmurná proroctví o konci světa také vize o “smrti malby” zůstávají zatím nenaplněny...
Text: Lucie Šimánková
Foto: Petra Sinecká