Podpořte násNewsletter Inzerujte u nás

  • English (UK)
  • Výstavy
    • Probíhající výstavy
    • Probíhající a budoucí výstavy
    • Budoucí výstavy
    • Všechny výstavy
  • Galerie
    • Tuzemské výstavní galerie
    • Zahraniční výstavní galerie
  • Publicistika
    • Zprávy
    • Recenze
    • Rozhovory
    • Téma
    • Umělci
    • Knihy
    • Varia
  • Události
  • Skupina F
  • Videa
  • Ke stažení
  • O nás
  • Newsletter
  • Inzerujte u nás
  • Podpořte nás
  • Výstavy
    • Probíhající výstavy
    • Probíhající a budoucí výstavy
    • Budoucí výstavy
    • Všechny výstavy
  • Galerie
    • Tuzemské výstavní galerie
    • Zahraniční výstavní galerie
  • Publicistika
    • Zprávy
    • Recenze
    • Rozhovory
    • Téma
    • Umělci
    • Knihy
    • Varia
  • Události
  • Skupina F
  • Videa
  • Ke stažení
  • O nás
  • Newsletter
  • Inzerujte u nás
  • Podpořte nás
  • Domů
  • Publicistika
  • Zprávy

Svatoslav Böhm: Geometrie, krása i půdorys paměti

Zprávy
12. listopadu 2021
Svatoslav Böhm: Červeno-zelený reliéf (1967)

Tvorba výtvarníka a neúnavného experimentátora Svatoslava Böhma (nar. 1934), konkretisty ze slezského Krnova, zahrnuje nejen originální dřevěné reliéfy. Böhm svou tvůrčí pozornost totiž věnuje i grafické úpravě knih a různým architektonickým realizacím. Výstavu Půdorysy paměti, která se soustředí zejména na těžiště Böhmova díla ze šedesátých a sedmdesátých let, je možné navštívit v Museu Kampa až do 5. prosince 2021.

Působení Svatoslava Böhma je těsně spojeno s Krnovem. Nejen, že se tu díky Böhmově přítomnosti konaly schůzky Klubu konkrétistů a formovala specifická umělecká skupina s mezinárodním přesahem, ale toto město bylo zároveň patrně jediným místem v Československu, kde sídlila továrna na varhany. Právě odtud totiž pocházel velmi specifický materiál, který Svatoslavu Böhmovi učaroval v šedesátých letech natolik, že jej započal používat pro své dřevěné reliéfy. Hranoly, odřezky a různé špalíčky, které zbývaly po výrobě varhan,  skládal do větších celků a tvořil originální reliéfy, které měly svébytný výtvarný výraz.

Museum Kampa - Svatoslav Böhm

Svatoslav Böhm: Červeno-modrý reliéf (1967)

Museum Kampa - Svatoslav Böhm

Svatoslav Böhm: Objekt (1967)

Další oblastí, které se Böhm vedle tvorby dřevěných reliéfů věnoval, byly grafické práce. Nejednalo se jen o typografii, knižní ilustrace a obálky knih, ale například i o plakáty nebo orientační systémy a značky určené pro podniky. Zajímavé jsou Böhmovy experimenty s tiskem a tehdejšími tiskařskými postupy, například černobílé grafické listy s horizontálními a vertikálními pásky ze šedesátých let. Tyto pásky a proužky vznikaly velmi netypicky, např. použitím tiskařských matric z rubové strany. S příchodem normalizace pak Böhm opouští progresivně pojaté dřevené reliéfy a soustředí se spíše na politicky neutrální grafické práce a ilustrace.

Museum Kampa - Svatoslav Böhm

Svatoslav Böhm: Bez názvu (1967)

MuseumKampa SvatoslavBohm4

Pohled do vitríny s knihami, na kterých se graficky podílel Svatoslav Böhm

Třetím významným okruhem Böhmovy tvorby, který vedle dřevěných reliéfů a knižní grafiky nelze opomenout, jsou umělecké realizace v architektuře. Jeho návrhy pro architektonickou výzdobu budovy Československé televize v Ostravě, výzdoby pro budovu provozu Lázní Jeseník (viz Slunce, voda, vzduch - 1977) nebo pro vstupní prostor čističky odpadních vod v Bruntále jsou jistě významné, ale i přesto je možná zastíní jiná realizace – a to zcela nevšední. Svatoslav Böhm je totiž také autorem dekorativního řešení tunelu ve vodní elektrárně Dlouhé Stráně, kde pro výzdobu ve tvaru kruhů použil netradiční materiál – barevné letecké folie. Na výstavě tuto skutečnost připomíná velkoformátová fotografie přes celou stěnu, která budí dojem, že se divák dívá z výstavní síně přímo do tohoto tunelu.

Museum Kampa- Svatoslav Böhm

Svatoslav Böhm: Slunce, voda, vzduch (1977)

Museum Kampa - Svatoslav Böhm

Svatoslav Böhm: Dekorativní řešení prostoru kaverny (Dlouhé Stráně, dokončeno po roce 1989)

Přestože je Svatoslav Böhm autorem plodným a pracovitým, nelítostnou ránu jeho tvůrčímu úsilí uštědřila povodeň, která se Krnovem prohnala v roce 1997 a závažně poškodila nebo úplně zničila velkou většinu jeho uměleckých děl. V aktuální expozici Musea Kampa je možné spatřit práce, které se podařilo zachránit a prošly restaurováním. Výstavou Svatoslava Böhma pokračuje Museum Kampa v sérii výstav představujících osobnosti českého neokonstruktivismu a konkrétního umění – Jiřího Bieleckého, Radka Kratinu, Jiřího Hilmara, Františka Kyncla nebo Jana Wojnara.

Text a foto: Lucie Šimánková

Fotografie z výstavy:

  • Museum Kampa
  • Svatoslav Böhm
  • konstruktivismus
  • konkrétní umění

Podobné články

  • Vesmír je sítí světla a barev. Výstava díla Dany Puchnarové

  • Strukturální grafika Eduarda Ovčáčka v galerii Hollar

  • Rozlomená doba 1908–1928. Konfrontace středoevropské moderny v Olomouci

Dolákova 536/24, Praha 8
Tel. +420 777 800 383

Číslo účtu: 1035370305/5500

Copyright © 2021 České galerie.
Všechna práva vyhrazena! výstavy

Naši partneři

Podpořte nás

Nastavit cookies

 

vystavnik