Museum Kampa zve na retrospektivní výstavu malířky Kateřiny Černé, uspořádanou v konírně Sovových mlýnů pod názvem Sny zaznamenané. Do křehkého, poeticky snového a jakoby dětskýma očima nazíraného světa Kateřiny Černé můžete přijít nahlédnout do neděle 12. března 2023.
Kateřina Černá (1937) absolvovala Akademii výtvarných umění v Praze v ateliéru Karla Součka. V době na přelomu padesátých a šedesátých let, která nepřála svobodné tvorbě, se na Akademii seznámila se členy recesistické skupiny Šmidrové a v roce 1959 si zahrála hlavní roli v parodickém představení Jana Koblasy Paličova dcera. Ve stejném roce namalovala obraz Koblasova dechovka, pro který jí čtyři ze Šmidrů seděli modelem. Protože se odmítla zapojit do systému zakázek rozdělovaných Fondem výtvarných umělců, pracovala jako vychovatelka ve školní družině a učitelka výtvarné výchovy.
Obr. 2. Kateřina Černá: Sen, 1973, textil, papír, tempera, tuš, korálky, sololit |
Obr. 3. Kateřina Černá: Pieta, 1977, textil, papír, tempera, tuš, korálky, sololit |
Kurátorka Martina Vítková připravila v nevelkých prostorách konírny poutavou a pestrou retrospektivu Kateřiny Černé, představující svět kolem nás proměněný malířčiným senzitivním a dětsky důvěřivým pohledem. Vedle snového, až surrealistického vidění skutečnosti je pro autorku typický “civilní” a hravý přístup k tvorbě. Do svých koláží a asambláží zapojuje odstřižky látek, barevné papíry, krajky, stuhy, provázky, korálky, ale také například staniol. Expozice, jejímž středobodem je autorčina skříň plná „pokladů“, zahrnuje vedle obrazů a asambláží také kresby, linoryty, lepty s textem, knihy a deníky.
Obr. 4. Kateřina Černá: Lívance, 1989, tuš, tempera, papírová taška |
Obr. 5. Kateřina Černá: Naše Národní třída, 1971, textil, papír, staniol, tempera, tuš, korálky, sololit |
Kateřina Černá se věnuje také literatuře. Od počátku šedesátých let vydala pod hlavičkou Soukromého rukodělného vydavatelství Grafoman dlouhou řadu autorských knih – sešitků, psaných rukou a ilustrovaných kresbami, linorytem nebo leptem. Výrazným a charakteristickým znakem její výtvarné tvorby je propojování obrazu s textem. Typickým příkladem jsou Lívance – recept na lívance, důmyslně kaligrafovaný na papírové krajce nalepené na papírové tašce. Sny zaznamenané v obrazech a v textech Kateřiny Černé jsou uvěřitelné. Jsou milé a důvěrně známé stejně jako vyprávění naší babičky o světě, který byl ještě v pořádku.
Text a foto: Veronika Brožková