V pátek 11. září zahájila Národní galerie Praha první ze dvou hlavních výstavních projektů roku – velkorysou retrospektivu malíře Mikuláše Medka (1926–1974) pod názvem Nahý v trní. Expozice ve Valdštejnské jízdárně představuje umělcovu volnou tvorbu, v Anežském klášteře jsou vystavena díla se sakrální tematikou a ve Veletržním paláci potom rozměrné realizace pro Československé aerolinie. Výstava bude otevřena do 10. ledna 2021.

me01

Obr. 1.  Magnetická ryba, 1949, olej, kresba tuší, plátno, 63,5 x 84 cm
Obr. 2.  Cranachovská nadlyrika s imperialistickou květinou 1953-54, olejová tempera, olej, plátno, 99x88 cm

Expozice ve Valdštejnské jízdárně představuje chronologický průřez Medkovou volnou tvorbou od surrealistických počátků přes informální abstrakci a „preparované“ malby až po pozdní tvorbu, exponující opět figurativní motivy a náznak perspektivy. Kurátoři Karel Srp a Lenka Bydžovská osvětlují tematické a formální souvislosti mezi umělcovou malbou a fotografickou tvorbou jeho ženy Emily Medkové. Dílo Mikuláše Medka zasazují do dobového domácího kontextu (Josef Istler, Robert Piesen, Vladimír Boudník, Jan Koblasa, Libor Fára) a pokoušejí se naznačit i jeho evropský kontext (Salvador Dalí, Bernard Buffet, Antoni Tàpies).

me02

Obr. 3.  Velké jídlo, 1956, olejová tempera, olej, plátno, 130 x 161 cm, NGP
Obr. 4.  Velká hlava plná malých nezbedností, 1960, olej, email, plátno, 132,5 x 165 cm, NGP

Expozice ve svatyních Anežského kláštera, kam se podařilo zapůjčit křížovou cestu a oltářní obrazy z moravských kostelů, nabízí divákovi neopakovatelnou příležitost zhlédnout tyto unikátní sakrální malby z bezprostřední blízkosti a na jediném místě. V presbytáři kostela sv. Františka může obdivovat všech 14 zastavení křížové cesty ze Senetářova, v Anežčině oratoři oltář z Kotvrdovic a v presbytáři kostela Nejsv. Salvátora proslulý Jedovnický oltář. Podobně výjimečnou je také šance vidět ve Veletržním paláci dvě monumentální Medkova panó, vytvořená pro letiště v Praze a v Košicích. Recenzi výstavy připravujeme.

Autor: Jiří Bernard Krtička
Foto:  Národní galerie Praha

 

Mohlo by vás zajímat: