Podpořte násNewsletter Inzerujte u nás

  • English (UK)
  • Výstavy
    • Probíhající výstavy
    • Probíhající a budoucí výstavy
    • Budoucí výstavy
    • Všechny výstavy
  • Galerie
    • Tuzemské výstavní galerie
    • Zahraniční výstavní galerie
  • Publicistika
    • Zprávy
    • Recenze
    • Rozhovory
    • Téma
    • Umělci
    • Knihy
    • Varia
  • Události
  • Skupina F
  • Videa
  • Ke stažení
  • O nás
  • Newsletter
  • Inzerujte u nás
  • Podpořte nás
  • Výstavy
    • Probíhající výstavy
    • Probíhající a budoucí výstavy
    • Budoucí výstavy
    • Všechny výstavy
  • Galerie
    • Tuzemské výstavní galerie
    • Zahraniční výstavní galerie
  • Publicistika
    • Zprávy
    • Recenze
    • Rozhovory
    • Téma
    • Umělci
    • Knihy
    • Varia
  • Události
  • Skupina F
  • Videa
  • Ke stažení
  • O nás
  • Newsletter
  • Inzerujte u nás
  • Podpořte nás
  • Domů
  • Publicistika
  • Zprávy

Národní galerie otevřela na třech místech velkorysou výstavu Mikuláše Medka

Zprávy
12. září 2020

V pátek 11. září zahájila Národní galerie Praha první ze dvou hlavních výstavních projektů roku – velkorysou retrospektivu malíře Mikuláše Medka (1926–1974) pod názvem Nahý v trní. Expozice ve Valdštejnské jízdárně představuje umělcovu volnou tvorbu, v Anežském klášteře jsou vystavena díla se sakrální tematikou a ve Veletržním paláci potom rozměrné realizace pro Československé aerolinie. Výstava bude otevřena do 10. ledna 2021.

me01

Obr. 1.  Magnetická ryba, 1949, olej, kresba tuší, plátno, 63,5 x 84 cm
Obr. 2.  Cranachovská nadlyrika s imperialistickou květinou 1953-54, olejová tempera, olej, plátno, 99x88 cm

Expozice ve Valdštejnské jízdárně představuje chronologický průřez Medkovou volnou tvorbou od surrealistických počátků přes informální abstrakci a „preparované“ malby až po pozdní tvorbu, exponující opět figurativní motivy a náznak perspektivy. Kurátoři Karel Srp a Lenka Bydžovská osvětlují tematické a formální souvislosti mezi umělcovou malbou a fotografickou tvorbou jeho ženy Emily Medkové. Dílo Mikuláše Medka zasazují do dobového domácího kontextu (Josef Istler, Robert Piesen, Vladimír Boudník, Jan Koblasa, Libor Fára) a pokoušejí se naznačit i jeho evropský kontext (Salvador Dalí, Bernard Buffet, Antoni Tàpies).

me02

Obr. 3.  Velké jídlo, 1956, olejová tempera, olej, plátno, 130 x 161 cm, NGP
Obr. 4.  Velká hlava plná malých nezbedností, 1960, olej, email, plátno, 132,5 x 165 cm, NGP

Expozice ve svatyních Anežského kláštera, kam se podařilo zapůjčit křížovou cestu a oltářní obrazy z moravských kostelů, nabízí divákovi neopakovatelnou příležitost zhlédnout tyto unikátní sakrální malby z bezprostřední blízkosti a na jediném místě. V presbytáři kostela sv. Františka může obdivovat všech 14 zastavení křížové cesty ze Senetářova, v Anežčině oratoři oltář z Kotvrdovic a v presbytáři kostela Nejsv. Salvátora proslulý Jedovnický oltář. Podobně výjimečnou je také šance vidět ve Veletržním paláci dvě monumentální Medkova panó, vytvořená pro letiště v Praze a v Košicích. Recenzi výstavy připravujeme.

Autor: Jiří Bernard Krtička
Foto:  Národní galerie Praha

 

  • Národní galerie Praha
  • Mikuláš Medek
  • surrealismus
  • abstrakce
  • informel
  • sakrální umění

Podobné články

  • František Kupka a zrození abstrakce

  • Image Národní galerie Praha vychází z klasického externalismu

    Image Národní galerie Praha vychází z klasického externalismu

  • Sbírka rozpustilé magie Jaroslava Vožniaka v Museu Kampa

Dolákova 536/24, Praha 8
Tel. +420 777 800 383

Číslo účtu: 1035370305/5500

Copyright © 2021 České galerie.
Všechna práva vyhrazena! výstavy

Naši partneři

Podpořte nás

Nastavit cookies

 

vystavnik