Pod názvem Slovník metod připravilo Museum Kampa rozsáhlou sondu do díla světoznámého tvůrce koláží Jiřího Koláře. Kurátor Jan Skřivánek neuspořádal expozici chronologicky, ale v duchu vlastního pojetí umělce, který svá díla kategorizoval podle metody, použitého materiálu nebo tematického okruhu. Výstava v Museu Kampa je otevřena do 27. února 2022.
Jiří Kolář (1914 – 2002), básník, překladatel, autor, vizuální a experimentální poezie, byl zakládajícím členem Skupiny 42, významného uměleckého sdružení, které se během války zformovalo kolem teoretika Jindřicha Chalupeckého. Za rukopis sbírky Prométheova játra byl počátkem padesátých letech zadržován ve vazbě a vyšetřován po dobu devíti měsíců. Od konce padesátých let se jeho hlavní zájem soustředil na výtvarné umění. Ideální médium pro svou tvorbu nalezl v koláži, která mu umožnila s obdivuhodnou lehkostí a hravostí mísit výtvarné postupy s konkrétní poezií a vytvářet originální umělecká díla.
Jiří Kolář: Madona v náhlé předzvěsti, 1968, roláž |
Jiří Kolář: Čtyřportrét, 1963, koláž |
Roku 1980 se Jiří Kolář během stipendijního pobytu v Centre Georges Pompidou v Paříži rozhodl pro emigraci. Název výstavy Slovník metod odkazuje ke stejnojmenné knize, kterou vydal roku 1991 ve vlastní exilové edici Revue K a kde systematizuje své autorské metody výtvarné koláže. Slovník metod představuje v abecedním pořádku více než stovku různých způsobů, jak lze koláž vytvořit. Klíčem určujícím metodu může být organizace a způsob členění plochy, materiál, který byl použit (texty, obrázky) nebo námětový okruh obrazového materiálu.
Jiří Kolář: Rákosník proužkovaný, 1980, proláž |
Jiří Kolář: Snídaně v krávě, 1967, proláž |
- Mezi základní výtvarné techniky Jiří Koláře, které ve Slovníku metod nalezneme, patří například:
- roláž (reprodukce – jedna či více – se rozřeže na stejné proužky, z nichž se poskládá nový obraz)
- muchláž ( koláž vniklá zmuchláním původního obrazu do nové deformované, ovšem vizuálně zajímavé podoby)
- proláž (koláž kombinující obraz, z něhož je vyříznuta některá snadno rozpoznatelná část, s jiným obrazem, který je vložen do takto vytvořené masky)
- konfrontáž (koláž, která konfrontuje obrazy, pocházející z různých dob a pořízené s různým záměrem)
- chiasmáž (koláž z velkého množství malých výstřižků, často řazených do geometrických útvarů)
Jiří Kolář: Jednou i ty posluž múze, 1962, muchláž |
Jiří Kolář: Dva potahy, 1952, konfrontáž |
Expozice je sestavena z fondů dvou významných sbírek Kolářových děl – jednak z Musea Kampa, jednak z firemní sbírky Pražské plynárenské. Vedle reprezentativního, byť neúplného průřezu výtvarnou tvorbou Jiřího Koláře nabízí výstava návštěvníkovi inspirativní pohled pod pokličku umělcovy propracované metodologie. I když je chronologické hledisko postaveno mimo osu divákovy pozornosti, stále je dobře patrný umělecký posun, který Kolář během své tvůrčí kariéry dosáhl.
Text a foto: Lucie Šimánková
Fotografie z výstavy: