Podpořte násNewsletter Inzerujte u nás

  • English (UK)
  • Výstavy
    • Probíhající výstavy
    • Probíhající a budoucí výstavy
    • Budoucí výstavy
    • Všechny výstavy
  • Galerie
    • Tuzemské výstavní galerie
    • Zahraniční výstavní galerie
  • Publicistika
    • Zprávy
    • Recenze
    • Rozhovory
    • Téma
    • Umělci
    • Knihy
    • Varia
  • Události
  • Skupina F
  • Videa
  • Ke stažení
  • O nás
  • Newsletter
  • Inzerujte u nás
  • Podpořte nás
  • Výstavy
    • Probíhající výstavy
    • Probíhající a budoucí výstavy
    • Budoucí výstavy
    • Všechny výstavy
  • Galerie
    • Tuzemské výstavní galerie
    • Zahraniční výstavní galerie
  • Publicistika
    • Zprávy
    • Recenze
    • Rozhovory
    • Téma
    • Umělci
    • Knihy
    • Varia
  • Události
  • Skupina F
  • Videa
  • Ke stažení
  • O nás
  • Newsletter
  • Inzerujte u nás
  • Podpořte nás
  • Domů
  • Publicistika
  • Zprávy

Emoce zrcadlené v sítích i skryté v nitích

Zprávy
18. března 2022
Daniela Mikulášková: Krajina 2022, 2022, bavlnka na plátně

Galerie Kritiků hostí mezigenerační výstavu nazvanou Emoce sítí a nití. Přístup k uměleckému pojednání sítě je u každého z vystavujících tvůrců (Daniela Mikulášková, Miriam Macků, Anna Zemánková, Ladislav Daněk) svébytný, přesto lze v jejich tvorbě vysledovat shodná názorová východiska i nečekané souvislosti. Výstavu je možné navštívit do 3. dubna 2022.


Dílo přední české představitelky art brut Anny Zemánkové (1908 -1986) je představeno v netradičních souvislostech, a sice v kontextu dnes populárního string artu (tj. vytváření geometrických obrazců nebo obrazů pomocí vláken). Chápeme-li string art v obecnějším pojetí, pak nalezneme ve vystavených dílech Zemánkové, Mikuláškové i Macků  souvislost nejen v uchopení vláken jako hlavního média, se kterým každá umělkyně zachází originálně, ale i v roli sítě jako inspiračního zdroje. K odkazu Anny Zemánkové se navíc všichni vystavující tvůrci hlásí, což utváří hlubší umělecký a kulturně-historický rámec výstavy.

Daniela Mikulášková: Moře s výčnělkem, 2021, bavlnka na plátně

Obr. 2. Daniela Mikulášková: Moře s výčnělkem, 2021, bavlnka na plátně

Miriam Macků: NO. 19, 2021, polyesterové nitě, plexisklo 

Obr. 3. Miriam Macků: No. 19, 2021, polyesterové nitě, plexisklo


Daniela Mikulášková (nar. 1974) tvoří tzv. niťové obrazy, když s barevnou nití nebo vyšívací bavlnkou zachází jako s nástrojem pro kresbu a malbu. Jejím hlavním inspiračním zdrojem je krajina - a také její vlastní vize a sny. Jako podklad pro její práce slouží i barevné nebo vzorované látky, na které vyšívá barevnými nitěmi. Není bez zajímavosti, že se o výšivku Mikulášková zajímá i po odborné stránce a že tématem její disertační práce bylo právě vyšívání a jeho role v umění. Miriam Macků (nar. 1964) vytváří objekty z nití podle předloh Ladislava Daňka. Daňkovy kresby transformuje nejen převodem do trojrozměrné sítě, ale i doplněním barev dle vlastního uvážení. Pro tyto niťové objekty je typické, že nelze poznat, kde jednotlivé barevné nitě končí nebo začínají, tvoří totiž velmi komplexní síť. Každá ze sítí je důmyslně instalována v bílém rámu s plexisklovou výplní.

Miriam Macků, Ladislav Daněk, Daniela Mikulášková, fotografie z vernisáže výstavy Emoce sítí a nití (8.3.2022)

Obr. 4. Miriam Macků, Ladislav Daněk, Daniela Mikulášková, fotografie z vernisáže výstavy Emoce sítí a nití (8.3.2022) 

 Ladislav Daněk: Bez názvu, kresby z let 1991-2021, tužka, milimetrový papír 

Obr. 5. Ladislav Daněk: Bez názvu, kresby z let 1991-2021, tužka, milimetrový papír


Historik umění, kurátor a umělec Ladislav Daněk (nar. 1958) své tvůrčí úsilí věnuje geometrickým vzorům tvořeným hustou sítí čar, které jsou s notnou dávkou preciznosti kresleny na milimetrový papír. Tyto kresby, mající nejblíže konkretnímu umění, spojuje s tvorbou vystavujících umělkyň nejen autorova plodná spolupráce s Miriam Macků, ale i filozofický koncept. Právě soulad ženského emočního přístupu k tvorbě a mužského racionálního principu, který je jeho opakem a protiváhou, je myšlenkovým východiskem, od kterého je odvozen koncept i název výstavy. Odkazuje na sítě jako hlavní zdroj inspirace a na zmiňovaný ženský prvek, který do tvorby má vnášet emoce oproti mužské racionalitě. Kurátor výstavy Ladislav Daněk připomíná i další důležitou osu výstavy, kterou tvoří sítě, emoce a světlo. Právě hra světla a barev je klíčová pro vnímání sítě jako celku a její působení na diváka po emoční stránce. Sítě mohou zrcadlit naše pocity, ve výjevech z nití pak čteme emoce, které s námi rezonují. Emoce, které byly umně skryty a vetkány do vnitřní podstaty uměleckého díla...

Text: Lucie Šimánková
Foto: Lucie Šimánková (1-3, 5), Jiří B. Krtička (4)

Fotografie výstavy:

  • výstava
  • Galerie kritiků
  • současné umění
  • konkrétní umění
  • string art

Podobné články

  • Josef Hampl, všestranný tvůrce a objevitel nových cest

    Josef Hampl, všestranný tvůrce a objevitel nových cest

  • Vesmír je sítí světla a barev. Výstava díla Dany Puchnarové

  • Strukturální grafika Eduarda Ovčáčka v galerii Hollar

Dolákova 536/24, Praha 8
Tel. +420 777 800 383

Číslo účtu: 1035370305/5500

Copyright © 2021 České galerie.
Všechna práva vyhrazena! výstavy

Naši partneři

Podpořte nás

Nastavit cookies

 

vystavnik