Galerie Kritiků hostí mezigenerační výstavu nazvanou Emoce sítí a nití. Přístup k uměleckému pojednání sítě je u každého z vystavujících tvůrců (Daniela Mikulášková, Miriam Macků, Anna Zemánková, Ladislav Daněk) svébytný, přesto lze v jejich tvorbě vysledovat shodná názorová východiska i nečekané souvislosti. Výstavu je možné navštívit do 3. dubna 2022.
Dílo přední české představitelky art brut Anny Zemánkové (1908 -1986) je představeno v netradičních souvislostech, a sice v kontextu dnes populárního string artu (tj. vytváření geometrických obrazců nebo obrazů pomocí vláken). Chápeme-li string art v obecnějším pojetí, pak nalezneme ve vystavených dílech Zemánkové, Mikuláškové i Macků souvislost nejen v uchopení vláken jako hlavního média, se kterým každá umělkyně zachází originálně, ale i v roli sítě jako inspiračního zdroje. K odkazu Anny Zemánkové se navíc všichni vystavující tvůrci hlásí, což utváří hlubší umělecký a kulturně-historický rámec výstavy.
Obr. 2. Daniela Mikulášková: Moře s výčnělkem, 2021, bavlnka na plátně |
Obr. 3. Miriam Macků: No. 19, 2021, polyesterové nitě, plexisklo |
Daniela Mikulášková (nar. 1974) tvoří tzv. niťové obrazy, když s barevnou nití nebo vyšívací bavlnkou zachází jako s nástrojem pro kresbu a malbu. Jejím hlavním inspiračním zdrojem je krajina - a také její vlastní vize a sny. Jako podklad pro její práce slouží i barevné nebo vzorované látky, na které vyšívá barevnými nitěmi. Není bez zajímavosti, že se o výšivku Mikulášková zajímá i po odborné stránce a že tématem její disertační práce bylo právě vyšívání a jeho role v umění. Miriam Macků (nar. 1964) vytváří objekty z nití podle předloh Ladislava Daňka. Daňkovy kresby transformuje nejen převodem do trojrozměrné sítě, ale i doplněním barev dle vlastního uvážení. Pro tyto niťové objekty je typické, že nelze poznat, kde jednotlivé barevné nitě končí nebo začínají, tvoří totiž velmi komplexní síť. Každá ze sítí je důmyslně instalována v bílém rámu s plexisklovou výplní.
Obr. 4. Miriam Macků, Ladislav Daněk, Daniela Mikulášková, fotografie z vernisáže výstavy Emoce sítí a nití (8.3.2022) |
Obr. 5. Ladislav Daněk: Bez názvu, kresby z let 1991-2021, tužka, milimetrový papír |
Historik umění, kurátor a umělec Ladislav Daněk (nar. 1958) své tvůrčí úsilí věnuje geometrickým vzorům tvořeným hustou sítí čar, které jsou s notnou dávkou preciznosti kresleny na milimetrový papír. Tyto kresby, mající nejblíže konkretnímu umění, spojuje s tvorbou vystavujících umělkyň nejen autorova plodná spolupráce s Miriam Macků, ale i filozofický koncept. Právě soulad ženského emočního přístupu k tvorbě a mužského racionálního principu, který je jeho opakem a protiváhou, je myšlenkovým východiskem, od kterého je odvozen koncept i název výstavy. Odkazuje na sítě jako hlavní zdroj inspirace a na zmiňovaný ženský prvek, který do tvorby má vnášet emoce oproti mužské racionalitě. Kurátor výstavy Ladislav Daněk připomíná i další důležitou osu výstavy, kterou tvoří sítě, emoce a světlo. Právě hra světla a barev je klíčová pro vnímání sítě jako celku a její působení na diváka po emoční stránce. Sítě mohou zrcadlit naše pocity, ve výjevech z nití pak čteme emoce, které s námi rezonují. Emoce, které byly umně skryty a vetkány do vnitřní podstaty uměleckého díla...
Text: Lucie Šimánková
Foto: Lucie Šimánková (1-3, 5), Jiří B. Krtička (4)
Fotografie výstavy: