Šest technicky i umělecky propracovaných videoinstalací nabízejí zatemnělé sály prvního poschodí Rudolfina. Jsou dílem různých autorů a nemají zcela jednoznačné propojení. Odkrývají se v nich oblasti prolínání kultur, lidské svobody, rasové nepokoje, války, otrokářství, uprchlictví… Videoart nás angažovanou formou a inteligentním způsobem nutí k zamyšlení.
Šest technicky i umělecky propracovaných videoinstalací nabízejí zatemnělé sály prvního poschodí Rudolfina. Domestic Arenas jsou dílem různých autorů a nemají zcela jednoznačné propojení. Odkrývají se v nich oblasti prolínání kultur, lidské svobody, rasové nepokoje, války, otrokářství, uprchlictví… Videoart nás angažovanou formou a inteligentním způsobem nutí k zamyšlení.
“Intelektuálně náročná výstava se dotýká velmi závažných otázek fungování světové společnosti. Evropa se v minulosti stala pevností pro kolonizaci světa. Málokdy si však uvědomujeme, že například veškerá evropská populární hudba je zcela závislá na černošském způsobu hudebního vyjádření,” popisuje komplikované téma kurátor výstavy a ředitel galerie Petr Nedoma.
Tým Galerie Rudolfinum připravoval projekt na základě konceptu The Infinite Mix londýnské Hayward Gallery. Výstava bude přístupná do 18. března každý den kromě pondělí od 10 do 18 hodin a ve čtvrtek až do 20 hodin. Vstupné je 120 korun a snížené 70 korun. Ke každé vstupence dostane návštěvník zdarma šedesátistránkový katalog.
Komunikace zahraničních umělců a zdánlivě vzdálených problémů má co říct i našim divákům. “Česká společnost má tendenci etnické menšiny zapouzdřovat a vylučovat. Cokoliv, co se odlišuje od české společnosti, je vnímáno jako ohrožující,” upozorňuje Petr Nedoma s tím, že pak nejsme schopni se měnícímu světu vyrovnat.
Stan Douglas natočil v roce 2013 video Luanda-Kinshasa, které připomíná dokumentární film z nahrávacího studia v sedmdesátých letech v New Yorku. Zachycuje splývání hudebních stylů v multikulturní mix a připomíná, že i naše populární hudba stojí na dříve exotických prvcích.
Jeremy Deller & Cecilia Bengolea - Bom Boms Dream (2016) je uvolňující příběh japonské tanečnice ve formátu videoklipu s jamajskou taneční hudbou.
Instalace Kahlila Josepha m.A.A.d. z roku 2014 má podtitul Realita současné černé Ameriky. Afroamerická komunita a její boj o existenci ve spojení s rapovou muzikou.
Historii ne vždy idylického soužití kultur si můžeme uvědomit ve filmu Tropikos (2016) od Johna Akomfraha. Připomíná anglické otrokářské výpravy do Afriky šestnáctého století.
Velmi osobní je pak příběh mladého Němce, který se vrací ke svým rodičům z války v Afgánistánu. Traumaty narušená duše vnáší do děje mnoho nejistot. Film Continuity vytvořil v roce 2012 Omer Fest.
Statelles (bez státní příslušnosti) je nejnovější z projekcí a vznikla v roce 2017. Přibližuje osud syrských běženců, kteří se museli uprchnout z válečného konfliktu a zvolili riskantní cestu do Evropy. Psychologické video je doplněnou kulisou rulety. Autorem je Shimon Attie.