Dne 5. prosince 2022 se uzavřela bezmála devadesátiletá životní pouť Eduarda Ovčáčka, malíře, grafika, sochaře, fotografa, neúnavného experimentátora a objevitele nových výtvarných technik. V dějinách umění zůstane právem zapsán jako nejoriginálnější představitel českého lettrismu, respektovaný i v mezinárodním kontextu. Jeho skutečný umělecký odkaz je ovšem mnohem rozsáhlejší.
Eduard Ovčáček se narodil 5. března 1933 v Třinci. V letech 1957-63 studoval u profesora Petera Matejky na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě. V roce 1960 navštívil s přítelem a spolužákem Milošem Urbáskem pražské Konfrontace – neoficiální výstavu tehdejším režimem zakázaného abstraktního umění a navázal kontakt s Vladimírem Boudníkem. Načerpané podněty poté rozvíjel ve vlastní tvorbě a stal se jedním z protagonistů umění informelu v Bratislavě. Po ukončení studia v roce 1963 studia nastoupil Ovčáček na pozvání Václava Zykmunda na místo výtvarného pedagoga na Univerzitě Palackého v Olomouci. Pro nesouhlas se sovětskou invazí v roce 1968 byl však z univerzitního místa vyhozen a represím ze strany režimu musel čelit až do jeho konce. Většinu života prožil v Ostravě spolu s manželkou Alenou, uměleckou keramičkou a pedagožkou. Obě dcery, Berenika a Johanka, následovaly uměleckou dráhu svých rodičů. V roce 1991 založil Ovčáček na Pedagogické fakultě Ostravské univerzity katedru výtvarné tvorby, která se později stala součástí Fakulty umění, kde až do posledních dnů působil jako emeritní profesor.
Obr. 2. Eduard Ovčáček (1933-2022) |
Obr. 3. Eduard Ovčáček: Alchymie I, 1963, strukturální grafika |
Období šedesátých let představuje v tvorbě Eduarda Ovčáčka zásadní periodu, kdy se umělec vyrovnává s podněty umění informelu a jeho raný figurativní projev prochází v rychlém sledu zásadními vývojovým proměnami. Deformací tvarů vzniká expresivní figura, vyznívající někdy v archetypální útvar evokující umění prehistorických kultur, jindy v groteskní figurální parodii. Stylizací a linearizací figury vzniká písemný znak, grafém, základní stavební prvek lettristického projevu, který se časem stane dominantní linií Ovčáčkovy tvorby. Abstrahováním se figura mění v informální strukturu, nezatíženou apriorním významem. Informální projev rozvíjí Ovčáček jak v malbě, tak zejména v grafice. Osvojuje si nejprve Boudníkovu techniku strukturální grafiky, s kterou poté samostatně experimentuje a objevuje její vlastní autorské varianty. Začíná celoživotní pouť velkého tvůrčího hledání, hnaná kupředu nevyčerpatelnou invencí, která je provázena vášní pro experiment, hravostí a humorem, přerůstajícím často v ironii.
Osudový moment v umělecké biografii Eduarda Ovčáčka nastal v roce 1963, kdy nalezl v sídle své katedry na olomoucké univerzitě sadu vyřazených razidlových písem a začal s nimi experimentovat. Zpočátku razidla otiskoval do tuhnoucího laku při tvorbě matric pro lettristické strukturální grafiky. Později začal mosazná razidla nahřívat nad plamenem a propalovat jimi transparentní papír, který potom adjustoval na papírovou podložku, malířské plátno či sololit. Tak se zrodila technika propalované lettristické koláže – mezi mnoha Ovčáčkovými objevy v oblasti výtvarných technik ten patrně nejvíce obdivovaný. Záhy začal rozžhavenými písmovými razidly propalovat také povrch dřevěných reliéfů a objektů a expandoval tak svůj lettristický projev do třetího rozměru. Razidla uplatnil i při tvorbě autorských kartonů z ručního papíru, kdy písmena otiskoval do tuhnoucí papíroviny. Šťastný nález strhl nezadržitelnou lavinu inspirace.
Obr. 4. Eduard Ovčáček: Koláž 8, 1965, propalovaná koláž |
Obr. 5. Eduard Ovčáček: Fotografika (kresba), 1986, digitální tisk |
Díky svým raným strukturálním grafikám a propalovaným kolážím se Eduard Ovčáček stal průkopníkem a nejautentičtějším představitelem lettrismu v českém umění. Tento umělecký směr pracuje s výtvarnou hodnotou písma zbaveného sémantického obsahu. Lettristé obvykle tvoří svá díla jako variace omezeného počtu identických grafémů, které mají roli formálních prvků v esteticky působivé vizuální kompozici. Lettrismus je součástí širšího výtvarného proudu, označovaného jako konkrétní umění. Není proto překvapivé, že Ovčáček se stal spoluzakladatelem Klubu konkretistů, jenž byl jedním z důležitých ohnisek dění na výtvarné scéně v Československu šedesátých let. V té době se zabýval rovněž vizuální poezií, která je literárním ekvivalentem výtvarného lettrismu.
Na konci šedesátých let vytvořil Eduard Ovčáček sérii “architektonů”. Tyto geometrické sochy jsou sestaveny z jednoduchých, navzájem identických dřevěných elementů, které jsou v prostoru racionálně uspořádány do určité repetitivní struktury. Zájem o minimalistické a konstruktivistické aspekty konkrétního umění se v pozdějších letech znovu projevil v jeho objektech a instalacích z barevných tyčí. Pro další vývoj jeho tvorby však zůstalo určující zaujetí estetikou asémantického písma. Paralelně s lettristickými kresbami, malbami, monotypy, propalovanými kolážemi a grafikami vznikaly až do poloviny osmdesátých let také trojdimenzionální objekty lettristické povahy. Z velké části se jedná o dřevěné reliéfy, vytvořené propalováním rozžhavených razidlových liter do povrchu dřeva.
Obr. 6. Eduard Ovčáček: Reliéf s kruhy, 1970 |
Obr. 7. Eduard Ovčáček: Karton z ručního papíru, 1982 |
Hledání nových cest uměleckého projevu bylo v tvorbě Eduarda Ovčáčka vždy účelně spojeno s technickým experimentováním a zkoumáním možností, které přinášely nově se objevující výtvarné techniky. V českém umění sehrál průkopnickou roli na sklonku šedesátých let při uvádění sítotisku (serigrafie) a počátkem devadesátých let při etablování digitální grafiky. Výuce obou technik se věnoval také při svém pedagogickém působení. Sám vyvinul i několik originálních autorských metod. Vedle již zmíněné propalované koláže a lettristických kartonů z ručního papíru je třeba připomenout alespoň fotografiku, která se zrodila roku 1964 z experimentování v temné komoře s tzv. sendvičovou metodou.
Při práci sendvičovou metodou umělec kontaktně pokládal na fotografický papír pozitivní nebo negativní filmy a přes ně exponoval negativy ženských aktů pomocí zvětšovacího přístroje. Filmy, kladené jednotlivě nebo ve vrstvách, obvykle reprodukovaly autorovy vlastní práce (vizuální básně, kresby, strukturální grafiky, propalované koláže). Šlo vlastně o strategii dvou tematických plánů, které v nečekaných interakcích vnášejí do obrazu dynamiku a novou estetickou kvalitu. Tou metodou umělec současně oživoval a reinterpretoval své starší práce, vytvořené rozmanitými technikami. K fotografice se Ovčáček vrátil na počátku devadesátých let, kdy práci v temné komoře nahradil prací s digitální technologií, která usnadnila použití sendvičové metody a současně znásobila její potenciál.
Obr. 8. Eduard Ovčáček: Bystrozraká, krátká a spící, 1991, akryl, papírovina, plátno |
Obr. 9. Eduard Ovčáček: Milenci, 1990, kombinovaná technika na plátně |
Počátkem devadesátých let Eduard Ovčáček ve své lettristické tvorbě dočasně zaměnil latinskou abecedu za fiktivní znaky, evokující archaická písma zaniklých kultur. Kompozice z těchto “staronových znaků” pojednával v početných variacích malbami na papíře a plátně, nebo sítotiskem. Současně objevil i další ze svých originálních technik – kresbu hořícími provazy. Při této metodě vytvářel na papírové podložce jednoduchou kompozici z kousků provazů, které potom zapálil. Hořící provazy zanechaly na papíru stopu ve tvaru archetypálních znaků či lineárních obrazců. Následně realizoval také několik akcí v exteriéru, při nichž představil publiku fiktivní nápisy z hořících provazů napjatých na trávníku.
Vedle stěžejní lettristické linie své tvorby Eduard Ovčáček neopustil zcela ani figuraci. Právě poslední výstava za umělcova života, zahájená na sklonku loňského roku v Museu Kampa, prezentovala řadu figurativních maleb a kreseb, vzniklých v období sedmdesátých, osmdesátých a na počátku let devadesátých. Společným námětem těchto prací je svébytné pojetí lidské figury, oscilující mezi groteskním a archetypálním. Umělec v nich vyjádřil nejen sarkastický pohled na poměry v normalizační společnosti, ale i svůj ironický nadhled nad lidským údělem všeobecně. Ve shodě se svým neúnavným zaujetím pro experiment doplňoval tyto malby kolážovanými textiliemi nebo reliéfními tvary z papíroviny.
Obr. 10. Eduard Ovčáček: Staronové znaky, 1990, akryl, papírovina, plátno |
Obr. 11. Eduard Ovčáček: Vibrace koule, 2002, digitální grafika |
V posledním dvacetiletí své tvorby nabývala v Ovčáčkově tvorbě stále větší význam digitální grafika, kterou tiskl nejen na papír, ale také na velkoformátová plátna a bannery. S přihlédnutím nejen k rozměrům, ale také k významné funkci barevné škály by bylo možné v jeho případě hovořit o “digitální malbě”. V duchu svého charakteristického přístupu k novým technologiím umělec s digitální grafikou systematicky experimentoval, aby nejprve prozkoumal celé spektrum jejích možností a potom z ní vytěžil maximální přínos pro realizaci svých výtvarných záměrů. Prací s vrstvami, maskami, filtry a dalšími nástroji pro transformaci obrazu docílil vizuálních efektů, jejichž dosažení by bylo klasickými technikami jen krajně obtížné, ne-li nemožné. Digitální grafiku převedl ze stádia experimentální hříčky do podoby regulérní výtvarné techniky.
Eduard Ovčáček vytvořil dílo, které je výjimečné nejen svým rozsahem, ale především nevyčerpatelnou invencí a neobyčejným bohatstvím svých projevů. Navzdory značné košatosti a obtížné sledovatelnosti však jeho vývoj nepostrádá vnitřní logiku a konzistenci. V průběhu času se umělec totiž opakovaně vracel ke svým zásadním tématům, aby je originálním způsobem přehodnotil, využívaje možností nových výtvarných metod. Vedle obdivuhodného uměleckého díla zanechal po sobě Eduard Ovčáček i osobní svědectví pevného morálního postoje, s nímž neústupně čelil komunistickému režimu až do jeho pádu v roce 1989. A to je neméně cenný odkaz, pro nějž si zaslouží naši vzpomínku a úctu.
Text: Jiří Bernard Krtička
Foto: archív umělce (1,4-7,10,11), Martin Straka (2), autor (3,8,9)