Zahrnuje 520 obrazů od 78 autorů a je rozčleněna do tématických celků podle námětu, například zahrady, lodě, zátiší, apod. Období nástupu moderního umění mapuje výstava “Světlo v obraze”. Čeští malíři se zhostili objevu zachycení světla, přenesení dojmu a práce s psychologií námětu.
Zahrnuje 520 obrazů od 78 autorů a je rozčleněna do tématických celků podle námětu, například zahrady, lodě, zátiší, apod. Období nástupu moderního umění mapuje výstava “Světlo v obraze”. Čeští malíři se zhostili objevu zachycení světla, přenesení dojmu a práce s psychologií námětu.
Jedná se o vůbec první ucelenou přehlídku českého impresionismu. Mezi přední jeho představitele patřili Václav Radimský, Joža Úprka, Antonín Chittussi, František Kaván, Antonín Slavíček. Na první pohled je rozpoznatelný zejména moravský malíř Joža Uprka, který zachycoval převážně folklórní výjevy.
Projekt realizoval Spolek výtvarných umělců Mánes ve spolupráci se Správou Pražského hradu. Hlavním kurátorem je kunsthistorik a bývalý šéf pražského památkového ústavu Michael Zachař, který uvedl: „Nebyla to jen pomíjivost okamžiku, světelný – barevný efekt, ale byla to pravdivost prožitků, jež vidíme, bez ohledu na to, co o nich víme. Byla to radost z hledání pravdy, která mohla být jenom osobní a nemohla se stát obecnou zkušeností. Impresionismus nám všem přináší stejnou radost z obrazu, je ale možné, že každému jinou.“
Expozici “Světlo v obraze” je možné navštívit denně od 10 do 18 hodin. V Jízdárně Pražského hradu potrvá do 7. ledna 2018. Základní vstupné činní 150,- Kč. K výstavě byl vydán obsáhlý katalog se 1400 reprodukcemi za cenu 2970,- Kč. Komentované prohlídky proběhnou v úterý 28. listopadu a v pátek 15. prosince od 15. hodin.
Impresionismus stál na prahu moderního umění. Pojem poprvé použil kritik Luis Leroy podle obrazu Clauda Moneta “Imprese - východ slunce”. Symbolicky je jedním dílem zastoupen tento “otec impresionismu” i na výstavě v jízdárně. Imprese čili dojem hodně pracuje s psychikou a zachycuje atmosféru okamžiku. Charakteristická je práce mimo ateliér, v přírodě i městském prostředí. Technika používá krátké tahy a nejde do detailu.