Známá kreslířka ve dvou dnech 28. - 29. června 2017 vyzdobila stěnu haly na autobusovém nádraží v Mělníku. Již první reakce kolemjdoucích na zpola hotové dílo byly velmi pochvalné. Dvě dětské postavy zabrané do přetahování lana oživují umění pustou část okresního města. “Chtěla jsem vytvořit něco příjemného, co lidem udělá radost. Vycházím z dispozice budovy, která je rozdělena na dvě části a jako by se mezi sebou přetahovaly,” vysvětluje Toy Box.
Známá kreslířka ve dvou dnech 28. - 29. června 2017 vyzdobila stěnu haly na autobusovém nádraží v Mělníku. Již první reakce kolemjdoucích na zpola hotové dílo byly velmi pochvalné. Dvě dětské postavy zabrané do přetahování lana oživují umění pustou část okresního města. “Chtěla jsem vytvořit něco příjemného, co lidem udělá radost. Vycházím z dispozice budovy, která je rozdělena na dvě části a jako by se mezi sebou přetahovaly,” vysvětluje Toy Box. K realizaci došlo současně s probíhající výstavou v městské galerii Ve Věži. Ta se koná v období od 12. května do 9. července pod názvem Toy_Box: Práce na papíře. Spolupráce s městským kulturním centrem v Mělníku vznikla díky nápadu jeho pracovnice, která stejně jako Toy Box studovala scénografii na DAMU. Sama autorka pochází z nedalekých Neratovic.
Kromě Mělníka aktuálně vystavuje v plzeňském Depo 2015, kde udělala šestnácti metrový komiks, a také na pražské výstavě uměleckého aktivismu Cultural Hijack. Svoji první velkou výstavu bude mít příští rok v Českém Krumlově v Egon Schiele Art Centru.
Je známá angažovaností ve společenských tématech. Pro bezdomovce s přítelem vařili přes zimu dvakrát týdně teplé jídlo, protože jim bylo líto, že jsou v mrazu pod mostem. Založili autonomní jednotku Food not Bombs v Libni a zorganizovali i sbírku. Osudy lidí bez domova se dostávají do autorčiny tvorby. “Poslouchám jejich příběhy, proč se dostali na ulici. V Plzni jsem některé zpracovala do street artu a hodně je zvětšila, protože společnost má tendenci tyto lidi na ulici přehlížet. Často se na ně nedívá jako na lidi, ale jen obtěžující problém,” upozorňuje Toy Box. Některé z jejích kreseb jsou také na zabedněném Paláci Svět u pražské Palmovky. Také zde jsou zobrazeni konkrétní lidé, kterým pomáhala. Chce upozornit na paradox, že nedaleko opuštěného a chátrajícího domu jsou na ulici lidé, kteří nemají kde bydlet.
Sociálním uměním se snaží cílit na obyčejné lidi a přimět je k zamyšlení. “Všichni máme moc velké štěstí, že máme kde bydlet a máme kamarády, kteří by nám v nouzi pomohli. Ale žijí mezi námi i lidé, kteří takhle bohatí nejsou. Do toho se populističtí politici ještě snaží vzbuzovat nenávist vůči defavorizovaným lidem, ať už jsou to národnostní menšiny, přistěhovalci nebo bezdomovci. Označují je za vnitřního nepřítele a já jdu proti tomu, i když je to často boj s větrnými mlýny,” říká Toy Box. Ostře sledované otázce migrace se naposledy věnovala v projektu brněnské neziskovky Nesehnutí. Komiksovou formou zobrazila příběhy uprchlic a vznikl tak výukový materiál a výstava.
V kinu Aero pořádá kurzy kreslení a připravuje první českou učebnici tvorby komiksu. Ta má vyjít příští rok u nakladatelství Paseka. Hlavně se však věnuje svým rok a půl starým dvojčatům. Přitom však stále stíhá i ilustrovat knížky a kreslit komiksy.
Toy Box je ilustrátorka a malířka. Vystudovala Literární akademii Josefa Škvoreckého a obor scénografie na Akademii múzických umění. Věnuje se komiksu, street art, ilustruje knihy, maluje obrazy, ale je i autorkou divadelních her. První samostatnou výstavu měla v roce 2009 v galerii NOD a následovala řada společných i samostatných výstav, včetně zahraničních. Její domovskou galerií je Egon Schiele Art Centrum, kde realizovala několik projektů a také zde tvořila v rámci rezidenčního pobytu. V roce 2015 vydala svoji první komiksovou knihu Moje kniha Vinnetou. Podporuje squatterské hnutí, je veganka a spolupracuje s řadou organizací na ochranu práv lidí i zvířat.