Výstava Martin Němec - Sýýýr je pětadvacátou samostatnou výstavou mnohostranného umělce Martina Němce. V Galerii Ludvíka Kuby na kolonádě lázeňského města Poděbrady potrvá do 28. prosince 2018. Akademický malíř a oblíbený hudebník právě dokončil knihu povídek Bod tání. Jeho umělecká práce je celoživotně trojjediná. Většina vystavených obrazů je z období roku 2016 a 2017, kdy probíhala jeho nejčerstvější výtvarná perioda.
Oba rodiče byli výtvarníci a Martin Němec namaloval dříve svůj první olej, než se naučil číst a psát. Otec restaurátor a malíř, maminka kostýmní výtvarnice předurčili jeho cestu k výtvarnému umění. Vystudoval nejprve propagační grafiku na žižkovské střední uměleckoprůmyslové škole u profesora Bláhy. „Jelikož byl otec politicky nežádoucí, trvalo rok, než jsem se dostal na Akademii. Měl jsem ale štěstí, že v době normalizace jsem byl přijat do velmi liberálního ateliéru Jana Smetany,” vzpomíná Martin Němec. Ačkoliv se studiu výtvarného umění věnoval deset let, již na vysoké škole založil úspěšnou hudební skupinu Precedens. Sám tento krok považuje za svoji bigbeatovou revoltu proti výtvarnickému předurčení a také ho fascinovala bezprostřední odezva publika. Následovaly řady koncertů a desítky vydaných desek. O to raději a s pokorou se prý po deseti letech k malování vracel.
„Můj život probíhal v periodách různých uměleckých forem, ke kterým jsem si přibral ještě literaturu. Posledního půl roku jsem velmi intenzivně dokončoval už třetí knížku povídek, která vyjde v únoru 2019 u nakladatelství Albatros Plus. Před dvěma roky jsem zase horečně maloval a z toho období je i většina obrazů na této výstavě. Teď mne čeká skládání a natáčení nové desky s výrazně omlazenou skupinou Precedens a s novou zpěvačkou Ivou Marešovou. A lepší už to nebude, je to paranoia,” směje se svému renesančnímu „prokletí„ Martin Němec.
Ve vystavených obrazech zřetelně převládá modrá barva. „Měl jsem dlouho pocit, že bych si zlomil ruku, kdybych měl namalovat jiný obraz než modrý. Ale nerad podléhám stereotypům, takže jsem přišel s růžovou a zjistil, že je to velmi punková barva (směje se). V ateliéru mám zásoby odstínů modré – na celý oceán, ale v nových obrazech jsem vsadil i kombinace dost barevně drzé,” vysvětluje autor. Stylizované figury vycházejí i z raného malířova zaujetí komiksem a jeho přátelstvím s Kájou Saudkem.
Rozsáhlá série menších prací využívá motiv psychoanalytického Rorschachova testu. Do zřetelných původních tvarů vkládá drobné detaily, nebo je naopak využívá k abstrakci. „Co bych byl za umělce, kdybych občas nenavštívil psychiatra (směje se), asi většina umělců má nějaká traumata, nespavosti a podobné věci. Co se týče Rorschachů – chtěl jsem zkusit něco experimentálního. Třeba Vladimír Boudník se nechával inspirovat opadanou omítkou na pražských zdech a fasádách. Testuji tak vlastně sám sebe a ve druhém plánu pak testuji, co v tom vidí druzí – je to dobrodružství” říká Martin Němec.
Vernisáž uvedl nový starosta města Poděbrady Jaroslav Červinka. O hudební složku se postarala zpěvačka druhé němcovy autorské skupiny Lili Marlene Dáša Součková, která nejprve přečetla ironický fejeton, který umělec napsal pro časopis Reflex. Po té v dokonalém podání zazpívala temnou baladu o pomstě zneužité dcery.
Příští výstavou Galerie Ludvíka Kuby bude Poetické vyznání v barvách krajináře Josefa Kiliana, která zahájí 11. ledna 2019. Obrazy pocházejí ze sbírky uměleckých děl, které lázním darovali jejich návštěvníci.