Pražská Galerie Millennium představuje neobvyklá abstraktní díla malíře Petra Nikla z období posledních let. Jeho Samovolné práce znamenají nejen nápadný předěl v dosavadním vývoji Niklovy tvorby, ale svým charakterem se také liší od většiny současné výtvarné produkce. Inspirativní výstavu v Galerii Millennium můžete navštívit do 10. března 2023.
Rodák ze Zlína Petr Nikl ( 1960) absolvoval studium malby v ateliéru Arnošta Paderlíka a Jiřího Ptáčka na Akademii výtvarných umění v Praze. V roce 1987 založil společně s dalšími vrstevníky (František Skála, Jiří David, Jaroslav Róna, Michal Gabriel, Čestmír Suška aj.) významnou generační uměleckou skupinu Tvrdohlaví. Petr Nikl je tvůrcem mnoha talentů. Jeho výtvarná tvorba zahrnuje malby, grafiky, knižní ilustrace, sochy, instalace a fotografie. Vedle toho se aktivně věnuje zpěvu, hudbě, performancím, poezii, dětské literatuře a loutkovému divadlu.
Obr. 2. Petr Nikl: Zvíře (detail), 2022, tuš, čaj |
Obr. 3 Petr Nikl: Kokon, 2022, tuš, čaj |
Názvem samovolné práce, resp. samovolnosti označuje Petr Nikl díla vytvořená vlastní autorskou technikou, při níž zásadní roli hraje příroda, přesněji řečeno specifické fyzikální procesy. Třebaže Niklova metoda působí experimentálním dojmem, je založena na principu známém od pradávna a starých tradičních materiálech: čínském rýžovém papíru a tuši. Role umělce je přitom omezena na aranžování podmínek, vhodných pro vyvolání spontánního “tvůrčího projevu” přírody. Navlhčený rýžový papír položí na nakloněnou laminátovou desku a nalije na něj tuš. Dále pak nechá pracovat fyzikální procesy a do jejich průběhu zasahuje pouze minimálně. Papír po uschnutí nakašíruje na vypnuté malířské plátno.
Obr. 4 Petr Nikl: Pes, 2020, xeroxový prášek, líh |
Obr. 5. Petr Nikl: Hlava, 2020, xeroxový prášek, líh |
Souhra vody, tuše a rýžového papíru vytváří překvapivé, jemně strukturované obrazce. Vedle různých druhů tuše používá Nikl též inkoust a xeroxový prášek rozpuštěný v lihu, jako druhotné barvivo také čaj. Charakter samovolných obrazů závisí zvláště na složení barviva, vlhkosti a struktuře rýžového papíru. V některých případech se barevné skvrny a linie rozpadají na tisíce nepatrných barevných zrnek. Samovolné abstraktní obrazy evokují nejčastěji podoby živočichů, rostlin či hmyzu (Zvíře, Pes, Mořský koník, Stvol, Kokon, Vážky), ale někdy také krajiny. Jejich bohatý imaginativní potenciál Petr Nikl – podobně jako jeho předchůdci Hermann Rorschach, Óscar Domínguez a Vladimír Boudník – ještě znásobuje zavedením symetrie.
Obr. 6. Petr Nikl: Krajina, 2021, xeroxový prášek, líh |
Obr. 7. Petr Nikl: Tvor, 2018, tuš |
Samovolné práce Petra Nikla jsou pozoruhodným souborem abstraktních děl, která v sobě spojují zvláštní estetickou působivost s fascinující imaginativní silou. Zároveň však představují i vzácné svědectví toho, že navzdory požadavkům doby má umělec stále možnost překonat ctižádostivé ego, ustoupit s pokorou do pozadí a nechat se projevit samotnou přírodu tak, jak to dokáže pouze ona – způsobem velkolepým, stále se proměňujícím a neopakovatelným. Ve světě současného umění, kde arogantní prázdná slova váží často více než talent projevený v díle, je tato zpráva nečekaně dobrá, optimistická a povzbuzující.
Text: Jiří Bernard Krtička, Lucie Šimánková
Foto: Petra Sinecká