V rámci Týdne dánské literatury navštívil poprvé Prahu autor severských kriminálních příběhů Peter Høeg. Beseda proběhla v Uměleckoprůmyslovém museu v Praze, jehož ředitelka Helena Koenigsmarková hned v úvodu zdůraznila přirozenou provázanost umění a literatury. A právě proto, že nejen uměním je člověk živ, vám nabízíme i na našich stránkách tento literární výlet. Večer s Peterem Høegem moderoval překladatel pěti Høegových knih z nakladatelství Argo Robert Novotný.
Autor bestselleru Cit slečny Smilly pro sníh je pro čtenáře vzácností, médiím i veřejnosti se straní. Vzhledem k tomu, že jsou pro něj nejdůležitějšími věcmi na světě kromě partnerky a přátel jeho čtyři děti, dokud byly malé, trávil čas s nimi. V současnosti se již může věnovat více cestování a autorským čtením. Ale není to jeho priorita. Proces tvorby je u Høega úzce spojen s meditací, jedna část mysli utváří příběh a druhá je přenáší na papír. Své knihy Høeg píše ručně v domečku s výhledem na moře: „Psaní je pro mne tělesnou událostí…mám rád své písmo…když se tužka dotýká papíru.“
Peter Høeg rád sportuje, v mládí ho fascinoval tanec, který se také objevuje v jeho knihách. Popisuje svůj vztah k tanci jako nešťastnou lásku: „Já ho miluji, on mne ne. Tanec má v sobě ukrytý perfekcionalismus.“
Plavení na moři také ovlivňuje jeho tvorbu. Ten správný náhled na Dánsko získává tím, že ho opouští. Je známý také kritikou své země, ta se týká zejména nadměrného konzumu. Dánsko, které neprošlo více než 300 let žádnými zničujícími konflikty, popisuje jako malou rozmazlenou demokracii.
Autor také vysvětloval, proč některé své knihy píše jako žena-vypravěčka. Nebylo to žádné racionální rozhodnutí, stejně jako je tomu v umění a vlastně i v životě. Člověk není racionálním stvořením, témata, jako je muž, žena, inspirace, sex, jsme ještě podle Høega nezačali zcela chápat. V každém muži je kus ženy a naopak. Spisovatel se tímto způsobem pokouší přiblížit k ženě v něm.
Na květnovém knižním veletrhu lze očekávat Høegův nejnovější román z roku 2014 Susanin efekt.