Výstavou Neviditelný kód představuje Galerie Kroupa malířskou tvorbu Jana Lamra. Abstraktní díla talentovaného mladého autora jsou volně inspirována dynamikou fyzikálních procesů, přírodních dějů a kosmickými rytmy. Výstavu v pražské Galerii Kroupa je možné navštívit do 31. července 2022.
Jan Lamr (1983) je absolventem oboru grafický design na Vyšší odborné škole grafické v Praze. Grafické školení nezapře ani jeho malířský rukopis, pro nějž jsou charakteristické shluky vysokého počtu přerušovaných linií, přímých nebo zakřivených, vyplňujících obvykle celé obrazové pole. Zatímco jednotlivé čáry působí bezprostředním a spontánním dojmem, kompoziční celek se jeví jako perfektně propracovaný a dovedený k dokonalosti. Na tomto charakteru Lamrovy malby má nepochybně podíl i jeho specifická technika, založená na práci s akrylovými fixy.
Obr. 2. Jan Lamr: Azurové víření, 2019, akryl, plátno, 160x110 cm |
Obr. 3. Jan Lamr: Tyrkysové víření, 2019, akryl, plátno, 160x110 cm |
Obrazy jako Modré víření či Tyrkysové víření přitahují pozornost diváka vzrušeným rytmem nesčetných krátkých čar, evokujících spontánní vířivý pohyb drobných částic, unášených vzduchem či vodou. Tomu odpovídá i dynamika obrazů, která se jeví v drobném detailu jako živelná, v kompozičním celku je však zjevně podřízena působení usměrňujících sil. Protiklad mezi spontánní krátkou čárou a uspořádaným kompozičním celkem (jehož řád může být někdy dosti komplexní, spíše tušený než zjevný) vnáší do obrazů plodné napětí, které přiměje diváka setrvat před nimi delší čas v soustředěném pozorování.
Obr. 4. Jan Lamr: Průzračné korály ve tmě, 2022, akryl, plátno, 120x110 cm |
Obr. 5. Jan Lamr: Entada Gigas II, 2019, akryl, plátno, 160x110 cm |
Přestože Lamrovy obrazy jsou ve své podstatě abstrakcemi, mají své inspirační zdroje v reálném světě, přírodě a vesmíru. Z říše živočichů pochází téma mořských korálů, zpracované v celé řadě variant. V expozici je mu věnována samostatná místnost, kterou oživuje plátno s motivem korálů, umístěné horizontálně na soklu a prosvícené zespodu světlem. Další výrazná díla, jako například Lakušník vzplývavý nebo Entada gigas, jsou inspirována v říši rostlin. Lakušník vzplývavý je zelená vodní rostlina, jejíž lodyha může dorůst délky až šesti metrů. Entada gigas je druh mohutné tropické liány. V obou případech je umělecky zdůrazněna linearita rostlin, avšak její pojetí se od sebe liší. V případě lakušníku je klíčový dojem pohybu lodyh podvolujících se vodnímu proudu, entada gigas představuje spíše komplikovaný vegetativní ornament, vzniklý propletením mnoha různobarevných provazců liány.
Obr. 6. Jan Lamr: Hlouběji a hlouběji, 2020, akryl, plátno, 150x100 cm |
Obr. 7. Jan Lamr: Zamrzlý, 2021, akryl, plátno, 110x160 cm |
Další silné téma Lamrovy malby představují The Black Holes of Chaos (černé díry chaosu), komponované z vysokého počtu pestrobarevných linií na černém obrazovém poli. Barevná škála jasných spektrálních tónů nezapře vliv autorova otce – malíře Aleše Lamra. Černý podklad kontrastující s barevnými čarami vytváří dojem prostorové hloubky, zejména v případech, kdy tahy jsou vedeny do ztracena. K nápadným rysům malby Jana Lamra patří též obliba kruhového formátu. Vedle některých variant ze zmíněné série černých děr jej autor uplatnil rovněž v tematické řadě Planety.
Obr. 8. Jan Lamr: Modrá laguna II, 2020, akryl, plátno, 140x200 cm |
Obr. 9. Jan Lamr: Planety, 2021-22, aryl, plátno, průměr 80, 40, 30, 20 cm |
Výstava Jana Lamra v Galerii Kroupa představuje tvorbu mladého umělce, který již dospěl k osobitému a nezaměnitelnému malířskému rukopisu a jehož další vývoj bude zajímavé sledovat. Přestože Lamr komponuje své obrazy z nejjednodušších geometrických elementů (přímé a zakřivené linie), dokáže se úspěšně vyhnout konkrétistické pasti chladné rutiny a nudného stereotypu. Je tomu nepochybně proto, že svou inspiraci nachází v elementárních procesech a strukturách přírody, nevyčerpatelně bohatých a nekonečně proměnlivých. Jan Lamr je talentovaným pozorovatelem, který dešifruje „neviditelný kód" skutečnosti a nalézá krásu na rozhraní mezi chaosem a řádem, v pulsování života, v rytmu přírody a harmonii kosmu.
Text: Lucie Šimánková, Jiří Bernard Krtička
Foto: David Svoboda