Instalaci Nové Švédsko do České republiky dovezli dva švédští tvůrci - architekt a umělec Viktor Marx a výtvarník Mikael Tofvesson. Národní technická knihovna aktuálně nabízí tři různé výstavní akce se spojitými tématy. Galerie NTK vystavuje obrazy, fotografie, koláže, plastiky a projekci několika umělců pod názvem Rozhněvaná planeta. V sousední kavárně probíhá výstava fotografií Já, uprchlík. Mešita je uvítáním ve vstupní hale.
Instalaci Nové Švédsko do České republiky dovezli dva švédští tvůrci - architekt a umělec Viktor Marx a výtvarník Mikael Tofvesson. Národní technická knihovna aktuálně nabízí tři různé výstavní akce se spojitými tématy. Galerie NTK vystavuje obrazy, fotografie, koláže, plastiky a projekci několika umělců pod názvem Rozhněvaná planeta. V sousední kavárně probíhá výstava fotografií Já, uprchlík. Mešita je uvítáním ve vstupní hale.
Instalace je v podobném duchu, v jakém tvoří i její kurátor Lexa Peroutka. Je umělec, který se zabývá politickými tématy a tvoří vlastní instalace. Ve Skandinávii pobývá deset let. Začínal jako sochař a dospěl k výzkumu sociálně orientovaného umění. Tři roky se zabýval také regiony jihohovýchodní Asie a postsovětského Ruska.
“Došlo k namíchání de facto vyčpělého severského folkloru s islámskou stavbou. Červená barva na obvodech bývá na domech severského venkova, kde se používá recyklát z těžby mědi. Z tradičních prvků jsou použiti raci, venkovan a kůň v podobě jaká je běžná u turistických suvenýrů. Jde trochu o ironii, protože folklór v klasické podobě již na severu není,” uvádí kurátor Peroutka. Mozaika je naproti tomu spojená s muslimskou kulturou, ale vyskládána ve švédských národních barvách.
Švédská mešita byla prvně představena před dvěma lety v Liberci. Původně to měla být celá stavba, ale rozpočet umožnil pouze hlavní portál, kupoli a věž. Na počátku byla spíše dětská kresba severské mešity. Na podnět Lexy Peroutky se zahraniční kolega chopil nápadu, že uskuteční model v České republice. Autoři díla tentokrát pobývali v Praze týden, kdy pracovali na instalaci a po vernisáži odjeli. I když jen rekonstruovali hotový objekt, tak museli vytvořit znovu kupoli. Původní v Liberci někdo ukradl.
Švédsko strategicky buduje multikulturní společnost a každý je k tomu vychovávaný od dětského věku jako k danému faktu. Švédská identita je již transformovaná a z perspektivy Skandinávie se jedná o nezastavitelný proces. Švédskou společnost tvoří přes deset procent cizinců, často z islámských zemí. Naproti tomu někteří Češi procházejí obdobím odporu. Také na výstavu v NTK přišel rozlobený pán, který se pokoušel kurátorovi žijícímu ve Švédsku řadu let vysvětlit, jaké jsou tamní poměry s islámem, o čemž si přečetl v novinách. “Takový člověk by se měl ubytovat na předměstí Stockholmu a byl by překvapený, jak tam lidé žijí v pohodě. Může za to pochopitelně i ekonomický status. Stát se snaží aby i nově příchozí měli prostředky do startu. Většina společnosti zde migraci akceptuje bez diskuze,” vysvětluje Lexa Peroutka.
Viktor Marx balancuje mezi architekturou a volným uměním, ale živí se jako profesionální architekt. Dospíval jako squatter v neobydlených domech centra Stockholmu. Krásné často funkcionalistické stavby byly navzdory protestům zbořeny. Poté si dalšími kolegy postavili nezávislé kulturní centrum, v němž fungují dodnes. Zde zastřešují komunikaci minoritních skupin s většinovou švédskou společností. Ještě během studií postavil bez povolení v centrálním Stockholmu ubytovnu pro bezdomovce. Případ prošel médii a udělal z něho známou osobu v uměleckém prostředí. Byl kvůli tomu však vyloučen z umělecké akademie, ale poté dostudoval na jiné škole architekturu.
Mikael Tofvesson se věnuje street art, grafice, ilustracím, 3D animacím a dalším technikám. Rovněž se podílel na vzniku kulturního domu Cyklopen a je členem street art skupiny Carper. Ve street art působí anonymně a Nové Švédsko je prvním vizuálním dílem spojeným s jeho pravým jménem.