Galerie MeetFactory představuje díla současných českých i zahraničních umělců, pojednávající atraktivní téma zážitků spojených se změněným či rozšířeným stavem vědomí. Inspirativní výstavu s dlouhým názvem I Went Through That Door and I Never Came Back, připravenou kurátorkou Terezou Jindrovou, můžete navštívit do neděle 5. února 2023.
V současné době prožívá západní společnost výraznou renesanci zájmu o netradiční formy spirituality včetně psychedelie. Aktuální výstava uzavírá dlouhodobý dramaturgický cyklus Jiné poznání, který MeetFactory zahájila v roce 2020. Všechna prezentovaná umělecká díla spojuje implicitní motiv pomyslných dveří do jiných světů, jež se člověku mohou otevřít skrze spirituální či psychedelický zážitek. Samotný název výstavy I Went Through That Door and I Never Came Back je citací z filmu nizozemské umělkyně Melanie Bojano Night Soil – Fake Paradise, který byl představen na první výstavě z cyklu Jiné poznání.
Obr. 2. Mark Fridvalszki: Mimozemské dimenze, 2022, akryl, plátno |
Obr. 3. Jeremy Shaw: ukázka ze série sítotisků, 2022 |
Cesta spirituálního poznání se velmi často pojí s obavami a nejistotami, s otázkami o sobě samém, s pochybnostmi o tom, co je realita, co dobro a zlo, jak dokazuje multimediální instalace Strach z neznámého (Fear of the Unknown) od Haroona Mirzy, jejíž součástí je i video-koláž. Část kompozice sestávající z různorodých záběrů od seismických katastrof k politickým událostem může působit na diváka jako tzv. bad trip. V kontrastu s tím je další část Mirzovy koláže, která zachycuje tradiční indiánský šamanský rituál, jehož zvuková stopa silně ovlivňuje vnímání diváka v prvním sále výstavy.
Mark Fridvalszki v několika dílech z roku 2022 pracuje s výraznými barvami, grafikou, písmem a „vzkazy“, které mohou divákovi asociovat graffiti a street art velkoměst. Obklopen technologiemi rychle se proměňujícího světa hledá moderní člověk vnitřní klid a individuální spiritualitu snad víc než kdy jindy. Jeremy Shaw zachycuje v sérii sítotisků (2022) dynamickou proměnu, která může být podobenstvím světa povrchnosti a shonu, stejně jako vyjádřením touhy po úniku z něho. Podobný kontemplativní nádech má i dílo Mycelial Skull (2021) od Veroniky Šrek Bromové. Ze zářícího lightboxu na nás možná hledí duch lesa, tvář z dřevěných letorostů s houbami a mechem místo vlasů a vousů. Dřevěný reliéf Strážce (2015) od Jany King Kochánkové je dalším dílem, které akcentuje přírodní spiritualitu.
Obr. 4. Tai Shani: The Neon Hieroglyph, 2021, video |
Obr. 5. Veronika Šrek Bromová: Mycelial Skull, 2021, lightbox |
Expozice I Went Through That Door and I Never Came Back (Prošla jsem těmi dveřmi a nikdy se nevrátila) představuje díla jedenácti autorek a autorů, kteří téma změněného stavu vědomí pojednali osobitými přístupy a širokou škálou výtvarných technik (digitální tisk, akrylátový transfer na plátně, sítotisk, olej, dřevo, lightbox, akvarel, multimediální instalace, video). Do jaké míry se podařilo kurátorce Tereze Jindrové naplnit ambiciózní záměr výstavy, musí individuálně posoudit každý divák. Projděte proto dveřmi galerie MeetFactory a nebojte se. (Vrátit se můžete – třeba na další výstavu nebo koncert.)
Autor: redakce
Foto: Hana Palodová