hvezda konzumu narodni piazzettaDva scénografové, Tereza Bartůňková a Jan Brejcha, připravili z popudu ředitele činohry národního divadla vánoční oživení na Náměstí Václava Havla. Memento řvoucím reklamám a agresivním hordám nakupujících je vytvořeno ze starých nákupních vozíků. Instalace potrvá do počátku ledna. 





Dva scénografové, Tereza Bartůňková a Jan Brejcha, připravili z popudu ředitele činohry národního divadla vánoční oživení na Náměstí Václava Havla. Memento řvoucím reklamám a agresivním hordám nakupujících je vytvořeno ze starých nákupních vozíků. Instalace potrvá do počátku ledna.
 
IMGL3252Oficiální popis: Zvěstování šťastné zprávy o příchodu vykupitele. nebeské těleso, střetávající se s realitou materie země, se transformuje a částečně do sebe přejímá zmutovanou představu vykoupení/koupě. nákupní vozík, pojízdný oltář v sakrálním prostoru supermarketu.
 
"S nápadem vytvořit ozvláštňující instalaci na Náměstí Václava Havla přišel ředitel činohry ND Daniel Špinar. Oslovil Terezu s tím, že by chtěl něco netradičního, reagujícího na tradiční vánoční výzdobu. Vymanit se z vánočních klišé jakým je třeba vánoční strom na každém náměstí," říká Jan Brejcha. 
 
V případě Terezy Bartůňkové se jednalo o první instalaci do veřejného prostoru. "Oslovila jsem proto svého spolužáka z DAMU, jehož tvorbu moc obdivuji a tušila jsem, že pokud spojíme naše imaginární světy a dáme jim podobu v tom realném, máme jedinečnou příležitost si vyzkoušet něco na co bychom z vlastní iniciativy nikdy nepřišli. Vlastní nápad vytvořit nějaký objekt či nápis z nákupních vozíků se zrodil v hlavě Jana Brejchy, společně jsme jej pak dotáhli právě do výsledné podoby komety z nákupních vozíků, která právě narazila na zem," vysvětluje Tereza Bartůňková.
 
Jak autoři vykládají svůj umělecký záměr?
Kritika konzumu je adekvátní výklad instalace. Nedaleko se nachází nákupní mekka - obchodní dům My a přilehlé nákupní třídy. Nás předvánoční čas v Praze spíš ubíjí, než že by nás nějak příjemně naladil na blížící s svátky. Přičítáme to právě řvoucím reklamám a agresivním hordám nakupujících, kteří do sebe strkají před přetékajícími regály. Předvánoční čas v centru na nás působí téměř apokalypticky, takže proto taková instalace - industriální, syrová, svítící, metaforická. Baví nás různorodost reakcí kolemjdoucích. Děti jsou nadšené a poznávají kometu okamžitě, cizinci si ji fotí jako umění a nějaký kolemjdoucí ji zas označil za skládku. Tak se nám to líbí. Ať si každý udělá názor sám. Co bychom popřáli lidem k Vánocům? Když padá hvězda něco si přejte... tak nějaké klišé, jako: LÁSKU, ZDRAVÍ, MÍR a zdar dalekému i blízkému.
 
Příklad jedné reakce: asi osmiletá holčička: Mami, to je peklo?  Matka: Ne, to je nějakej bordel tady.
 
Použité nákupní vozíky jsou ze soukromého bazaru z Německa. Pomohla je sehnat produkce činohry Národního divadla, která poskytla záštitu výroby a divadelní dílny nápad zrealizovaly.