Na britskou ambasádu v Praze si dnes pro jednu z cen Mladá osobnost roku došel Matěj Hošek. S rodiči provozuje úspěšnou firmu a jeho jméno je spojeno s nejprestižnějšími značkami. Tato činnost charitativně pomáhá lidem s autismem. On sám je jedním z těch šťastných, kterým handicap přinesl i mimořádné schopnosti v podobě vizuální paměti a 3D vidění. Matějovým snem je spojit všechny kontinenty linkami podzemní dopravy.
Na britskou ambasádu v Praze si dnes pro jednu z cen Mladá osobnost roku došel Matěj Hošek. S rodiči provozuje úspěšnou firmu a jeho jméno je spojeno s nejprestižnějšími značkami. Tato činnost charitativně pomáhá lidem s autismem. On sám je jedním z těch šťastných, kterým handicap přinesl i mimořádné schopnosti v podobě vizuální paměti a 3D vidění. Matějovým snem je spojit všechny kontinenty linkami podzemní dopravy.
Matěj Hošek je jedním ze tří oceněných v kategorii “Mladá osobnost roku” do 25 let. Laureáti převzali ocenění od britského velvyslance Nicka Archera. Certifikát udělila odborná porota za záslužnou aktivitu a veřejně prospěšnou činnost.
Matěj dokonale splňuje zažitou představu geniálního autisty s neobvyklými rituály. Kromě Aspergrova syndromu trpí také úzkostmi a musí překonávat zábrany ve společenském kontaktu. Od šesti let má zálibu v kreslení dopravních map. Se skvělou pamětí využívá fenomenální schopnost orientace, která si prý nezadá s GPS. Ovládá jízdní řády a typologii vozů městské dopravy. Za rok by se rád přihlásil na střední dopravní školu. Vlastně by to chtěl už teď, ale ze sedmé třídy nemůže.
Již v roce 2016 zajišťoval motivy pro Mercedes-Benz Fashion Week Praque. Letos se jeho vzory se dostaly i na trička značky Adidas. V rámci závodů RunCzech se budou prodávat běžcům a z každého půjde padesát korun ve prospěch dětí s autismem.
Firma Maappi vznikla v loňském roce jako charitativní projekt a na její rozjezd dalo přes půl milionu korun šest stovek dárců. V e-shopu najdete oblečení, batohy, obaly na telefon i originální grafické tisky. Vše s charakteristickými mapami dopravních spojů. Ze zisku chce Matěj financovat lepší psychiatrickou péči a dostupnost vzdělávání pro děti s Aspergrovým syndromem. Má ambici, aby se jeho zboží s příběhem stalo mezinárodním brandem dobročinnosti.
“Od malinka miluje dopravu. Zná všechny trolejbusy, které kdy byly vyrobené, včetně typu, roku výroby a často i konstruktéra. Mapy ho vždycky uklidňovaly v tom jeho jiném světě, ve kterém křičel. Když jsme mu dali mapu do ruky, tak na něho působila jako antidepresivum. Pamatuje si celé londýnské metro (pozn. red.: síť tří set stanic). Mapování mu pomáhá chápat i historii. Ke sto letům republiky se chystá udělat časovou mapu od Velké Moravy do současnosti,” popisuje svého syna Michaela Hošková. Rodina je přesvědčena, že autisté mají své místo ve společnosti a jednou mohou být významnými daňovými poplatníky.