28. února 2018 - 1. dubna 2018
|
Současné britské uměníArt & Event Gallery Černá labuť, ČERNÁ LABUŤ – 8. patro Na Poříčí 25, Praha 128. února 2018 - 1. dubna 2018
kurátor: Josef Záruba-Pfeffermann Velká Británie hraje stěžejní úlohu ve vývoji výtvarného umění po druhé světové válce. Dosud těží z postavení bývalého světového impéria, kde je z Londýna často mentálně blíže o New Yorku či Toronta, než do Paříže. Toto světové rozkročení určilo i poválečnou dominanci na poli výtvarného umění, kterou započal mezi řadou zvučných jmen i Francis Bacon, jeden z vůbec nejvíce ceněných autorů dvacátého století. V sedmdesátých a osmdesátých letech začal v Londýně obrovský nárůst různých konceptuálních proudů, který opět z Londýna činil evropskou metropoli umění. Na tyto proudy navazuje i současná obnovená vlna zájmu o malbu, doprovázená intenzivní revizí starších uměleckých postupů. Art Lines ve spolupráci s předním britským uměleckým kritikem, též aktivním umělcem, Edwardem Lucie-Smithem připravila zajímavý vhled do současné britské výtvarné scény. Výstava představuje tvorbu jedenácti pozoruhodných solitérů i vážených a ceněných umělců, kteří povětšinou nestojí v hlavních a protěžovaných moderních proudech a nerezignovali na elementární sdělnost. Jádro souboru tvoří známá jména zakladatelů stuckismu, Charlese Thomsona či Paula Harveyho, kteří již měli v Art & Event Gallery Černá Labuť soubornou výstavu. Vedle nich expozice prezentuje i nové tváře. Ze souboru autorů těžících z reflexe fotografie a z předválečného surrealismu se jedná o kontemplativní krajiny francouzsko-britské malířky Anny Keen. Tuto revizi surrealismu lze sledovat i v díle Jonathona X. Coudrilla, či v portrétní tvorbě Raoofa Haghighiho, v tomto žánru již několikanásobně oceněného. Na tradiční proud britské figurální malby navazuje William Balthazar Rose, již etablovaný v řadě státních sbírek, a vedle něj i Joe Machine, umělec, kterého k dnešnímu projevu formovalo divoké prostředí barů a doků severního Kentu, či stuckistka Ella Guru. Ironickými komentáři předválečné avantgardy se zabývá Eamon Everall svými neokubistickými kompozicemi. Zcela odlišná, a technicky nejpozoruhodnější, jsou díla Chrise Parkse. Jeho abstraktní kompozice zachycují mikroskopické momenty dění v kapalinách.
Sobota – neděle 14–18 hod.
|