24. listopadu 2017 - 28. ledna 2018
|
Amplified by the StillnessGalerie MeetFactory, Ke Sklárně 15, Praha 524. listopadu 2017 - 28. ledna 2018
Vystavují: Das Numen, A/A (Andreas Greiner & Armin Keplinger), Felix Kiessling, Julian Charrière, Markus Hoffmann
Skupinu Das Numen, působící v Berlíně, založila v r. 2011 čtveřice umělců: Julian Charrière, Andreas Greiner, Markus Hoffmann a Felix Kiessling, během společného studia na Institut für Raumexperimente (Institut pro prostorové experimenty) pod vedením Olafura Eliassona, na základě sdíleného zájmu o intenzivní studium prostorových otázek a biologických systémů. „Přírodní jevy vnímáme jako spoluautory. Takový vztah zachovává rovnost a respekt, ale také vzájemnou závislost a nutnost udržitelného jednání. Zabýváme se mechanismy vnímání a zákonitostmi vidění a významu. Tento přístup nám otevírá široké spektrum možných intervencí, prostřednictvím kterých Das Numen vstupuje do dialogu s ostatními,“[1] uvádí Das Numen ve svém portfoliu. Zmiňované spoluautorství se zároveň stává stínovým tématem výstavního projektu, nikoliv pouze ve vztahu k přírodním jevům, ale ke spolupráci jako umělecké metodě. V doprovodném textu katalogu Das Numen Paul Feigefield výstižně popisuje kolektivní praxi autorů: „Das Numen by měli být nazýváni spíše organizací než uměleckým kolektivem. Zatímco všichni pracují jako individuální tvůrci, způsob, kterým pracují jako organizace je zcela neorganizovaný, ne-hierarchický, a zároveň strukturovaný a intuitivní. Vrstvení a vzájemné propojení jsou v jejich práci stejně transparentní, jako zastřené.“[2] Tvorba zastoupených autorů se brání jednoduché definici, podle interpretů se pohybuje na pomezí „magického“ a „pragmatického“[3], bývá popisována jako „zkoumání prostoru mezi věděním a nevědomostí“ či „proces, kde věda a umění existují v těsné blízkosti“[4]. Umělci se vědomě stávají součástí globální umělecké reflexe stále aktuální debaty o antropocénu a prosazují přístup, v němž jsou příroda, věda, kultura a umění rovnocennými partnery. Pracují se znalostmi z jednotlivých oborů, které vyjímají z jejich konvenčních – ekologických, technologických nebo fyzických - prostředí, a tlumočí je do estetických uměleckých děl. Jak ukazuje výstava Amplified by the Stillness (název je možné překládat jako „Zesíleno klidem“), biologické systémy, fyzikální zákony a chemické procesy jsou ohýbány, transformovány - jejich konvenční rytmus je narušen se snahou docílit stavu kontemplativní bdělosti. Dílo Das Numen Meatus skupiny Das Numen tvoří dominantní bod výstavy. Poryvy větru, které real-time zachycují větrné stanice po celém světě, jsou pomocí horizontálně zavěšených varhanních píšťal, internetu a algoritmem ovládaného vzduchového přístroje zpřítomněny v galerii. Černé Anti-slunce Felixe Kiesslinga, obrazy vytvořené ustálením radioaktivních částic na fotopapíře Markuse Hoffmana, rostliny zamrzlé v květu Juliana Charrièra či levitující kapky vody dua A/A, představují moment chvilkového ustrnutí – bezčasí, ve kterém „tady a teď“ získávají nové významy. Minimalistická a zároveň poetická estetika a klid (Stillness) zmíněný v názvu výstavy, se kterými je zobrazena hra živlů, materiálů a procesů vyzdvihuje do popředí cosi, co se stále vymyká naší snaze přítomné popsat a uchopit. Výstava se koná s finanční podporou Česko-německého fondu budoucnosti.
[1] Das Numen, statement
[2] Paul Feigefield, Das Numen: Pragmatic Post-Terminologies, in: Das Numen - Julian Charrière, Andreas Greiner, Markus Hoffmann, Felix Kiessling; the authors; DISTANZ Verlag GmbH, Berlin, 2015, p. 23
[3] Feigefield, 2015, p. 23
[4] Hans-Jörg Rheinberger, „Experimentalordnungen in Wissenschaft und Kunst“, in: ArteFakte: Wissen und Kunst is Wissen. Reflexionen und Praktiken wissenschaftlich-künstlerischer Begenungen, Herman Parzinger, Stefan Aue et al. Bielefeld 2014, p. 315
Fotografie: 1/ A/A (Andreas Greiner & Armin Keplinger), A/:::, 2016, detail
2/ Das Numen (from the left: Andreas Greiner, Julian Charrière, Markus Hoffmann, Felix Kiessling) 3/ Julian Charière, Tropisme, photogravure, 2015
4/ Felix Kiessling, Antisonne, 2016
|