14. března 2024 - 31. května 2024
|
Tomáš Predka: AmuletyGalerie Artefin, Nádražní 203, Měšice14. března 2024 - 31. května 2024
Výstava v galerii Artefin se výhradně skládá z aktuálních děl inspirovaných pobytem v japonském městě Tokyo. Cesta to nebyla náhodná, byla osudová a v mnoho ohledech velmi uklidňující. Tento pocit se ve mě hluboko usadil a snažím se ho střežit seč to jen jde. Asi nejsem jediný kdo zažil souznění a harmonii při návštěvě této exotické země. Nicméně je to poprvé, kdy jsem pocítil, že určité vnitřní mechanismy v mé mysli se usadily do správných poloh a všudypřítomné roztomilé tokijské obyvatelstvo se snažilo, aby mi tam bylo dobře a aby mé myšlenky směřovaly pouze ušlechtilými směry. Když si odmyslíme fakt, že je Japonsko velmi často vystaveno zemětřesením, neznám místo na zemi, kde by měl člověk pocit neutuchající ochrany, péče a citu pro živé i neživé. V tomto smyslu jsem chtěl dojem dále rozvíjet ve svých malbách. Víra v předměty, které přinášejí dobro má v japonské kultuře své nepostradatelné místo. Jsou to amulety omamory, které mají především poskytovat ochranu svému nositeli. Tyto amulety jsou často vyrobeny z látky a jsou zdobeny různými tradičními vzory a motivy. Věří se, že amulety mohou odvracet špatnou energii, zlé síly a neštěstí. Mají několik klíčových oblastí ve kterých bývají využívány. Jsou to ochrana, spiritualita, štěstí, úspěch, tradice a dědictví. Lidé je často nosí jako ochranné talismany ve formě malých předmětů nebo přívěsků. Jsou předávány z generace na generaci. Pro mnoho Japonců jsou amulety důležitou součástí jejich životního stylu a víry a nosí je jako symbol svého spojení s minulostí a dědictvím svých předků. Tento fenomén mne zaujal natolik, že jsem se jej pokusil zachytit jako svou vlastní cestu mezi minulostí a budoucností. Odraz lidské snahy po úspěchu, která nemá vždy jasný důkaz. Obraz jako druh fetiše znázorňující napětí mezi dvěmi silami a světy. Amulet jako brána do říše fantazie. Na mé obrazy posledních pár měsíců nahlížím podobným prismatem. Protože se v našem západním smyslu vnímání obrazu spíše problematizuje a hledají se otázky. Fakt, že by to pro tentokrát mohlo být jinak je pro mne jako autora očistné. Umělecký předmět, který neklade otázky, ale plní přání. Obraz s vlastnostmi amuletu by v japonském slova smyslu mohl být spíše předmětem harmonizujícím a spirituálním. Předmětem, který poskytuje východisko a vlídnou tvář.
|