18. října 2018 - 27. listopadu 2018
|
Emila MedkováGalerie U Betlémské kaple, Betlémské nám. 8, Praha 1 – Staré Město18. října 2018 - 27. listopadu 2018
https://www.galerieubetlemskekaple.cz/vystavy/emila-medkova/
V Galerii U Betlémské kaple je otevřena výstava Emily Medkové (1928-1985), která patřila od čtyřicátých let až do závěrečného období svého života k nejosobitějším českým fotografkám. Byla ovlivněna surrealismem a tvůrčím způsobem rozvíjela jeho možnosti. Měla mimořádný cit pro vystižení atmosféry a vytříbený smysl pro zachycení charakteru současného způsobu života. Uměla nadčasově vyjádřit pocity, se kterými se setkáváme v jakékoliv epoše. Dokázala ztvárnit intimně laděné příběhy a situace a projevovala nevyčerpatelnou představivost. Dobu ponurých padesátých let s jejím politickým i společenským šílením a terorem vyjádřila v cyklu Inkvizitoru z roku 1951, kdy dosáhla podivných spojení vystihujících tehdejší vykolejenost (skleněné oko, vlasy, provázek, vidlička a nůž...). Vybírala si zvláštní'motivy, uměla ztvárnit neúprosné ubíhání času ve snímcích, v nichž lze sledovat postupný rozpad skutečnosti, která však právě tím získala na autentičnosti (Na prknech, 1961, Šebestián, 1977, Dveře z cyklu Obrazy, 1981...). Všímala si drobností, které můžeme snadno přehlédnout, ale které mohou mít v určitých souvislostech hodnotu přesvědčivé výpovědi. Zajímaly ji detaily připomínající některé události a příběhy nebo dovolující vnímat třeba i obecně známé prvky z nového úhlu pohledu (Torzo, 1965, Křik, 1963, Karlův most, 1961). Na zdánlivě všedních motivech dokázala objevit jejich kouzlo, spatřit nádherný obraz tam, kde ho jiní nezaznamenali (Plot, 1975), zachytit gesto či náhodný anonymní záznam (Čary na zdi, 1959). Jiří Machalický
|