20. září 2018 - 4. listopadu 2018
|
Oskar Stocker - Svoboda / FreiheitGalerie umění Karlovy Vary, Goethova stezka 6, Karlovy Vary20. září 2018 - 4. listopadu 2018
http://www.galeriekvary.cz/vystavy/oskar-stocker-svoboda-freiheit
Uznávaný rakouský malíř a kreslíř – autor především velkoformátových portrétů klade ve svých gestických malbách a kresbách znepokojivé otázky dotýkající se svobody existence člověka i celých etnik. V rozporuplném světě dneška preferuje zásadní humánní témata – lidský život a lidská práva. Díla zavěšuje na zeď nebo z nich vytváří prostorové instalace. Významný rakouský malíř Oskar Stocker (1956), žijící ve Štýrském Hradci (Graz), se představuje v České republice poprvé. Vystudovaný matematik a úspěšný podnikatel, se jako umělec stal mezinárodně známým prostřednictvím projektu „Facing Nations“, který vytvořil při příležitosti 60. výročí Deklarace lidských práv v roce 2008. Galerie umění Karlovy Vary připravila specifický výběr z jeho tvorby, který má vztah k našim současným výročím (100 let od založení republiky, 50 let od okupace Československa). Hlavním Stockerovým tématem je člověk, figura či portrét, v mnoha podobách zpracování, charakterizovaný robustním rukopisem s vervními tahy štětce, spontánně expresivní kresbou a často barevnou redukcí. Obrazová série z posledních tří let je malována na vyřazenou celtovinu z majetku ruské armády ve vybledlé khaki barevnosti. Neefektní, používaný, místy děravý materiál s nášivkami a úchyty potvrzuje umělcovu programovou negaci jakékoli vizuální atraktivity. Ve vystaveném cyklu se objevují reálné předměty příznačné pro agresi (tank, samopal, vojenské boty), jindy pak stroje a tovární budovy zobrazované červenou a bílou kresbou. Jeden sál karlovarské galerie zaplnila repríza projektu EINGESPERRT, pro nějž umělec vytvořil alegorii „lágru“. Na velkoformátové kartony nakreslil černou barvou rozsáhlý cyklus monumentálních portrétů z okruhu svých přátel a známých, tedy skutečných lidí ze současnosti. Jejich reálnou podobu upravil do výrazů poznamenaných traumatem války, respektive věznění v koncentračním táboře. Postavení a pocity vězněných lidí lze vnímat i v obecnějších významových rovinách. Umělcova malba reaguje se zvýšenou citlivostí na podněty jako jsou bezpráví, cynismus, diskriminace apod. Autor tak podává zprávu nejen o svém okolí, ale také o svých vizích minulého i budoucího lidstva.
|