Krásná jizba 1927—1948 / Design pro demokraciiUměleckoprůmyslové museum v Praze, ulice 17. listopadu 2, Praha 1 13. září 2018 - 6. ledna 2019
http://www.upm.cz/index.php?language=cz&page=123&year=2018&id=332&img=1874&page=123&year=2018&id=332&img=1875
Krásná jizba, založená jako pobočka nakladatelství Družstevní práce na konci roku 1927, patřila k nejvýznamnějším českým institucím v oblasti bytové kultury a designu první poloviny 20. století. Stala se platformou uplatnění zásad funkcionalismu a prosazování požadavků na kvalitu průmyslové výroby užitných předmětů. Působila jako arbitr účelného a vkusného bydlení a svými aktivitami – prodejními, produkčními, výstavními i poradenskými – pronikla do každodenního života tisíců domácností. Ambicí Krásné jizby bylo naplnění demokratických principů v oblasti kultury bydlení prostřednictvím produkce doplňků a bytového vybavení vysoké estetické a užitné hodnoty za ceny přístupné nejširšímu publiku. Tyto ambice se podařilo z velké části naplnit díky průmyslové výrobě, avšak za mimořádným úspěchem Krásné jizby stály především další okolnosti: nepřehlédnutelný vizuální styl a cílená propagace zaměřená na dvacetitisícovou členskou základnu Družstevní práce. Na zaměření instituce a jejím rozmachu se podílely přední osobnosti dobové kulturní scény, jako byli ředitel Družstevní práce Václav Poláček, designéři Ladislav Sutnar, Antonín Kybal, Ludvika Smrčková, Bohumil Južnič, architekt Jan E. Koula, fotograf Josef Sudek a řada dalších.
Krásná jizba reprezentuje příkladný způsob propojení vysokých estetických a funkčních nároků s praktickými aspekty průmyslové výroby a principy marketingu. Důraz na kvalitu a současně příznivou cenu rozvinul spolupráci s prověřenými výrobci – přísnými kritérii prošly textilní podniky Klazar, Ginzkey, Hannemann, Kubina a Kirchhoff, sklárny Goldberg, Rückl, Pryl, Kavalier, porcelánka Epiag, firmy produkující kovové doplňky Sandrik a Napako či výrobce keramiky Vondráček. Vedle průmyslové výroby Krásná jizba podporovala řadu lokálních řemeslných dílen, dodávajících hodnotné a autentické ruční výrobky. Zájem o lidovou tvorbu stoupal od konce třicátých let, a to nejen v souvislosti se sílícími tendencemi zdůrazňovat národní kulturní hodnoty a lidové tradice v době německé
okupace. Krásná jizba nabízela zákazníkům také zahraniční zboží, zejména keramiku a textilie, včetně produkce německé školy řemesel a umění Bauhaus, s níž jednala o výhradním zastoupení na českém trhu, přičemž usilovala o získání práv na výrobu některých jejích artefaktů.
K úspěchu Krásné jizby přispěla, mimo jiné, i družstevní forma správy majetku, která svým podílníkům nabízela vedle zhodnocení vkladů nižší ceny zboží a možnost splátek. Díky tomu se její sortiment stal dostupnější širšímu spektru střední třídy – nižším úředníkům, učitelům nebo knihovníkům, kteří tvořili většinu jejího publika. Třebaže původní ambice zajistit základní potřebu účelného a kulturního bydlení širokým masám zůstaly utopickou vizí, Krásná jizba svou roli splnila – kultivovala smysl pro otázky bytové kultury, svým sortimentem obohatila tisíce domácností, rozvinula spolupráci designérů s průmyslovou výrobou a odbornými školami a připomněla hodnoty původní řemeslné výroby. Přispěla také k reprezentaci československého designu a jeho výrobců prostřednictvím účasti na významných mezinárodních výstavách, jako byly například Trienále v Miláně v letech 1936 a 1947 nebo Mezinárodní výstava umění a techniky v moderním životě v Paříži v roce 1937.
Výstava představí artefakty designu z různých materiálů: skleněné nápojové soubory a další užitkové sklo Ladislava Sutnara, Ludviky Smrčkové, Aloise Meteláka, Adolfa Loose nebo Petra Witta, porcelánový jídelní soubor Ladislava Sutnara ve všech vyráběných barevných variantách, keramiku Jindřicha Eckerta, kovové stolní předměty Ladislava Sutnara a Bohumila Južniče, svítidla navržená Miloslavem Prokopem a vyrobená firmou Franta Anýž a řadu dalších doplňků interiéru. Bohatě bude zastoupen bytový textil v ukázkách produkce dílen Antonína Kybala, Slávky Vondráčkové a Boženy Pošepné, v menší míře se představí nábytek, nainstalovaný do ukázek interiérů třicátých a čtyřicátých let. Vizuální styl a propagační strategii Krásné jizby přiblíží dokumentační materiály, propagační tiskoviny a periodika vydávaná Družstevní prací, stejně jako působivé původní reklamní fotografie Josefa Sudka. Výstavu doplní projekce reklamních fotografií zboží Krásné jizby od firmy Illek & Paul, které byly skenovány z původních negativů, a projekce současných snímků dochovaných artefaktů pořízených fotografem Gabrielem Urbánkem.
Uměleckoprůmyslové museum v Praze
|