19. července 2018 - 19. srpna 2018
|
Theodor Pištěk - Konec lesaGalerie Klatovy / Klenová - Galerie U Bílého jednorožce, náměstí Míru 149, Klatovy19. července 2018 - 19. srpna 2018
http://www.gkk.cz/cs/vystavy/aktualni/theodor-pistek/ Na hlavní letní sezonu připravila Galerie Klatovy/Klenová výstavu obrazů a kreseb malíře Theodora Pištěka.Návštěvníci na ní najdou výběr z malířského a kreslířského díla umělce, který je v české veřejnosti zapsán také jako výjimečně úspěšný kostýmní výtvarník. Z malířského díla jsou nejznámější Pištěkovy fotorealistické obrazy, kterými osobitě přispěl do tohoto stylu, prosperujícho zejména v USA na konci 60. a v počátku 70. let. Hladká a navýsost realistická malba má, na rozdíl od zaoceánských fotorealistů, v Pištěkově podání osobité významové přesahy. Pištěkova malířská tvorba je však daleko rozsáhlejší, vždyť první Pištěkovy vážné obrazy se datují od konce 50. let. Výstava v Klatovech naznačí šíři a intenzitu Pištěkovy práce na souborech obrazů z několika tvůrčích period. Vedle malování a vytváření filmových kostýmů ovšem stihl Theodor Pištěk také kariéru automobilového závodníka, kterou opustil v roce 1973. Obě prostředí, závodní i filmové, se určitým způsobem také odráží v autorově malířské tvorbě, kterou ostatně Pištěk považuje svým způsobem za prioritní. Svět rychlých strojů a automobilových závodníků najdeme v jeho fotorealistických obrazech. Z nich bude v Klatovech představen soubor obrazů, zachycujících v sugestivních lesklých detailech krásu rychlých motorek i eleganci klasických automobilů. Svět filmu je světem iluzí, které vznikají ve specifickém prostředí posunuté reality. Zejména filmové ateliéry se svými stavbami kulis rozehrávají pro běžného diváka skrytou významovou hru fikce a skutečnosti. Tento moment je jedním z klíčových témat Pištěkovy malířské tvorby. Najdeme ho nejen v hyperrealistických dílech, ale pokračuje i v dalších obrazových sériích, které tématizují prostor. Suverénní zvládnutí hladké malby umožňuje Pištěkovy sugerovat jejich iluzivnost. V 90. letech pracuje Pištěk s nekonečnou variabilitou prostorových možností. Dodává jim ve svých obrazech potřebnou monumentalitu a přesvědčivost. V neposlední řadě je také třeba zmínit malířovu barevnost, jeho koloristické schopnosti a práci s barevnou plochou. Výstava obsahuje řadu reprezentativních děl i z těchto fází umělcovy tvorby, která mohou být pro leckterého návštěvníka překvapením. I v nich však Pištěk rozvíjí svůj princip hladké malby, který v hyperrealistických dílech dovedl k dokonalosti. Martin Dostál |