Zatím největší samostatná výstava Michala Škapy (nar. 1978) Babylon, konaná ve Ville Pellé 21. 11. 2018 – 27. 1. 2019, představila díla, která vznikla v posledním roce a půl. Škapa (aka Tron) umělecky vyšel ze streetartové scény nastupující v 90tých letech minulého století. Inspirace městem, jeho obyvateli, písmem jako svébytným vzkazem – barevnou šifrou v ulicích, je v jeho dílech stále přítomna. Stejně jako vrstvení a prolínání struktur, barev, motivů a materiálů.
Babylon částečně navazoval na předchozí výstavu Analfabet, pro kterou bylo stěžejním námětem písmo. Základ obrazů tvoří autorův originální soubor znaků. Do nich přepisuje texty písní, básně, deníkové záznamy či dokonce žalmy. Barevnost ovlivňuje obsah textu a momentální nálada tvůrce. Pro diváka vizuálně zajímavý, avšak bez klíče nerozluštitelný vzkaz má často plastickou strukturu dosaženou vyškrabáváním barvy. Porozumění zdánlivě abstraktnímu znaku je důležitým motivem této série. Je analfabet ten, kdo píše znaky, kterým ostatní nerozumí, nebo čtenář/divák, který je neumí přečíst?
Další část výstavy představila díla typická vrstvením obrazů, písma spolu s drátěnými objekty nebo s neonovými trubicemi, které umožňují ukázat novou dimenzi objektů ovlivněnou světelnými podmínkami, ve kterých jsou prezentovány.
Kov, pláty kovu — další materiál, do kterého lze přenést, respektive laserem vyřezat písmo. Plát s vlastním textem je spojen s kovovými zbytky z průmyslové výroby. Symbióza krásy umění a industriální poezie typická pro Škapovu generaci. Některé objekty byly umístěny v zahradě Villy Pellé, jeden na rohu ulic Pelléova a Milady Horákové.
Babylon — město, ve kterém došlo k zmatení jazyků při stavbě věže, jenž se měla dotýkat nebes. Babylon apriori obsažený v každém městě na světě. Výrazným pojítkem obrazů je nahuštěnost prvků, která byla přítomna už v sérii Vrakoviště (2012 – 2016). Nyní město jako živý organismus budov, aut, lidí, obrazů, odrazů, vzkazů, opuštěným momentů cizích životů jako zapomenutých stínů na zdi. První inspirací pro obrazy městských krajin, připomínajících svou nahodilostí živelným chaosem favely, byly snímky po katastrofě v Japonsku. Vlna tsunami a výbuch jaderné elektrárny Fukušima v krátkém čase převrátily nejen hmotu, ale i životy tisíců lidí. Městské kompozice tvoří vlastní malba, občas i použité a upravené reprodukce. Barevnost je méně výrazná než v předchozích cyklech obrazů.
Půdu Villy Pellé, jako atypický výstavní prostor, zaplnila menší díla. Sítotisk (autor je zakladatelem dílny Analog!Bros při labelu BiggBoss), pseudoarchitektonické modely staveb, plakáty apod.
Obrazy a kovové kompozice výstavy doplnila instalace vraku auta z cyklu Vrakoviště. Na zahradě Villy autor vybudoval altán. Drobná stavba vznikala bez plánů na základě momentální inspirace materiálem.
Kurátorem výstavy Babylon byl Radek Wohlmuth
Katalog Babylon vydalo nakladatelství BiggBoss
Více informací naleznete na www.michalskapa.cz, www.villapelle.cz