4. prosince 2024 - 26. ledna 2025
Michal Kern |
Autorská novoročenka: Fenomén výtvarné kulturyZápadočeská galerie v Plzni — Masné krámy, Pražská 18, Plzeň4. prosince 2024 - 26. ledna 2025
Výstava připomíná osobní novoroční přání umělců a umělkyň coby význačný žánr jejich tvořivosti. Profese těchto autorů sahají od designu a grafiky přes fotografii a malířství až k architektuře. Připomínají se tu jména v kulturní veřejnosti slavná, známá i méně známá, ale v žánru novoročenky neméně zasloužilá. Cílem výstavy je však hlavně naznačit zásady i možnosti žánru novoročenky. Tradiční možnosti žánru nadlouho předznamenala poštovní zásilka. To platilo zejména v dobách, kdy bylo pro odesilatele výhodné zasílat větší počet novoročních přání ve formátu nezalepené dopisní obálky (tzv. otevřená listovní zásilka) nebo korespondenčního lístku (tzv. dopisnice) s kreativním řešením jeho obrazové části. Výstava zdůrazňuje tvorbu novoročenek z období politického útlaku, kdy řada výtvarnic a výtvarníků manifestovala tímto prostředkem svoji nekonformnost. Rozvoj tohoto původního typu autorské novoročenky umožnily proměny kulturněpolitických poměrů v Československu od poloviny 60. let 20. století, charakterizované nejprve uvolňováním dohledu a cenzury ve druhé polovině 60. let a poté invazí vojsk Varšavské smlouvy vedených Sověty roku 1968, následovanou sterilní kulturou tzv. normalizace, která zde nadlouho zavládla. Toto období skončilo až pádem tehdejšího režimu v tzv. sametové revoluci na podzim roku 1989. Autorské novoročenky z období let 1968–1989 v exponátech této výstavy naznačují rozmanité tendence. Udržují tradice vánočního i rodinného přání, někdy i s kreativní variací oněch tradic. Přitom celkové ladění autorských novoročenek zmíněného období zachycuje rozpětí od poselství naděje či přání štěstí až k projevům skepse vůči budoucnu. Autorská novoročenka se bránila tísni doby humorem, což zůstalo jejím právem i po zásadní změně politických poměrů. Výstava předvádí rovněž ukázky uměleckého přesvědčení, které spíš než odezvu na proměnlivé místní poměry sledovaly a sledují vývoj vizuální komunikace i soudobých technologií. Nicméně i současné novoročenky umělců a umělkyň z tohoto prostředí existují kromě své virtuální podoby také reálně. Tímto způsobem se tedy dál zachovává působení autorské novoročenky a dokonce se snad i dál rozvíjí. Exponáty této výstavy pocházejí ze sbírky Archivu výtvarného umění a doplňují je příklady nových akvizic Archivu.
|