IGLOO 6 | Tereza Velíková - MezihraOblastní galerie Vysočiny v Jihlavě - Komenského 10, Jihlava 12. září 2017 - 12. září 2017
IGLOO 6 | Tereza Velíková - Mezihra
Mezihra je imaginární (para-)rozhovor dvou žen ve středním věku. Výchozím materiálem videí je soubor divadelních scénářů z představení obou účinkujících hereček, Lenky Krobotové a Daniely Voráčkové. Autorka z nich vybrala promluvy, které nechala herečky sehrát v neutrálním prostředí. Vzniká tak napětí mezi původním textem divadelního scénáře a jeho pozicí v kontextu video projekce. Výpovědi, zbavené svého divadelního ukotvení, se ocitají v bezčasí, v nové realitě zbavené původních konotací. Autorka situaci nazvala "dialog monologů". K dialogu či porozumění dochází spíš mimochodem. Díky tomu, že scénářů bylo větší množství (celkem asi patnáct), tak dialogem hereckých rolí mimoděk prosakuje herecká typologie obou žen. Promluvy každé z nich působí překvapivě koherentně.
Ve videích Terezy Velíkové není řeč jednoduchým prostředkem porozumění, její součástí
jsou různé zámlky a pomlky. Také zde byly záměrně ponechány chyby a přeřeknutí. Dialogy
nenápadně vyplňují citace starších děl autorky (s Danielou Voráčkovou spolupracovala již
dříve), nechybí prvky ironie a náznaky situační komiky. Mezihra se pokouší uchopit, co se s
divadelním textem může dál dít, čím může být divadlo mimo divadelní sál. Vybízí k uvažování
nad univerzálností a divadelností vypjatých emocí. Vytržení scénářů z divadelní skutečnosti
inspiruje k přemýšlení nad rolemi, které člověk získává a je nucen hrát v různých situacích, o
touze a možnostech z těchto rolí vystoupit, vyhnout se naučeným komunikačním vzorcům,
používat slova jinak. Na konci herečky odcházejí – snad někam jinam, kde je porozumění
možné.
Tereza Velíková (1979) se ve svých dílech, především videoinstalacích, zabývá tématem
porozumění. Zkoumá vztah obrazu a zvuku, zejména promluvy. Využívá různé komunikační
struktury a formáty výpovědí, pracuje s (ne)možností sdílení prostřednictím jazyka.
Vystudovala konceptuální a intermediální tvorbu na VŠUP v Praze a v doktorském studiu
pokračovala na pražské Akademii výtvarných umění. Společně s Terezou Severovou a
Barborou Zachovalovou vede galerii Entrance, sídlící v oranžerii zahrady Břevnovského
kláštera v Praze.
|