31. března 2023 - 21. května 2023
|
Daniel Vlček, Tom Kotik: The sound insideOblastní galerie Vysočiny v Jihlavě, Komenského 10, Jihlava31. března 2023 - 21. května 2023
Dvojice Dan Vlček-Tom Kotík dlouhodobě v řadě kontinuálních spoluprací překračuje hranice médií, v nichž jsou zvyklí se jako samostatní umělci pohybovat: jejich společné zvukové instalace jsou komplexními uměleckými díly, v nichž se stírají individuální přínosy, a výstupem bývá společné umělecké dílo. V práci The Sound Inside pro jihlavskou galerii Alternativa zpracovávají tématiku mycelia jako metafyzické metafory prostřednictvím interaktivní instalace, pracující se zvukem. Počátek této kontinuální spolupráce obou umělců nad zvukovými, ale přesto architektonicky laděnými, vizuálně přitažlivými site-specific instalacemi se klade k roku 2021, kdy začali přemýšlet nad společným projektem Big Science, do něhož zahrnuli také kooperaci s KTT FT TUL Liberec. Po úspěšné prezentaci výstupu v rámci výstavy v Pragovce následovala společná rezidence obou umělců v rámci programu William P. Rayner Artist in Residence na Long Islandu pod slavnou Guild Hall, kde tutorem jejich práce byli kurátor Anthony Madonna, ale i multimediální umělkyně Laurie Anderson. Ovlivněni pracemi již jmenované Laurie Anderson, Garryho Hilla nebo pionýrů videoartu jako Woodyho a Steiny Vašulkových nebo Josefa Svobody, Tom Kotik s Danem Vlčkem se v práci pro jihlavskou galerii Alternativa obracejí k zvuku, generovaného živým organismem, myceliem jako metafoře universa. Obklopeni prostředím prorůstajícím prostorem gotického přízemí galerie, musíme přehodnotit naše uvažování nad zvukem, hudbou, ale i nad tím, na které úrovni z tisíce plošin se právě nalézáme, a zda se dá přesně určit. Projekt Dana Vlčka a Toma Kotika roste, koření, rozvětvuje se významy a odkazy, vytváří ideální prostředí pro rozšíření smyslů v úvaze nad významem podhoubí a přestává být důležité, zda se jedná o úvahy Terrence Mc Kenny, Timothy Learyho či teorii morfických polí Rupperta Sheldrakea: schopnost přenést diváka do jiné dimenze prostřednictvím umění je v každé další jejich společné instalaci zřetelnější a „The Sound Inside“ usiluje o manifestaci vnitřního zvuku všemi smysly, které jsou člověku naděleny. Oba umělci patří k těm, kteří se přirozeně pohybují jak na poli hudby, tak na poli umění, a toto prolínání obou jejich talentů pak ústí k organickému začlenění práce se zvukem i do jejich výtvarných projektů. Zatímco pro Toma Kotika je stěžejní zamýšlení se nad procesem tvorby hudby, rytmem střídání ticha a zvuku, kdy ticho je hnacím motorem velké části jeho instalací, pro Daniela Vlčka je charakteristický moment obklopení se zvukem. Fascinace elektromagnetickým vlněním se projevuje v malbách, které se zdají přímo zpracovávat tuto tématiku i v multimediálních instalacích. |